Gå til innhold
Arkivverket

[#38972] Theodor Julius Nilsen


Gjest Torunn Nilsen Enberget
 Del

Recommended Posts

Gjest Torunn Nilsen Enberget

Søker opplysninger om min bestefar Theodor Julius Nilsen. Han skal være født på slutten av 1890-tallet, det sies at han er født på Aurskog-Høland, tror han bodde det meste av sin tid i Bærum - hvor han døde på 1980-tallet. Vet han var lastebilsjåfør. Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Nilsen Enberget

I kirkebøkene ser jeg at hans far heter Ole Nilsen og skal være fra Høland. Takknemlig for all hjelp! Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Siden du allerede har funnet en kirkebokutskrift med farens navn, - så kan det vel sjekkes om vel denne husstanden i Høland ved FT 1900 stemme: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00221&gardpostnr=141&personpostnr=788&merk=788#ovre>Lenke ?Dersom denne husstanden skulle stemme, så er ikke Julius-navnet ført opp på Teodor. Men vi har da denne pussigheten at han er født på selveste juledagen (25/12-1899), og kanskje det er forklaringen på navnet JULius ??Dette er vel Teodors far i 1875, som 12-åring. Moren hans (Maren Elisabet Olsdatter, f. 1839, -Teodors farmor) er enke.( FT 1875 -Høland Lenke )Siden enkemor og sønn er på Granerud i 1875, så tror jeg dette er den unge familien 10 år tidligere på samme gård, men nå lever faren (Teodors farfar, -Nils Olsen f.ca.1831 ): ( FT 1865 –Høland: Lenke )Her har vi Teodor Julius sin mor, som 1-2-åring i 1875 (FT 1875 – Høland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torunn Nilsen Enberget

Tusen takk Iver!Utrolig hva du har funnet ut! Theodors søster Nelly og hans mor Anna er kjente navn så utgangs punktet er nok riktig - og da er det vel nærliggende å tro at det du har funnet videre bakover også stemmer!Navnet Julius kan som du sier stamme fra dagen han er født, men hans mormor heter jo bla Juliane så han kan jo i tillegg være oppkalt etter henne! Takk så lenge, skal se hva jeg finner videre i kirkebøkene nå! Mvh Torunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.