Gå til innhold
Arkivverket

[#38942] Oversikt Bergenhusiske regiment 1807-1814


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Hei,finnes det noen oversikt over personer i det Berenhusiske regiment 1807-1814 og hvor de tjenestegjorde?På forhånd takk!Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Oversikter over offiserene er gitt i Olai Ovenstads plansjer, som bl.a. finnes i biblioteket ved Statsarkivet i Bergen. Det finnes ruller for mange av kompaniene i militærarkivene, og Barstad har i sine bøker om regimentet fortalt om avdelingenes plassering gjennom felttogene. Der er det navn på en rekke soldater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Yngve,jeg er spesielt ute etter hvor min forfar A A Dale (senere lensmann Nordeide, S&F) befant seg i disse årene. Han ble bl a bataljonrekneskapsførar i Bergenhusiske Grenaderbataljon, noe som kanskje kan bety at han var stasjonert på Bergenhus, eller hva? Jeg skal uansett kikke i materialet dere har når jeg kommer innom.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

er det ført noe manntal i Bergen mellom 1808 og 1814, som kan vise hvor A A Dale evt oppholdt seg, eller?Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Jarl Runde

Til Arnfrid: Det er fleire som er interessert i Det Bergenhusiske regiment i det aktuelle tidsromet. Så kanskje ei lita opplysning på Arkivforum/Brukarforum om du finn noko interessant i arkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.