Gå til innhold
Arkivverket

[#38959] Skifte Bergen Reutzer og van der Velde


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Det er holdt skifte etter Richard Jansen Reutzer i 1746. Han giftet seg med Lenche Friderichsdatter Lochner i Korskirken 2. august 1730. Hun døde i Bergen i 1793. Han var sønn av Jan Corneliussen Reutzer (død 1732) og Catharina Jespersdatter van der Velde, og hadde barna Jan, Margrethe Susanne, Cathrine, Fridrich, Richard og Lenche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det ble holdt skifte etter Margrethe Jespersdatter von der Velde 26. september 1733. Hun hadde vært gift med Richard Cornelisen Reutzer, som det skiftet etter 29. mars 1708, og deretter med Joachim Friele.Hun hadde fire barn i ekteskapet med Richard Reutzer: Cornelius, født ca. 1696, Sophie, g.m. Hans Rasmusen Dahl, Gierche, født ca. 1701, ugift ved morens skifte, Anne Margrethe, født ca. 1706, som giftet seg først med Berent Gundersen, og deretter med Claus Ochen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det var svært avklarende. det eneste jeg i første omgang vet jeg har er at Anna Margrete og Berent Gundersen ble gift i 1747. Og så finner jeg ikke at deres sønn Gunner har levd opp, men heller ikke som død. Skifte sier at det ikke var livsarvinger etter moren.Vet du hvem Rasmus Dal som er far til Hans gm Sopia?Jeg vil etterhvert se om jeg kan klare å finne noe mer, kanskje Lindis kommer med sin anerekke også, så kan vi evt sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lindis Rokstad

Hei. Her er min anerekke fra Daniel Corneliussøn Reutzer:Daniel C Reutzer f 1751 + 1811. Gift Dorthea Mortensdtr Andersen f 1752 +1811. (Hennes foreldre er Morten Andersen f 1718 +1791. Synneve Margrethe Melchiorsdtr Blomberg f ca 1715 + 1788. Hvor Morten A kom i fra har jeg ikke funnet ut , noen mener han var fra Nordfjord).Datter av Daniel og Dorthe: Dorthea Danielsdtr Reutzer f 1785 + 1847 G 1.1807 Johan Kobroe f 1784 + 1809. g 2 1811 Hans Binther Phiil f 1782 + 1812 g 3 1813 Henning Arent Schønning Bødtker f 1785 +1865. Barn: Johan Kobroe Henningssøn Bødtker Gift Henriche olsdtr Sand f Stavanger(Hun var enke). Foreldrene hennes vet jeg ikke noe om. Barn Maren Dorthea Bødtker f ca 1845. gift med Helje(Hans) Kristian Heljessøn Larsen f 1842(Foreldrene var ugift : Helje Larsen og Kristine Andersdtr. Vet ingenting om de). Barn Olaf Johan Helgesen f Bergen + 1947 Ålesund. Dette er min ane linje.Hilsen Lindis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hjertelig takk Lindis,jeg fortsetter å søke etter de tidlige REUTZER. Holder på å lese de digitaliserte og elektroniske kildene. der er kommet mye av det på nettet nå, både bøker og diplomer. Så prøver jeg det mot det jeg har i 'analoge' byhistorier.Vi fortsetter gjerne debatten her LenkeMvh Arnfrid på Trappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ole G Taraldset

til Terje (9)Jeg har en JESPER Reutzer (m.n.e. morfar?) Han var født ca 1714 og grl 6.9.1786 i DK. Han ble gm sin '2,5' menning Sophia Hansdatter Dahl (datter til Hans Rasmussen Dahl) 24.1.1747. Deres 1. fødte sønn het Johan f. 25.5.1747, så Jesper er kanskje da sønn til Johan C Reutzer (ca 1670-1732) ? Hvordan passer han inn i listen 'Etterkommere av Cornelius Reutzer'til Lindis (11)Din Daniel sin far het Cornelius, men hvilken? Jeg har en Cornelius Richardsen f. ca 1696, skipper og grl 12.9.1766 i DK og en Cornelius Jansen f. ca 1715 og død 1752. Det er vel høyst sannsynlig den siste pga fødselsår ? til Arnfrid (10)Hans R Dahls foreldre er muligens Rasmus Simonsen og Giertrud Hansdatter gift 8.10.1682 i DK (lenger bakover er jeg ikke kommet). De får barna Maren (min 5-T) gm Berent Wegner, HANS (fadder til Marens datter Anna), Karen og Rasmus (3 tanter Wegner er faddere til 3 av hans barn).Både Maren, Hans og Rasmus har en datter GIERTRUD. Hans og Rasmus har en sønn RASMUS.mvh Ole G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

Terje, ref ditt innlegg nr. 9. Skal man tro Lenke har Cornelius og Gierche også hatt en datter Cathrine, men den debatten kan kanskje bedre fortsettes der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje E Skrolsvik

Til Ole. Etter oppkallingsskikken passer Jesper fint inn som sønn av Johan Reutzer og Catharine JESPERSdat von de Velde.Til Christian. Cathrine kan godt være en datter av Cornelius og Gierche. I flg Sollied skal de ha hatt over 11 barn. Jeg har foreløpig kun 6 navn.Sollied nevner ett skifte 1679 (som idag ikke eksisterer)hvor 8 barn overlevet faderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Tingbok 1652: 'Noch indlagt it kiøbebreff, aff Hansz Dall, Olle Jensen paa hansz hustrue Karen Dalsz, och Luduig Fartensøn paa hansz hustrue Mergrette Dalsz wegne, liudende paa en løb smør liggende udj Øfre Lunde med bøxel. Samme breff daterit Nereuigen den 1 Julj 1652.' Hans Margrete og Karen Dahø er barn av Ove Dal (d ca 1637) og Margrethe Karlsdatter. Kan Hans Rasmussen Dahl gm Sofie Reutzer være en etterkommer av denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.