Gå til innhold
Arkivverket

[#39003] Hvem var Hans Johnsen?


Gjest Evy Valdresstuen
 Del

Recommended Posts

Gjest Evy Valdresstuen

HeiJeg søker opplysninger om Hans Johnsen, f. 1820, Sunndalen i Møre og Romsdal. Gift med Agnete Larsdtr., f. 1831 i Biri. De hadde 7 barn. Han var anleggsarbeider og jobbet med sprengning og 'minering'.Håper noen har opplysninger bakover på han:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Kanskje et tråd å følge, men det er en tynn tråd.På plassen Hovenøyen (Hoventeigen) under Hoven vet forfatteren av Sunndalsboka III s 81 at den første husmann her het Jon Pedersen, f ca 1779, avstamning uviss. Ble 1819 gift med Anne Hansdatter, f ca 1790 på Sande, datter av husmann Hans Toresen Sande. Barn: 1) Hans f. 1820, er formentlig død som barn. 2) Peder f. 1823, den såkalte 'Peder pipmaker', der en tid var gardbr. på Skjøllend bruk 4 og endelig husmann på Håsen under Åker. 3) Anders f 1826, død 1827. 4) Jon f. 1829, utflyttet 1848 til Trondhjem. 5) marit f. 1832, ble strandsitterkone på Sunndalsøra, utflyttet 1875 til Kristiansund N.Dette fra boken. Tanker jeg gjør meg er at forfatteren ikke har funnet Hans død siden det står formentlig. Siden han ikke har funnet noe mer om ham har han gått ut fra at han er død ung. Men han har tydeligvis heller ikke funnet ham i utflytterlistene så du får ta tipset som det er. Var han anleggsarbeider, meldte han kanskje ikke flytting som vanlig? Dersom du finner giftemålet i Biri(?) finner du kanskje hva faren heter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Evy Valdresstuen

HAlloTakk og takk.Her var det litt å tenke over. Jeg har prøvd å søkt etter deres giftemål i både Biri og Snertingdal, uten resultat. Skal prøve å søke litt rundt på de navnene du kom med nå, så får jeg se, hvordan det går. Tusen takk igjen:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.