Gå til innhold
Arkivverket

[#38952] Vigde i Manger 1819 - brudgommens far?


Gjest Signe Marie Solheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Signe Marie Solheim

Ungkarl Niels Michelsen gifter seg 2808 1819 med Mari Lassesdatter Berland Lenke Hvem var brudgommens far? Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Han står i kirkeboken som 'fra Berland', og har vel tjent der. Han var 23 år og skulle ha dukket opp i 1801-tellingen. Da er det ikke noen på Berland som passer. Som forlovere står Hans Iversen og Jacob Larsen Berland.Av 1801-tellingen ser vi at det er en Niels Michelsen i omtrent passende alder i Hamre, og en tilsvarende i Lindås, uten at vi kan si om det er en av disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Tusen takk for svar! Vi har vært inne på kandidaten fra Hamre, men der er en i Bergen også: Niels Johan Mikkelsen f 1797. Lenke Jeg trodde det kunne være ham, med vi får fortsette å prøve på andre måter. Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Egon Skråmestø

Hei Eg trur du har rett at det er han fra Bergen, Niels bur i 1865 på Skråmestø som enkemann fra bergen 70 år.Han dør i 1874 under et opphold hos slektninger,men bur forsatt på Skråmestø.Datteren Marthe Marie bur på Ramsøy.Niels og Marie budde først på Ådlandsvik og senere på Skråmestø,Marie døde i 1847.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Takk skal du ha! Det at han døydde under eit opphald hos slektninger har eg ikkje fått med meg. Kor fann du det? Har du meir informasjon om denne familien, så er eg veldig interessert! Veit du t.d om dottera Mari(e) var gift? Eg veit om to barn til som voks opp: ei dotter, Dannelle, som gifta seg med Iver Fredriksen på Hanøy. (Mor til Niels Johan Michelsen frå Bergen heiter også Dannelle) Og ein son, Michel, som gifta seg med Thale Jensdatter, Tveitevåg. Dei to er mine tippoldeforeldre. Elles får eg vel halde fram med å leite etter bevis for farskapet.... Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt-Egon Skråmestø

Jakob Andersen Ramsøen Uk Follesø 50 3/4 Marthe Marie Nielsdatter Pige Herlø, Skrommestø 35 3/4 2908 1870. Lenken virket ikkje.Det står under gifte på Askøy. Hilsen Arnt-Egon Skråmestø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signe Marie Solheim

Ja, sjølvsagt - han døydde på Ramsøy. Eg var ein gong nokså sikker på at Niels Johan Michelsen f 1797 i Bergen var rett mann. Men så dukka det opp ein annan teori, og da ser eg at det einaste eg har å støtte meg på, er det som står i FT 1865 - at ein Nils Mikaelsen som dør på Skråmestø er fødd i Bergen. Og det var kanskje litt lite..?Men det hjelper at du meiner det kan vere rett :)Mvh Signe Marie Solheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.