Gå til innhold
Arkivverket

[#38991] dødsårsak Krampa?


Gjest Trygve Kikut
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidun Søbstad

Du kan ha rett i din gjetning, men kan det ha vært feberkramper? Kanskje noen med litt innsikt i gamle medisinske uttrykk vet bedre beskjed?RS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det står 'Krampe'. LenkeFor å lenke til kirkebøkene, må man velge bildeinformasjon og kopiere enten permanent sidelenke eller permanent bildelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Der jeg vokste opp (Sør-Vestlandet) var 'krampa' (dialekt for 'krampe') et vanlig uttrykk for dødsårsak ved drukningsulykker. Vi ble konstant advart mot å bade like etter å ha spist for da risikerte vi å få krampe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maybritt Engebrigtsen

Vanskelig å si men dette dreier seg om et barn og det er ikke uvanlig at de får feberkrampe.Ved alvorlig grad kan det medføre døden, men...det blir bare spekulasjon. Kan like godt ha vært Eplepsi.Mvh Maybritt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trygve Kikut

Når du sier det Reidun, mener jeg også å ha hørt at epilepsi kaltes fallesyke.Når det gjelder drukning har jeg sett veldig mange kirkebøker der det står drukning og ikke en videre forklaring på hvorfor. Så heller nå heller mot feberkrampe.. Men man skal jo ikke utelukke at han kan ha blitt bitt av en hund eller orm eller noe som har ført til døden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.