Gå til innhold
Arkivverket

[#38969] Lars Olsen Stalsberg, Ringsaker


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

Lars Olsen Stalsberg, Ringsaker, gift med Gudbjør Eriksdatter Audseter, Ringsaker. Søker opplysninger om begge to, spesielt om foreldre og søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Det er ikke så mye jeg vet om dem. Lars Olsen Stalsberg, f. 1841 og Gudbjør Eriksdatter Audseter, f. 1857. De bodde på Slotsveen på Nes i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

HalloTusen takk for opplysningene:)Nå fikk jeg både et gårdsnavn og årstall til å forske videre på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiOg jeg fant denne karen:Lars OLSEN Birth: 21 Jan 1841 Place: Christening: 14 Mar 1841 Place: Vang, Hedmark, Norway Father: Ole LARSEN Mother: Marthe JORGENSDROg hvis dette er rette karen, er hans foreldre her: LenkeMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

HalloDet er nok ikke den rette Lars Olsen. Har nå funnet ut at den Lars Olsen jeg leter etter er f. 9-3-1841 i Hageneie i Ringsaker, han var konfirmert 11-11-1855.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Evy.Nå lurer jeg veldig - hvor har du navnet Audseter fra?Gudbjør/Gulbjør Eriksdatter er søster til min tippoldefar Kristian Eriksen f.30/1 1851. Det er Mariendal i FT1865 som Lars Ove henviser til, men de brukte Odsæteren eller Oddsæter. Det står i Brøttum Bygdebok om du leier inn den fra Biblioteket på fjernlån. Den 'gamle' av Niels Moen - ikke de nye - der er det ikke med enda. Odsæteren ligger i Lismarka,men er med i BB.Her er familien i FT1900: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00412&gardpostnr=1663&personpostnr=10163&merk=10163#ovre>LenkeMin Oldemor Klara f.1878 som er den eldste av Kristian Eriksens barn bor ikke hjemme da, hun er Budeie på en annen gård.Lars Olsen, som senere tok navnet Stalsberg og som du i FT1900 finner i Slotssveen Nes Hedmark hadde bl.a. sønnen Børge f.1890, Borge i FT - han finner du i BB for Nes Hedmark Andre Bind Del 3, s.411 og 412. Du finner noe om Lars Olsen under Slåttsveen i Del 4 s.678, Del 3, s.692 under Roset. Han døde i Roset 1929, Gudbjørg døde i 1933. De giftet seg i 1888.Gudbjørg flytter til Nes her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Det finnes ingen Lars Olsen født i Ringsaker 9/3 1841 - jeg ser imidlertid hvor du har det fra: Konf. 11/11 1855 nr.13, s.190 i Mini 9 Ringsaker. Det står 9/8, men det er feil. Ingen Lars Olsen f. 9/8 heller.Han er også innskrevet som Lars Olsen Ingebergseie, født på Hageneie.Lars Olsen født i Hageeie 28/8, dpt.: 26/12 1841 av Foreldre: Ole Andersen og Berte Larsdatter Husmandsfolk i Hageeie.Gardsnavnene ved utflytting på Gudbjørg og Lars er adresse/Opholdssted da de flyttet til Nes.Her er foreldrene i FT1865: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Her flytter Ole Andersen fra Nes til Ringsaker, finner ikke Berte Larsdtr. utflyttetfra Nes. Erindrer jeg rett så er hun født i Ringsaker!![url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=uf04111815&gardpostnr=575&personpostnr=575&merk=575#ovre>LenkeHer er Ole Andersen i FT1875, men Berte er ikke der!! LenkeTror det er henne som er hos datter og svigersønn, hun er nok mest sannsynlig født i Nes allikevel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei LillianTusen takk for alle opplysningene, de kommer godt med. Ikke rart at jeg ikke fant ut noe om Lars Olsen, da jeg hadde feil dato, det var bra du sa i fra:)Navnet Audseter er noe min bestemor fortalte meg engang, hvor hun hadde det i fra vet jeg ikke.Lars og Gudbjør er mine tippoldeforeldre på morsiden. Bjarne Larsen er en av deres sønner og er min oldefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Evy.Da har vi felles tipptippoldeforeldre vi da og må nødvendigvis bli femmeninger! Jeg har vokst opp sammen med to av barnebarna til Børge Stalsberg f.1890. Verden er liten når mann begynner med dette...Audseter er nok 'Dialekt', vi på Ringsaker sier mere 'Øddsæter' - ihvertfall kan jeg huske at både oldemor og bestefar sa det... Det går på mors side hos meg også....om du vil ha kontakt med meg så finner du meg her: LenkeMvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.