Gå til innhold
Arkivverket

[#39007] Daniel Halvorsen døpt 10.09.1730 i Rollag, Buskerud


Gjest Ove Gunnar Jacobsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

I h.h. til FS døpes Halvor Danielsens sønn Daniel i Rollag 10.09.1730.Min Daniel Halvorsen begraves 07.03.1800, 70 år gammel i Andebu i Vestfold. Han bodde på Granseie.Debatten om noen av hans døttre førte til Rollag LenkePerm til perm søk i Rollag bygdebøker ga ikke noe svar på hvor Daniel bodde. En Daniel Halvorsen bodde i Årvelta i 1720 åra ( side 79 bind I ).FS har vielse mellom Daniel Halvorsen og Bergit Pedersdr 25.03.1755 i Rollag.I h.h. til FS har de barna: Halvor døpt 02.07.1756 , Kari døpt 11.02.1758 , Ingeborg døpt 10.08.1760 , Halvor døpt 25.05.1762 , Gunil døpt 27.06.1766 og Guri døpt 25.03.1770.FS har to Bergith/Birgit døpt i Rollag, men de ser ut til å være født for tidlig til å være aktuelle.FS har også to Halvor Danielsen døpt henholdsvis 26.12.1706 i Nore og 07.01.1719 med tilnavnet Gregvar, i Rollag. Far er i begge tilfelle Daniel Gregarsen.Har kirkebøkene opplysninger om sted som kan avklare noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd K. Stuvstad

Gregvar = gården Grekvar i Uvdal sogn.Daniel Havorsen og Birgit Pedersdatter famile finner du i Kåre Sønsteruds bygdebok for Nore og Uvdal, Del 2, Bind 5, s.2535 (fam.4193)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

En kikk på kirkebokoversikten til DIS var oppklarende i forhold til Rollag og Nore og Uvdal.Kirkebøkene for Rollag inneholdt også Nore og Uvdal fram til 1856. Det forklarer at jeg ikke fant noe i Rollag bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ove Gunnar Jacobsen

NORE-UVDAL I FORN OG NYE,DEL 2, BIND IV(ikke bind 5 som nevnt over) side 2535 og framover forteller om flere generasjoner bakover for Daniel Halvorsens slekt. Men for kona Birgit Pedersdatter fortelles ingenting.Ved en tilfeldighet fant jeg opplysninger om Daniels foreldre under gården Solheim,Søre i BIND V side 2924 og 2925.BIND IV side 2535 forteller: 'Etter 1777 har me ikkje fleire opplysningar om Birgit, Daniel og borna. Dei må ha reist frå bygda.'1777 konfirmeres Ingeborg Danielsdatter i Andebu i Vestfold.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Quinden Berte Pedersd. Gran begraves 8. Desember 1797 67 år gammel i Andebu i Vestfold.Hun er ikke nevnt i bygdeboka for Andebu.Med dette har jeg funnet Daniel og Birgit/Berte med døtrene Kari, Ingeborg og Guri både i Uvdal og Andebu.Det er jo fristende å si at de virkelig flyttet fra gården i Uvdal til husmannsplassen i Andebu, men hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

I dag kan man vel lure på hvorfor noen valgte å gå fra å være selveiende bonde eller gårdbruker til en husmannsstatus. Jeg har flere eksempler (i hvert fall 3)på det i egen familie, noen ble i bygda, andre flyttet ut. Hovedårsaken vil jeg anta var økonomisk. I andre tilfeller kom man kanskje ikke over ens med kårfolket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Kristian Hunskaar

Daniel og Birgit var i Andebu allerede i 1775, da de fikk dattera Berte på Lerskall. Berte døde straks.Daniel og Birgit føyer seg inn i rekka av numedøler som trakk mot Vestfold og Andebu. Flyttestrømmen hadde nok visse likhetstrekk med utvandringa til Amerika på 1800-tallet: Man fulgte etter slektninger som hadde gjort det bra på et nytt sted. Men ikke alle migrantene klarte å skaffe seg et skikkelig utkomme på det nye stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Ove Gunnar Jacobsen

Daniel og Birgit hadde etter dette følgende barn:Ingeborg 1755 - 1755Halvor 1756 - 1757Kari 1758 - 1815Ingeborg 1760 - 1809Halvor 1762 - 1763Birgit 1764 - 1771Gunil 1766 - ? Konfirmeres i Andebu 1782 Lenke nr. 46 Gunno Danielsdatter, MolandGuri 1770 - 1832Berthe 1775 - 1775

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.