Gå til innhold
Arkivverket

[#39020] Oppslag i Sannidal og Skåtøy bygdebok gråden Strand 1780-1800


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

I FT 1801 for Sannikedal, på gården Strand finner jeg Daniel Jonsen og hans hustru Marthe Pedersdotter samt datteren Inger f ca 1784.På Familysearch finner jeg at disse får to andre barn Sara f ca 1775 og Abel. I FT 1801 ser det ut for at Sara er tjenestepike i Vestre Strandgate nr 2 i Kragerø hos enken Margarethe Møller ( Sammen med Margrethe er det en annen tjenestepike Abel Danielsdotter som kan være søsteren hennes.) Iflg Gjerstad bygdebok side 97 gifter en Sara Danielsdatter som passer overens med ovennevnte med Tallak Olsen på Tangen i Kveim. Jeg ville satt pris på om noen som har tilgang til bygdebok for Sannidal kan sjekke om familien er nevnt på Strand og om det er skrevet noe om Saras skjebne. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torild Øye

Hei, I bydebok for Sannidal sd. 285 er Daniel Jonsen med Kona Marte Pedersdotter og datter Inger Nevnt. De bor da på Helle, og han er Sagmester. Det står ikke mer om dem under Helle. Fant heller ikke noe under Strand. I Kirkebøker for Sanndal,Lenke Finner jeg Abel, født 30. juli 1780, døpt 6.aug.s.å. Par: Daniel Jonsen Helle og Marthe Pedersdatter.Inger Margrethe er født 27. september 1873, og døpt 3. okotober s.å. Lykke til videre. Hilsen Torild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk skal du ha, Torild. Det var et skritt videre, men hvor kom Daniel fra montro? Jeg antar at du mener at Inger Margrete var født 27.sept 1783 ? Mvh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.