Gå til innhold
Arkivverket

[#39011] Fromund - mannsnavn i Follo/indre Østfold, fra middelalderen til sent 1600-tall


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

Mannsnavnet Fromund forekommer sporadisk i Follo/indre Østfold, første gang nevnt i et diplom i 1395 fra Spydeberg der det ble vitnet om Fromund skrumer som levde før 'stora mandaudhan'. Siste gang jeg har sett navnet er i manntallet 1666 for Kråkstad, ved den syvårige Fromund Amundsen Hanakropp.Det ligger noe informasjon på nettet om navnet Fromund, men ingen av disse sidene er spesielt gode. Det skal ha vært en klosterbygger i 7. århundre som muligens kan ha blitt erkebiskop i Rouen. En sveitsisk nettside angir en St. Fromund som helgen, men gir få opplysninger.Navnet står ikke oppført i Kristoffer Krukens navneleksikon. Det ser ikke ut til å være av norrønt opphav. Er det noen som har kjennskap til hvordan dette navnet endte opp i Follo og omegn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Astrid: Et søk etter denne boka ble noe forvirrende. Vi har Leiv Heggstad: 'Norrøn ordbok' (1975, 1990) og 'Gamalnorsk grammatikk' (1951), og også Marius Hægstad: 'Gamalnorsk ordbok' (1930). Hvilken av disse viser du til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Marius og Leiv Heggstad ser ut til å være far og sønn, så det er vel den samme ordboken i ulike utgaver. Første utgaved ved Marius H. og Alf Torp er fra 1909. Ny, omvølt utgave ved Leiv H. kom i 1930. Min er 'eit ubrigda opptrykk' fra 1958. Den inneholder en god del navn - både person- og stedsnavn. Jeg slår av og til opp i den når jeg ikke finner navnet hos Kruken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Eyvind Vågslid Norderlenske fyrenamn, Eigen utgjevand Eidsvoll 1988:Finner ikke noe navn Fromund. Det nærmeste er Frødmund, men ingen oppr. I tillegg er det angitt Gotland og Gsv. for Frødmundus, feks n. i 1367. Fridmund Gn. betyr fredsvernar, isl. træll ca. 900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Astrid: Jeg har også vært inne på sidene til Økumenisk Helgenleksikon, men her står det nokså kortfattet om Fromund som muligens endte opp som erkebiskop i Rouen. Problemene med slike sider er at det er vanskelig å bedømme seriøsiteten av disse. Jeg har ikke funnet denne personen eller andre med samme navn i større norske leksikon.Karin: Takk for opplysningene fra Vågslid, som jeg ikke hadde for hånden. Men Frødmund tror jeg nok er et blindspor.Og hvordan kunne dette navnet slå an i Follo og Spydeberg? Mest trolig var det en Fromund fra kontinentet som slo seg ned her en gang i middelalderen, kanskje nettopp Fromund skrumer som skal ha bodd i Spydeberg før svartedauen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.