Gå til innhold
Arkivverket

[#39004] Forbes og Møller (Christiania - Brevik - Vardal 1850++)


Gjest Jarl V. Erichsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jarl V. Erichsen

August Nicolay Nielsen Møller var en eldre bror av min tipp-oldefar. August ble født i Brevik 26/8/1845 og døde allerede i 1874. Han var da nygift i Christiania med Julie Forbes. Han omtales som skipskaptein ved vielsen i 1873.Jeg har et gammelt notat om at Julie og August fikk en sønn, August, som skal ha dødd som lite barn. Etter vielsen bodde de i Skippergata 31.Jeg skulle gjerne visst mer om disse. Jeg ser i kirkeboken ved vielsen at Julie var datter av geolog D. Forbes. Julie skal være født i Vardal.- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå oppdaget jeg noe pussig . I 1900 finner jeg en Julie f. samme år i Vardal her gift med en Johan Møller fra Brevik. LenkeEr hun gift med en annen her, etter å ha blitt enke tidlig, eller dreier det seg om to forskjellinge Julier??Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant også vielesen i Oslo Domkirke i de scannede kirkebøkerne. nr. 109, 6 aug 1873.Skipskaptein August Møller , Ungkarl og frøken Julie Forbes. Fedre , skredder Nils Møller og Geolog D. Forbes.Lenken jeg prøvde gikk ikke bra , så her må du nok lete deg fram selv.MUlig du også kan finne sønnen født i de scannede kirkebøkene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk & takk, her var det mye god hjelp å få og spennende spor å følge!Pleiedatter? Ja, i alle fall viser jo Geir Thorud lenke at hun er født utenfor eksteskap - og det tyder på liten kontakt med faren. Og der er få andre (bare 1) med navnet Forbes i 1865/1875/1900-tellingene.Gunn (3): Du har funnet Johan Møller i Brevik. Han er bror til August (og til min tippoldefar Niels Møller). Johan ble født 8/2/1840 i Brevik.Jeg fant et notat etter oldefars bror - Julies nevø. Han skrev slik at jeg oppfattet at både August og Johan var gift med en kvinne med samme navn. Jeg stolte ikke på det, lurte på om han eller jeg misforstod. Men nå kan jeg ta dette frem igjen. August døde jo også så tidlig.Men hvor ble det av faren, David Forbes (regnskapsfører i Julies fødselsnotat, geolog ved vielsen i 1873??)?- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det med Forbes etternavnet er litt merkelig. I 1865 finner jeg en carl Forbes som pleiesønn i Oslo?LenkeKan det også være en sønn av Geologen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det jeg har spekkulert litt på er hvorfor Julie ble døpt i Vardal.Hun har litt vellstående faddere. Jeg har ikke alle bygdebøkene for Vardal for hånden, men Lensmann Mustad er trolig Ole Mustad (med kone Anne Marie Schickelstad (Skikkelstad)) som var eier av Brusveen Fabrikker (en nokså beskjeden sak i 1851, men senere Mustad Fabrikker, kjent for fiskekroker). Madame Røberg var muligens datter av den tidligere klokker i Vardal. Folkene fra Helgerud var bønder.Nå er det langt fra sikkert at David Forbes oppholdt seg i Vardal, men hvis så, hva var han regnskapsfører i? (Regnskapsfører kan jo være feil - er et stykke fra regnskapsfører til geolog.) Det var ikke så mange steder man kunne være regnskapsfører, kanskje har han hatt tilknyttning til Brusveen fabrikker? Dette er selvsagt ren spekulasjon, og antakelig lite trolig. Unfangelsen har vel heller noe å gjøre med geologi og Espedalen Verk å gjøre. Jeg vet det ble forsøkt å starte gruver i Gjøvik (Bjørge gruver), og at det MULIGENS (og langt fra sikkert, her er jeg på tynn is) var engelske interesser/ekspertise involvert, men jeg tror dette var senere.Det skulle vært artig å lest beretningen som David har skrevet om Norge, det kan stå noe om hva han drev med i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis det har interesse kan du jo forsøke med en etterlysning på slektshistorielaget.no Det kan jo være at noen av de som har lokalkjennskap til Vardal tilfeldigvis vet noe om Petronille Pedersdatter, men det mest sannsynlige er vel at hun bare var gjemt bort for å føde i Vardal.Den eneste tynne ledetråden jeg kan se i tillegg er at pleiefaderen Ole Hansen i 1865 kommer fra Ringsaker, som i luftlinje ikke ligger så mange kilometrene fra Vardal, dvs på andre sida av Mjøsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Takk for nyttig refleksjon og informasjon. Ta gjerne dette opp lokalt.Jeg ser at David Forbes ble sendt til Norge som leder av nikkelverk fra et engelsk selskap. Han var helt ung, men ble etterhvert leder for stor virkosmhet og involvert i mye spennende rent faglig. Det ser ut som om han bl.a. korresponderte med Charles Darwin.[url="http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv/verdt_a_vite/vitenskap/888876.html>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Bare for å rette opp en 'nesten feil', Bjørge gruver i Vardal, som nevnt over, ble startet i 1851 så det kan i teorien ha vært bruk for en geolog som i utgangspunktet befant seg mindre enn 10 mil unna, dvs i Espedalen. Men dette er bare spekulasjoner.Hvis Forbes var i Espedalen 1851 vil Vardalspresten ha hatt gode muligheter til å be om bekreftelse på farskapet, men jeg vet ikke om slikt var praksis. Dessuten var det vel såpass gode forbindelser mellom de kondisjonerte i området, dvs f.eks Lensmannen og (venner av) Forbes, at Lensmannen neppe ville stilt seg bak et slikt påstått farskap - hvis Forbes var i Espedalen på dette tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl V. Erichsen

Jeg oppfatter følgende sitat som om han ikke bare var fagmann, men også sjef på verket eller gruven: ' En annen Forbes, David Forbes, for øvrig bror til den mer berømte Edward Forbes, ble ansatt som direktør ved Espedalen nikkelverk i 1846. Han reiste bl.a. til Chile og studerte geologien i Andesfjellene der Darwin også hadde gjort geologiske undersøkelser. Han sammenlignet geologien i Norge og i Sør-Amerika, noe de to brevvekslet om i 1860-årene. 'Pussig, for han er født 1828, og var da bare et par og tyve år....- Jarl -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

For ikke å snakke om 18-19 år ... han må evt hatt gode hjelpere. Kanskje han startet som regnskapsfører og endte opp som direktør?Ellers en klargjøring av mitt siste innlegg, det burde mot slutten stått 'at Lensmannen neppe ville stilt seg bak et slikt påstått farskap HVIS HAN IKKE HADDE KUNNSKAP OM REALITETENE'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Jarl V. Erichsen

Her dukket det jammen opp et mulig spor. I denne (kanskje noe legendeaktige?) fortellingen fra Aftenposten 23/12 1953 står det noe om baron Forbes og hans omgang med bygdens børn. Kan dette bety noe for min jakt? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.