Gå til innhold
Arkivverket

[#38976] Unnersbo, Hedrum ,Halvor Tygesen gift 1860 Marte Jacobsdtr


Gjest Jan Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Pedersen

Søker forfedre til : Halvor Tygesen f 1834 ? gift 1860 med Marte Marie Jacobsdtr f 1833 Skal være gift i Hedrum Ett kjent barn : Berte Marie Halvorsdtr f 1867 Unnersbo Hedrum Søker forfedre til begge og vidre søke info Hilsen Jan Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg Halvor Tygesen under døde i Hedrum. Han er oppført f. i Ulefoss som du ser og her står også fødselsår: LenkeSkal se om jeg kan finne flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg også sagmesterens kone Marte marie Jacobsen død. Hennes fødselsår er oppført med 1818, fødested Høvig . ( Det er jeg ikke sikker på hvor ligger? Vet at et sted i Bærum heter det samme, men det kan være flere muligheter?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her fant jeg noe interessant. I 1865 er Halvor Tygesen bosatt her i Brunlanes med hustru og en sønn 1 år. Han er kullekjører. Det ser ut til at han kan ha hatt tilknytning til jernverksdrift under Fritzøeverkene.LenkeHer er hustru oppført med fødested Hedrum, så da kan det hende at Høvik er et navn herfra?Mvh Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg ser at jeg skrev at familien var bosatt i Brunlanes, men de var også dengang rett utenfor Larvik, (Unnersbo, dengang i Hedrum).Det som er pussig er at her er fødestedet til Halvor oppført med født Brunlanes, og under dødsfallet oppført f. i Ulefos ( som nok er i Telemark) ( Alder på hustru er også forskjellig ført ved folketelling og under døde.) Her må nok kirkebøker til.Skal fortsatt se om jeg finner flere opplysninger om denne familien.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg sannelig at jeg også fant ekteskapet mellom Halvor og Marte i Hedrum i 1860. Her er begges fedre oppført om også:LenkeMarte Maries fars navn , Jacob Eriksen finner du om du klikker på navnet til bruden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du også fødsel til Halvor Tygesen i Telemark: LenkeDa kan du sikkert finne mer om han i kirkebøker og bygdebøker herfra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter like godt med dåp til Marte Marie Jacobsdatter i Hedrum: LenkeDa har du hennes foreldre også, og kan sikkert finne mange opplysninger i bygdebøker og kirkebøker herfra.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fortsetter med barna i familien. Ved foreldresøk på Halvor Tygesen og Marte Maria Jacobsdatter fant jeg følgende barn listet opp i denne rekkefølge på IGI:Birte Marie Halvorsen dpt 23 nov 1862 Hedrum.Inger Sofie Halvorsen dpt 18 jan 1880, LarvikHanne Mathilde H. dpt 5 nov 1876 LarvikBirte Marie H. f. 20 okt , dpt 22 nov 1867 Hedrum ( sikker oppkalt etter en eldre søster som er død tidlig)Theodor H. f. 5 sep , dpt 30 sep 1860, HedrumInger Marie H. f. 9 nov dpt 25 des 1872, HedrumTorvald H. f. 5 apr , dpt 12 mai 1865, HedrumJohan Magnus H. f. 13 des 1873, dpt 1 jan 1874 HedrumHans Martin H. f. 27 mars dpt 154 apr 1870, HedrumHanna Mathilde H. dpt. 1876, LarvikHans Martin H. dpt 15 jul 1883 Larvik. ( sikker også oppkalt etter en avdød bror?)Her må du nok sjekke opplysningene i kirkebøker, og ordne rekkefølgen. Med forbehold om rett avskrift.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Høivik ligger sør for Åsrumvannet i Hedrum, men var fra gammelt av underbruk til Bergan Nedre (nabogård til Hedrum Prestegård), og er matrikulert under den gården.Av innlegg 10 kan det synes som om Halvor Tygesen flyttet til Larvik mellom 1874 og 1876. Det er kanskje grunnen til at jeg ikke finner ham på Unnersbu i FT1875. Derimot er det en sagbruksarbeider Kristen Tygesen, f. 1835 i 'Helgen S[ogn] og Pr[estegjeld]', med familie på Unnersbu (se barakk nr. 3: Lenke). Helgen kirke ligger rett ved Ulefoss, så Kristen kan være en bror av Halvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott med din orientering, Kristian. Du har sikkert rett i at den Kristen Tygesen som finnes på Unnersbu må være en bror av Halvor.Om du ser her, så bor moren hos dem som enke og hennes navn stemmer med mor til Halvor Tygensen født i Holla. ( lenke under nr. 8)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ved foreldresøk på Tyge Christensen og Berthe Maria Halvorsdatter finner jeg følgende barn døpt i Holla Telemark: Christen Thygesen dpt 1 mars 1835: LenkeHalvor Thygesen dpt. 15 apr 1837Berte Maria Thygesdatter dpt 19 jan 1840og ny Berte Maria Thygesdatter dpt 6 sep 1841( Bør nok sjekkes mot kirkebøker)mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved skiftet i 1846 etter Halvors farfar, Christen Brynildsen Febakke, er det opplyst at Tyge Christensen oppholder seg ved Kolle Kværnebrug i Brunlanes. Det er antakelig derfor Halvors fødested er oppgitt som Brunlanes. (Se innlegg 5 ovenfor.)Halvor er født i Holla 15. april 1837 og døpt i Helgen 15. mai s. å. Foreldrene er Tyge Christensen Skovkaas og Berthe Maria Halvorsdr. Faddere: Elisabeth Jensdatter Fæbakke, Kari Christensdr. Do., Christen Brynnildsen Do., Brynnild Christensen Ødegaarden, Anders Christensen Fæbakke.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar F. Løsnes

Hei Jan!Jeg har en del slektsinformasjon vedrørende Halvor Tygesen og kone. Hvis du gir meg din E-post adresse, kan jeg sende det til det.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.