Gå til innhold
Arkivverket

[#38970] Børre Andersen Vardeberg, Ringsaker


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

Børre Andersen Vardeberg, Ringsaker, gift med Berthe Nilsdatter. Søker opplysninger om foreldre og søsken til Børre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei!Sorry! Jeg glemte det viktigste, nemlig årstallene på begge innleggende.Børre Andersen, f. 1791, jeg tror han døde i 1850, giftet seg i 1817 med Berthe Nilsdtr., f. 1791, d. 1875. Tror de hadde fire sønner, men er veldig usikker. Har hørt at Berthe er fra gården Kongsrud på Nes, men har ikke fått skjekket det opp enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eneste Berthe Nielsdt. på Kongsrud i 1801 var 43 år.FS: Børre Andersen gift 18/11 1817 Nes i HE med Berthe Nielsdt.Barn: Anders (Borgersen?) dpt. 31/1 1819 Nes, HE. --Mons dpt. 8/4 1821 Nes.--Niels dpt. 25/1 1824 Nes. --Morten 1/8 1830 Nes.Det finnes en Børre dpt. 25/7 1790 Nes HE, foreldre Anders Thorsen og Marthe Andersdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor  Bøhmer

Du finner Børre med søsken og foreldre på Kjelsrudeie (Kjelsrud) på Helgøya i 1801. Jeg har ikke fulgt faren videre bakover, men antar at kona Berte var datter åt Nils Nilsen på Krogsrud og Eli Jørgensdatter fra Dalby i Ringsak.For Eli har jeg mer informasjon vil jeg tro.Valbergnavnet i denne sammenhengen er nok litt vanskeligere. Om Børre er født der eller om det er bygdebokforfatteren på Nes som har gitt dem navnet er jeg usikker på. Men mora, Karen Syversdatter var nok født på Valberg. For henne vil jeg også tro at jeg har ytterligere informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg trekker meg på at Karen Syversdatter skulle være født på Valberg i Ringsaker. Jeg finner ingen Karen Syversdatter døpt i perioden 1734-46. Jeg har henne som født ca 1745. Er hun født senere, så er det fortsatt mulig. Jeg finner heller ikke faren nevnt i kirkeboka i Ringsaker for denne perioden. Det er fortsatt min oppfatning at hun nok har bodd der i ung- eller voksen alder. Karens mor har jeg kalt Lonsveen? i mine notater. Det er ihvertfall i Ringsaker, faren Gulbrandsen. Ingen årstall på disse to.Det er et nært forhold til forskjellige folk som har vært innom Valberg og Nes-bygda, så kanskje kom folket fra Nes til Valberg og dro dit att?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei!Tusen takk for alle opplysningene, her var det mye:)Tror det er Børre Andersen som var gift 18/11-1817 på Nes. Som hadde barna; Anders, Mons, Niels og Morten. Som passer best inn med det jeg har. For Morten, f. 1830, er min tippoldefar.Vardeberg navnet vet jeg ikke så mye om,tror Børre er født på Vardeberg/Valberg som sannsynligvis ligger i Åsmarka i Ringsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg har jobbet med dette for mange år siden og husker ikke alle detaljer. Det som er interessant for meg er tilknytningen til Valberg, men den er vrien. Den nåværende slekta som skriver seg Vardeberg har også ei rot på Nes og har røtter til f.eks Hjelthjelt. Jeg vil anta at Mads Olsen Hjeltjelt g to ganger, kom til Valberg og Vardebergslekta i Ringsaker er hans etterkommere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Hello Evy,Cannot read all of this but one part says your greatgreat grandfather was Morten born 1830.If you haven't already and would like to make contact with your American relatives, please e mail me at apete80941@earthlink.net.Art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evy Valdresstuen

Hei Lillian! Tusen takk for tipset, nå vet jeg hvor Vardeberget ligger, det gjøre videre søking lettere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Navnet Valberg eller Vardeberg kommer av at det på det berget skulle ha vært en vete eller varde slik det er beskrevet i Snorre innført av Håkon Adelstensfostre. Systemet er nok eldre enn det og knyttes ofte opp mot bygdeborger etc som en varsling om at nå var det fiender på veg.Jeg ser enkelte setter disse bygdeborgene inn i folkevandringssammenheng, men det tror jeg er galt. De er nok eldre og kan ha vært knyttet mot jernvinna? Stenseng bygdeborg her i Ringsaker antas å være minst 200 da. Ikke mulig å forsvare med datidens forsvarsmidler og befolkning! Kanskje er noe av det heller et beiteområde? Andre bygdeborger er mere 'forsvarsvennlige'.Dersom det var en varde på Valberget, så er nok garden Valberg meget gammal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Evy,If your tippoldefar is Morten Børresen, is your tippoldemor Agnete Andersdtr f 1850? And are your greatgrandparents Berte Elida Mortensdtr and Bjarne Larsen?Art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Evy,If you send me an e mail at apete80941@earthlink.net, I will forward it to a women who married a descendant of Bernt Mortensen and Anne Moe.Art

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Jodi Helseth

Evy, Please contact me regarding surnames Helseth, Kongsrud, Vardeberg. We are searching for the same people. cocamojo@comcast.net.Jodi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.