Gå til innhold
Arkivverket

[#38988] Brødene Erik Johan og Olof Olsson, Timmones, Eidskog.


Gjest Ellen Marie Iversen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellen Marie Iversen

Jeg lurer på om noen kan hjelpe meg med å finne foreldrene til brødrene Erik Johan og Olof Olsson. Olof er min oldefar, jeg har ikke fødselsåret hans, men han er født i Timmones i Sverige. Han giftet seg med Karoline Emilie Guneriusdatter fra Vinger eller Eidskog, tror de bodde en stund i Eidskog før de flyttet til Oslo. Erik Johan er født i 1871 også født i Timmones. Han giftet seg med Alma Karoline Andersdatter Nevjen. Disse to bodde på Punnerud, Eidskog. De fikk barna Signe Kaspara Nevjen, 1902 og Erik Olover, 1905. Jeg vet at Erik og Olof også hadde to søstre som het Hilma og Olga. Jeg blir kjempeglad om noen kan hjelpe meg.Mvh Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Ellen Marie. Har du noe mere fast, fødselsår på Karoline Emilie Guneriusd. Alma Karoline og hennes ektemann har jeg i min base. Stedet i Sverige er Timbonäs i Gräsmark socken. Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei igjenTusen takk for svar. Jeg tror ikke det er riktig familie, for ettersom jeg ser på den er Karl Oskar, Odd Villiam og Hjalmar Ernfrid søsken og jeg tror ikke det var flere søsken enn de fire jeg nevnte. Jeg har heller aldri hørt navnet Gunnar i forbindelse med Olof. Jeg glemte og si at jeg har en liten følelse av at moren deres het Kaspara.Karoline Emilie var født 07.06.1875 og hun døde 24.04.1955Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Fant en Erich Johan Ols. f. 06.03.1871 Norrbotten, Sverige.Foreldre Olaf Gustafs Errson og Greta Casja Astrøm.De har også en datter Hilma Greta Olssdtr.f. 13.96.1869.Har ikke klart å finne Olof og Petra .... Ble alle barna født i Sverige ?Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei igjen.Tusen takk nok en gang for svar. Til Berit, jeg tror dette må være Erik i 1900.Han er 29 år og ugift, men datteren blir jo født først i 1902 så det kan stemme. Det står at han er pleiesønn, dattersønn så da er vel kanskje dette hans besteforeldre (?) Og besteforeldrene til 'min' Olof også. I det andre svaret ditt står det : ...Johan før hadde bodd på Velta med mølle på Nevjen. Det stemmer jo også med første svaret ditt. Til Maybritt, jeg tror alle barne ble født i Sverige og at bare Olof og Erik dro til Norge. Det står han er født i Norrbotten, jeg er ikke god i svensk geografi, men er det i nærheten av Varmland ? Jeg er ganske sikker på at han ble født i Varmland.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei igjen Ellen Marie. Finner ikke noen Karoline Emilie Guneriusd. f. 7/6 1875 i Vinger, Kongsviger, Austmarka eller Eidskog. Har også sjekket ut konfirmanter. Erik Johan Olsson er omtalt i Eidskog bb. V. side 343/344 og på side 307, Gjøvika/Soli. Hilse Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Hei igjen. Karoline sine foreldre heter Gunerius Gudmundsen Fallerhagen (1837)og Marie Louise Larsdatter Hyttebraathen (1834), jeg er ikke 100% sikker, men tror det.I bygdeboka har jeg lest side 307 før, men ikke det på side 343 og 344. Har hatt boka i flere år, men det har jeg aldri lagt merke til. Det står jo klart der at han bor sammen med sine besteforeldre på morssiden. Så da er det bare leddet mellom som jeg mangler.(+ alle de før besteforeldrene selvfølgelig.)Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingalill Monica Nilsson

Hei Ellen MarieBare opplyse at Norbotten er langt unna Värmland - ligger nord i Sverige. Tror kanskje også at det ikke er Timmonäs men TIMBONÄS - ligger i Gunnarskog i Värmland.Mvh Ingalill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Ja, det er nok helt sikkert Timbonas som du skriver.(Jeg får ikke til de 'prikkene' over a'en)Er det noen som har tips om hvor jeg kan lete etter foreldrene til Olof og Erik ? Jeg har prøvd å søke etter besteforeldrene i Familysearch, men fant ingenting der. Er det noen svenske sider som kan anbefales ?Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Dersom det er Timbonäs din forfader kom fra, så er det i Gräsmark, ikke i Gunnarskog. Se mitt innlegg av 23/4. Du kan bestille som fjernlån via ditt bibliotek fisher av kirkeboka for Gräsmark for det tidsrom du behøver. Eller har du noen kjente som abbonerer på Gen link ? Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellen Marie Iversen

Nå bare lurer jeg litt : er Timmones og Timbones samme sted, eller er det to steder med nesten samme navn ? Det står Timmones i Eidskog b.b.Nei, jeg kjenner ingen som abonnerer på Gen link, så jeg får høre med biblioteket om de kan hjelpe meg der, men nå vet jeg jo ikke om det er i Timmones eller Timbones og Gunnarskog eller Gresmark som jeg skal lete.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

I følge Värmlands ortregister av Gunnar Jonsson, Säffle, utgitt i juli 1994 er det kun et navn som er aktuelt og det er TIMBONÄS. Timbonäs er i GRÄSSMARK, ikke i Gunnarskog. At det står Timones i Eidskog bygdebok må en ta for det er. Bygdeboka er en sekundær kilde.Hilsen Finn S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ellen Marie Iversen

Hei igjen.Bare til opplysning så er det er slutt på å låne fisher fra Sverige på bibliotek eller Riksarkivet.Er den Gen linken grei å bruke ? Jeg synes det er vanskelig å tyde de gamle bøkene, men jeg får prøve.Ellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.