Gå til innhold
Arkivverket

[#39002] Maria Trondsdotter Dokken (1834-1866) - frå Sør-Aurdal til Wisconsin - foreldri?


Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Maria Trondsdotter Dokken frå Dokken, Lien i Reinli, Sør-Aurdal, var fødd i Lieneiet i Sør-Aurdal 9.7.1834 og utvandra til Wisconsin i 1852. Foreldri hennar var:* Trond Knutson* Maria MikkelsdotterEr det nokon med lokal kunnskap i Sør-Aurdal og/eller tilgjenge til bygdebøkene som kan fortelja meg:* Kva yrke hadde Trond Knutson; var han husmann på ein ein plass (Dokken?) under Lien, eller var han gardbrukar?* Frå kva gard/plass hadde Trond Knutson opphavet sitt?* Frå kva gard/plass hadde Maria Mikkelsdotter opphavet sitt?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

I Gard og bygd i Sør-Aurdal, bind A, side 29, står det at Trond Knutson var gift med Maria Mikjelsdotter, og at de kom til Sør-Aurdal fra Liaeige i Nord-Aurdal i 1824. Han kjøpte Dokke under Søre Lie 1827. Fra lenkene til folketellingen 1801 ovenfor, synes Liaeige under Lia Nordere i Nord-Aurdal å være hjemmet til Maria. Fra bygdeboken bd A s44: Trond var uekte fødte sønn av Knut Bjørnson Rustøe under Søre Lie, som kjøpte en del av nordre Lien i Nord-Aurdal in 1806 og flyttet dit med sin kone og ektefødte barn. Tronds mor, Siri Trondsdatter, var fra en plass under Søre Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Rune og Robert for gode og oppklarande opplysningar. Eg har fått svar på dei spørsmåli som eg hadde om denne huslyden!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Matrikkelgårdene Nørdre og Søre Lie (Nordre og Søndre Lien) danner til sammen det geografiske området som heter Liagrenda. Fram til slutten av 1805 hørte gårdene til samme prestegjeld (men hvert sitt sokn), nemlig Aurdal. Etter delingen av Aurdal prestegjeld ble Nørdre Lie liggende i Nord-Aurdal prestegjeld (senere også Nord-Aurdal kommune), soknet er Aurdal. Søre Lie ble liggende i Sør-Aurdal prestegjeld (senere også Sør-Aurdal kommune), soknet er Reinli.Når det gjelder Dokken (eller Dokke som det skrives i bygdeboka) kan jeg legge til at Trond Knutson var eier av gården fram til han reiste til Amerika med familien sin i 1852. Dokken var opprinnelig en husmannsplass under Søre Lie og ble tidligere kalt Brenne.Det går ikke direkte fram av bygdeboka for Sør-Aurdal hvem Maria Mikkelsdtr. var, men det er overveiende sannsynlig at det er henne som i 1801 bodde med familien sin på en plass under Nørdre Lie i Liagrenda. En avskrift av ministerialboka for Nord-Aurdal viser at da Maria ble konfirmert 15 år gammel i 1811 bodde hun på Liens-eie. Det er derfor god grunn til å tro at hun også har vokst opp på denne plassen i Liagrenda som i dag altså ligger i Nord-Aurdal kommune. Noen bygdebok for det aktuelle området finnes foreløpig ikke.Ellers kan jeg ikke se at det er gitt noe svar på hvor Trond Knutson var fra. Han må ha vokst opp hos moren sin, faren var gift fra før. I 1801 bodde Trond og moren hans på gården Høve i Reinli, men om det også var der han vokste opp vet jeg ikke. I følge bygdeboka for Sør-Aurdal var Tronds mor født og oppvokst på plassen Brenne under Søre Lie (det var flere av dem) i Liagrenda. I 1813 giftet hun seg med Arne Olson Høllaeie, fra 1821 var de husmenn på Bergatn under Søre Lie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Gunnar for fleire presisjonar. Det kan ofte verta litt ''komplisert'' med born fødde utanfor ekteskap, men me skulle ha vårt ''på det tørre'', om me seier at Trond var frå ein plass under Søre Lie, medan Mari var frå ein plass under Nørdre Lie!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Etter kirkeboken for Aurdal er Maria dopt den 27. april 1796 i Ourdal kirke, datter av Michel Hermunds. Liens-Eye og Magdalene Nielsdr. 'Liens-Eye' er visst en plass under Lien nordre i Aurdal sogn, som i 1801-folketellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.