Gå til innhold
Arkivverket

[#38936] Skifte Marie Olsdatter Andreassen


Gjest Geir Asheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Asheim

Hei. Er det noen som kan sjå etter for meg kva som står i skifte etter Marie Olsdatter. Hun døde 9/6 1886 på Kampen i Oslo, født ca 1885 på Romerike. Mannen hennes var Joel Andreassen. Han giftet seg igjen 22/2 1891 i Haug kirke på Ringerike (side 190). Eg tolker det slik at skiftet var 22/2 1891, men eg kjenner ikke til hvor. Skiftet ser ut til å være samme dag som han giftet seg igjen. Var det vanlig?På førehand takkGeir Asheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

For å få gifte seg opp igjen måtte brudgommen ha en attest fra skifteretten. Det er vel den som er datert samme dag som han giftet seg. Den attesten ville fortelle at det var skiftet, eller - og langt oftere - at det ikke var midler å skifte, og at det ikke var noe til hinder fra skifterettens side at han giftet seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Asheim

Takk for raskt svar. I ett skifte, vil barna være nevnt da? Her i denne saken så skal det være 5 barn i umyndig alder, men vi kjenner bare til ett av barna. Undertegnede er ikkje så bevandret i dette emnet, så derfor er spørsmåla kanskje noe naive. mvh geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dersom det ble holdt registrering i boet, skulle man vente at samtlige arvinger=barn ville være regnet opp. Det kan man også håpe er gjort i dødsfallsprotokollen, som i hvert fall er ført i forbindelse med dødsfallet. Men ofte står det bare tallet på barn, og ikke utførlige opplysninger om hver av dem.Jeg antar at aktuell dødsfallsprotokoll og skifteprotokoll er å finne i Statsarkivet i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.