Gå til innhold
Arkivverket

[#38947] Kirkebok - Amalie Iversen Langnes - datter Anna f. 1870 - Rødenes/Rømskog


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lill Juelsen

Hei, kan noen hjelpe med å finne datteren Annas fødsel/dåp i området Rødenes i Østfold?Hjelp mottas med takk!Med vennlig hilsenLill Juelsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Hei! Takk for du responderer Berit. Jeg har etterkommerne på besøk og leter 'desperat' etter 'sannheten' om lille Anna. Hun er bare 6 måneder da moren emigrerer i 1870.Fra For ”Emigranter fra Oslo 1867-1930” finner vi en avgang den 2. sept. 1870: Amalie Andersdatter, 50 år, bosted Rødenes, ankomststed Red Wing Anna Iversen, 6 mndr, bosted Rødenes. Her heter hun altså Iversen.Ettersom de bodde på gården Langnes tar familien navnet Langnes i USA. Men kanskje er ikke lille Anna Ivers datter. Kirkeboka kan kanskje gi svar på 'mysteriet'!!Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, Iver reiste i 1868. Muligens har han har vært tilbake i Norge i mellomtiden. Lokal bygdebok sier ingenting om lille Anna. Noen har tidligere nevnt å ha sett i kirkebok at Amalie var 'fadder' for en Anna Dorthea i 1870.... Et oppslag i kirke-boka kan sikkert bekrefte eller avkrefte biten om Annas foreldre.Håper noen kan slå opp for meg.Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kan det tenkes at Anna egentlig het Anna Mathilde, og at hun i 1892, kun brukte navnet Mathilde ?? Ei Mathilde Langnes drar nemlig til Amerika dette året: LenkeSiden ingen Rødnesinger anvender Langnæs/Langnes som slektsnavn ved FT 1900 i Norge, kan vel dette tyde på at Mathilde i det minste tilhører Langnes-familien fra Rødenes som emigrerte til Amerika !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Det er jo mulig at det er de som har overtatt gården. Jeg har ikke sett navnet ennå, men det kan jo være slekt.Jeg håper noen kan forbarme seg og hjelpe til med å finne disse slektningene videre mens vi har våre amerikanske gjester her. Det betyr svært for dem å få vite mest mulig om den nærmeste slekten. Jeg viser også til innlegg nr 38961. Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Iver Mosvold; Anna emigrerte i 1870. Og hun er i USA ved de senere tellinger, derfor er det utelukket at det er henne.1. KAN NOEN FINNE NYTT OM ANNA I KIRKEBOKA FOR RØDNES i 1869/1870? En Anna Dorthea skal finnes der i 1870, men jeg har ikke data for henne heller.2. ELLER KAN NOEN FINNE NYTT OM ANNA I USA ETTER FT i 1880 som er siste gang jeg har hennes navn hos foreldrene.Hvis det er en telling i 1890, skal hun antakelig fremdeles være hos foreldrene på samme adresse i Leaf Mountain.Hanne Line Osberg Eide skrev i annet innlegg om 1900 tellingen at 'Iver A. og Amalia bor hos sønnen August i Leaf Mountain, Otter Tail, Minnesota. August f. aug 1854, Iver f. sep 1829, Amalia f. apr 1826. Iver og Amalia har vært gift i 46 år. Fått 6 barn hvorav 5 lever. Iver emigrerte i 1868, August og Amalia i 1870. August er 'farmer'.' (Hadde en mulig Anna Haugberg, f. 1868, men kan nå synes som feil person)Mvh Lill J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.