Gå til innhold
Arkivverket

[#38931] Lorentz Gustav Larsson og Siri Paulsdotter - vigde Strand, Ryfylke kring 1853?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Lorentz Gustav Larsson (Wennberg), fødd i Sandeid, Vikedal 3.7.1834, og Siri Paulsdotter, fødd på Nordland(?) i Strand 26.8.1826, skal ha gift seg i Strand kring 1853. Dei vart busette på Nag i Strand.Er det nokon som har tilgjenge til kyrkjebøker for Strand, som kan fortelja meg kva dato dette paret gifte seg?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei Lars.Sender det jeg har her foreløpig. Lorentz Gustav og Siri Paulsdtr. Klemmå u. Nag ble gift ca. 1853 står det i bygdeboka, jeg har kirkebøker hjemme, men de går til 1854, og har skilt ut Strand og jeg sitter igjen med Høle. Du får eksakte datoer senere. Siri Paulsdtr. ble døpt 26.08.1826 Lien u. Nordland Barna deres.1. Laura Johanne døpt 2.12.1854, hun gikk i skredderlære i 1875, fikk dtr. Karen i 1876. Gift i 1883 med Henrik Pedersen Jøssang. De overtar plassen etter hennes foreldre. 2. Elen Karine født 1859, gift ca. 1883 med Samuel Jakobsen Langeland. 3. Maren Dorthea født 1862., til Vikedal 1885,fl.meld. 4. Dødfødt gutt i 1864. 5. Paul Serinius født 1866.Lorentz var sjømann og de bodde på Nag fra 1854, de var husm.folk på Klemmå u. Nag i 1865 og i 1875 var Lorentz båtsmann og på vei til 'Vest-indien'. !877 melder Lorentz Gustav Venberg flytting til Sandeid hvor de har kjøpt gård, sønnen Paul Serinius er da sammen med dem. Maren Dorthea har nok også vært med dem da, men fl.meld er datert 1885.Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Hei!Jeg har opplysninger om en mann som flyttet ut fra Hafslo (f. 1918). Hvis du er interressert, kan du kontakte meg på espen.brataker på online.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Sol, Tove og Espen for innlegg!Espen; du har motteke melding frå meg direkte!Elles er eg lei for at vigsli til Lorentz Gustav og Siri ikkje har vore mogeleg å finna i Strand. Etter at eg fann dødsfalli deira i den skanna kyrkjeboki for området, er det no berre vigsli som manglar for dette paret. Kanskje dei gifte seg i Stavanger? Eller kanskje årstalet er ''heilt'' feil?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Tove Tjøstheim Eek

I avskrift av kirkebok for Vikedal , utflytta ; år 1850, Lorents Gustav Wenberg 20 .Tananger . Kan 1850 vera feil skrift for 1854?Det stemmer bedre med fødsel året hans . Har leita etter vigsel i tidsrommet 1850-1854 i avskrift kirkebøker for Hetland, Rennesøy, Finnøy og Domkirken i Stavanger uten å finne dem. Skal prøve om de kan ha gifta seg i Håland .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Tove for at du freister finna denne vigsli som eg framleis manglar. Eg vonar at du har hellet med deg og ønskjer lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Dette ekteparet gifta seg i Håland prestegjeld 24 .09.1854 og datteren Laura Johanne ble født dagen etter( 25.09.1854) i følge kirkeboka for Strand , da hun ble døpt 2.12.1854 .Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Tove for svært velkomne opplysningar! No er det berre broren Carl Martin (fødd Sandeid 1829, utflytt til Håland i 1848), som me saknar opplysningar om...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.