Gå til innhold
Arkivverket

[#39036] Hestnesslekt Valsøyfjorden


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Svar til Ivar Fylling i slektsforum. Du etterspurte slekt etter Jon og Emma Hestnes i Valsøyfjorden. Dette er mine besteforeldre, Jeg prøver nå å finne ut mer om denne slekta på FHestnes. Oldefar Markus Isaksen Hendset 1865-1893.Far Isak Torgersen Hendset 1823.Far Torger Andersen Staurset,1797 Aure. Oldemor. Randi Andersdatter Hestnes 1868 Hestnes.Far Anders Jensen Follerø Hestnes 1816 Stangvik, Far Jens Knudsen 1790 Stangvik.Mor Malie Hallen 1794. Markus Hestnes mor Andrea Andersdatter Bradset 1822.Far Anders Andersen Bradset 1796 Mor Ildri Bradset 1800 Aure.Randi Hestnes mor Ildri Christensdatter Hovde 1829 Rindal farKristen Sivertsen Bjørnås Romundstad 1795 mor Rannei Olsdatter INgebrigtsli 1798.Min bestemor Emma Nikoline Einarsdatter Soleim 1892 1973. Familien kommer fra Tustna Far Einar Stenersen Soleim 1843-1926 Moe Nikoline Cchristoffersdatter Fugelnes 1851-1944. Har noen ledd bak der også som jeg må sette opp hvis du er interessert, Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Ormbostad

Du finn ganske mykje om slekta til Emma i Tustna Bygdebok, bind III, som kom ut i 1986. Forfattar Ottar Roaldset. Den kan nok fjernlånast, og det er vel også personar som har mykje opplysninga rom denne slekta frå Tustna. Mvh Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest anita bakken

Hei Kan noen hjelpe meg med foreldre til min tipp oldefar Anders Jensen Follerø Hestnes født 1816 i Stangvik. Han ble gift med Ildri Christensdatter Sverkeli 1829 født i Rindal. De flyttet fra gården Hovde i Hemne til Hestnestrø i Valsøyfjorden. På FS finner jeg hans foreldre Jens Knudsen 1790 Stangvik og Malie Hallen 1794 Stangvik. Disse foreldrene er usikre,da jeg ikke kan finne familien i folketellingene. Jeg sitter nå med bygdebøker fra Rindal. Har noen kjennskap til denne familien fra dette området? Hilsen anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Mali Follerø var f. 1786 på garden Follerø eller Holten utafor Surnadalsøra. Sjå gards- og ættesoge for Surnadal. Lokalt seier dei utpå Follerø, men sagbruket der vart som oftast kalla Holtasagja. I folketellinga for 1801 er gardsnamnet feilskreve som Hollen, (Hallen?) men plasseringa er rett, mellom Strand og Follerølia. Follerø sokna då til Stangvik kyrkje, men er no under Surnadal, Ranes) Jens Knutsen er ikkje med i tellinga under Stangvik eller Surnadal i 1801. Eg har ikkje tilgang til kyrkjebøkene nett no, men F.S. har nok rett. Det er nok slik han har fått Follerø-namnet. Var dei gifte ca. 1815? Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Far til Mali Olsdotter Follerø var Ola Andersson Årnes, son til Anders Pederson Årnes, og kona Lisbet Karlsdotter, f. Strand. Mora var Brynhild Pedersdotter Skralthaug, Nestua, f. 1755.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Tusen takk til deg Endre.Du har nok ledet meg inn på riktige spor etter slekta. Jeg har nå lest gjennom 7 bind av Rindalsslekt. Jeg lurer på hvordan jeg skal kunne dobbeltsjekke funn derfra før jeg setter opp ane/slektslinjer? Jeg skal låne Surnadalsbøkene også. Man blir litt hekta på dette ikke bare navn men steder og historie også. Hisen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg finner en Jens Knutsen på Indergaard på Tingvoll 1801 telling kan det være en aktuell kandidat som far til min tip oldefar Anders Jensen Follerø Hestnes 1816 stangvik , Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes 1868 ble gift med Markus Isaksen Hendset 1865 Valsøyfjord. I hans slekt finner jeg navn som Bradset, Staurset, Engdal . Hvor befinner jeg meg nå? Klarer ikke å få lånt bygdebok for Valsøyfjord Hilsen anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Hei! Bratset ligger på sørsida av Ertvågsøya i Aure kommune. Staurset ligger i Vinjefjorden i Hemne kommune, mens Engdal tidligere hørte til Aure kommune, men fra ca 1963 har den tilhørt Halsa kommune. Ellers ligger den nær grensa til Hemne kommune i Sør-Trøndelag. Engdal er omtalt i B I av Gardtales i Aure av Anders Todal. Bratset er omtalt i Gardtales i Valsøyfjord av samme forfatter, mens det enda ikke finnes noen bygdebok for gårdene i Vinjefjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for hjelpen, Det blir nok flere bygdebøker å lese. Bygdebøker fra Surnadal blir med først på ferie nå. Hilsen Anita . (er det ingen som er i slekt med meg?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jens Knutson Indergard/Sygarden var gift med Kari Jensd. Harstad/Håjin. De hadde så vidt jeg kan se bare døtre. (Kilde: gjemnesboka 5, s. 89 ff./NT Leivdal.) Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest anita bakken

Hei igjen. Jeg er fremdeles på leting etter min ane Jens Knutson. Jeg finner flere Knutson i Surnadalsbøkene. På gården Sæter finner jeg en Jens Knutson Rach. Jeg finner ikke ut hvor han ble av. Det er også flere Knutson på gården Sjøflott. Det ser ut til at min tipp oldemor stammer fra en kjent Røv slekt i Surnadal. På min mormors havnet jeg på soleim i Tustna en stund men er tilbake til Todal, JOhn Stenerson Halle fra Halle i Todal til Settem I Åsskard igjen til Nordigarden på Solem på Tustna. Noen som hvet Hvilken Todal dette er.? Med vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei Anita,Jon Steinarson Halle, f. 1767 var fra Steinarstua på Halle i Todalen, tidligere Stangvik kommune, nå i Surnadal kommune. I Stangvikboka, bind 2,er han forresten kalla Johan, men det er samme person.John var sønn til Steinar Johanson Halle i Steinarstua og andre kona hans, Eli Jonsdotter fra Holten i Wirumdalen i Sunndal. Far til Steinar Johanson var Johan Steinarson Halle som byksla Steinarstua i 1730, og far hans, Steinar Olson kom til Halle sist på 1600-talet. Steinar Olson var født i Nestua på Gjeldnes i Todalen av foreldre Ola Torgeirson, født på Ansnes i Todalen og kona Magnhild Andersdotter Mulvik fra Stangvik. Ho var av den kjente Årnes-ætta i Stangvik på både far og morsida, og her kan en følge ætta enda 6-7 generasjoner attover.Eli Jonsdotter Holten var dotter til Jon Erikson Holten, f. ca 1799. Foreldra hans var Erik Nilsson, f. ca 1658 på Røset, Ålvundeid og kona Randi Jonsdotter Holten, f. ca 1675. Randi var dotter av Jon Larson Holten og kona Beret Ellevsdotter. Far til Erik Nilsson var Nils Erikson Røset, f. ca 1625 og kona Ingeborg Knutsdotter.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk til Erling. Jeg fikk nå bekreftet at familien på Hestnes stammer fra en kjent ætt. Jeg ser at det er Årnesætt både på mormor og morfar sin side. Slektsgransking er som et puslespill og man er avhengig av hjelp når man kommer så langt tilbake. Det er mye som kan skjule seg bak en fattig husmanns-slekt ser jeg. Jeg må nok tilbake til Hestnes i Valsøyfjorden ser jeg. Det ble en knekk på greina der. Finnes det skifter eller annet på gården Hestnestrø. Har problemer med å finne foreldre til Anders Jenssen Follerø Hestnes. Men tror nå det kan løse seg. Hjep og forslag mottas med takk. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen! Er det noen slektsforskere knyttet til Hestnes gårder. Det er kanskje flere gårder som har samme navn i Valsøyfjorden.? Finnes gårdene omtalt i historien? Bøker etc. Er det noen sammenheng mellom Hestnes i Valsøyfjord og Hestnes på Hitra? Er det noen som vet vilken av gårdene Anne Karin Elstad stammer fra? Jeg har blitt litt utålmodig fordi jeg mangler Valsøyfjordboka. Kan tilføye at min oldemor havnet på gården ottnes i Valsøyfjorden, vet ikke om det er slekt. Hilsen anita (vet jeg maser

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Kan jeg finne Jens Knudson 1790 gift med Malie Hallen eller Halle kanskje 1794 i Todalen.? Hilsen Anita.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen ! Det er mye spennende man kan finne på nettet. På gården Otnes der min oldemor befant seg finner man slekta til Jon Bratt Otnes. Han blir regnet som en slektssvindler av kjente forskere. Er det noe i hans opptegnelser som er holdbart? Jeg har bare undersøkt en liten del av min slekt enda, men kan den karakteriseres som en husmannsslekt? Er jeg helt ute på gjordet nå? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

No lausna det! Anders Jenson, f. 13/1. 1816, var son av Jens Knutson Kvande, Lånna, f. 1785 og Mali Toresdotter Holden, f. 1784 (døpt 17. søndag e. Trinitatis) Far hennar var 'graagut' (soldat)Tore Jonson frå Utigarden på Steinberg, f. 1753. Mora var Asbjørg Sverkesdotter Holden, f. 1767. Dei vart gift året etter. Jens Knutson hadde også ein son med ei Mille Henriksdotter i Kristiansund, Henrik Peter, f. 17/1. 1818. Mali var i Follerølia då Anders var fødd. Fire av fadrane var frå Strand og Follerø. Den femte var Nils Jakobson Kvande, f. 1783, som tente i Lia 1801. Sjå 'Heimar og ætter i Stangvik' bind 1, side 124 og 297. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Tusen takk til deg Endre. Finner du disse opplysningene i kirkebøker som er lagt ut på nettet? Jeg har nå meldt meg inn i Dis og jeg ser at jeg har også et Dis kontor i nærheten. Jeg må prøve å få lært meg mere. Jeg kan takke min gamle tante for de opplysningene hun hadde samlet, men det var før dataalderen. Det er mye lettere nå. Det var opplysninger her som førte til at jeg har kommet vidre men jeg har mye igjen. Ikke minst å få et system på opplysningene . Reise imorgen til Aure. Det blir vel til at jeg oppsøker steder hvor jeg har hatt slekt. Takk for all hjelp. HIlsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Eg har nok teke feil når eg skriv at mora til Anders var Mali Toresdotter frå Holden ovafor Kvanne. Det skal nok vera Mali Olsdotter 'Hollen' eller Follerø, som er nemnt ved folketellinga 1801, 15 år gamal. Som tidlegare nemnt er dette namnet brukt om Follerø i folketeljingslista, og uvisst av kva grunn, brukar presten same namnet i 1816. (Marit Toresdotter tente på Åsprong i 1801) At fadrane var frå Follerø og nabolaget er då rimeleg. Kvar det vart av denne Mali Olsdotter har eg enno ikkje funne ut av. Skrifta i kyrkjeboka er så liten og utydeleg at eg fann ikkje dette første gongen, men då eg fekk greie på datoen gjekk det greit. Berre ein del av kyrkjebøkene er komne på 'nettet' så filmrullane må brukast lenge enno. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk igjen! Godt det finnes hjelp. Har fått et problem på Tustna. Jeg synes det er litt uklart angående slekt på gårdene Fugelvåg og Fugelsnes. Hvem er min Ola Andersson . Det er to med samme navn knyttet til Gar'n Indre Fuglevåg. Jeg tror min havnet på gården Fugelsnæs? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anita bakken

Hei! Prøver meg igjen på slektssamlingen min. Har i sommer vært for første gang på Tustna Det var morsomt å finne gårder der mine slektninger har bodd fant dermed også ukjente nålevende slekt. I min søken etter slekten Hestnes i Valsøyfjorden havner jeg på slektsgården til A.K Elstad uten at jeg kan finne noen sammenheng med min Hestnesslekt. Jeg går derfor utifra at min gren av Hestnesslekten bodde på gården Hestnes før Elstad sin slekt tok over? Det ser ikke ut som vi var innflyttere da jeg har det meste av slekta sentralt sjøvegen. Jeg skulle gjerne vite hvor lenge slekta mi satt på gården Hestnes.? Jeg trenger også litt hjelp til å samle slekta til min oldemor Nikoline Kristoffersdatter Fugelsnes 1851 Tustna. Jeg har henes foreldre Kristoffer Kristoffersen 1822 mor Petronella Imanuelsdatter Lervik 1823. Fae til Kristoffer, Christoffer Christoffersen Fuglsnes 1796. Far Kristoffer Kristoffersen Fuglvåg. ? Det er her jeg har litt problem . Kan noen hjelpe meg å få en forbindelse mellom Fugelsnes og Fugelvåg . Hjelp mottas med takk da jeg bare er en fersking på området og kun en samler enda morsomt likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen, Anita. Kristoffer Kristofferson Indre Fugelsnes, f. 8.10.1822 er bror til min kones tippoldemor, Berit Kristina, f. 10.2.1834. Jeg kjenner derfor endel til denne slekta. Jeg har ikke tid til å skrive så veldig mye nå, men skal ta litt av det du spør om i første omgang, så får vi komme tilbake til resten senere.Foreldra til overnevnte Kristoffer var Kristoffer Kristofferson Fuglvåg, f. 29.3.1791 på Garden på Fuglvåg (Indre), og vart gift med Eli Abrahamsdotter Løvik fra Utigard Løvik i Halsa, f. 1800. Dei flytta til Fugelsnes og fikk skjøte av faren Kristoffer Olson i 1824. Garden hadde da vore øde og bruka som avlsbruk under Fuglvågen ei tid. Eli vart seinare oppattgift.Kristoffer Olson Fuglvåg var født på Ytre Fuglvåg i 1747, og skjøta Garden på Indre Fuglvåg i 1767. Han var gift 2 gonger, Kristoffer K. var yngste sønnen i 2. ekteskap med Beret Olsdotter, f. 1757. Opphav ukjent.mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen.Fugelsnes ligg på austsida av Stabblandet, nesten rett over Imarsundet når du er i Fuglvågen.Litt mer om disse folka, vi kan starte med Kristoffer Kristofferson, f. 1790 og gift med Eli Abrahamsdotter Løvik i 1822. De hadde barna: 1. Kristoffer, f.1822,gift 1849 med Petronella Imanuelsdotter Lervik, f. ca 1822. De overtok garden 2. Elen, f. 1825, gift med Jakop Nilsson Elesø 3. Abraham, f. 1828, gift med Anne Olsdotter Betten, f. 1829. De byksla plassen Myran under Kletten, Halsa. 4. Ola, f. 1831, gift med enka Berit Hansdotter Hagan på Tustna 5. Beret Kristina, f. 1834, gift 1855 med Johannes Larsson Botten fra Valsøyfjord, f. 1822. De vart gardfolk i Fjellingsdal på Stabblandet.Kristoffer døde i 1833, og Eli Abrahamsdotter gifta seg oppatt med Ola Johannesson Ørbog, f. 1805. De hadde barna: 1. Johanna Mattea, f. 1836. Ugift og bodde heime. 2. Evert, f. 1838, gift med enka Ingeborg Rasmusdotter i 1867. De vart gardfolk på Ytre Fugelsnes. 3. Johannes, f. 1841.Litt videre bakover så langt jeg mener å ha bakgrunnsstoff til det (ref. innlegg (23):Kristoffer Olson Fuglvåg, Ytre, f. 1747 Foreldre: Ola Andersson Fuglvåg, Ytre, omkom på sjøen 1767, og Mali Danielsdatter Hals fra Tustna.Far til Ola Andersson var trolig Anders Fuglvåg, brukar 1739 og 1749.Far til Mali Danielsdotter var Daniel Isakson Hals, f. 1681.Foreldra til Daniel Isakson var Isak Danielson, f. 1640 på Halse i Halsa, død 1687 på Hals i Tustna, og kona Anne Henriksdotter Aksetvik fra Hitra. Anne var dotter til Henrik Aksetvik og kona Karen Monsdotter, som skulle være søster til Peder Monsson i Heggåsen på Hitra. Isak var en tid (ca 1660-årene)gjestgiver og krovert på Korsnes. Han dreiv også handel, og var eier av sagbruka Vassdal og Kaldberg. I 1677 er han registrert som utligger til Trondhjem, d.v.s. at han hadde handelsrettigheter omtrent på linje med Trondhjemsborgerne, som normalt hadde enerett til dette.I 1663 var Isak kommet i trette og slagsmål med Ivar Andersson Rognskog, og det endte med at Iver vart drepen. Isak vart frifunnen, men fekk ei stor bot. Dette tyder på nødverge.Far til Isak Danielson var Daniel Augustinusson Halse, f. 1610.død ca 1657. Isak var lensmann i Halsa fra 1627. Faren, Augustinus Halse,må ha vore født rundt 1560,og var lensmann i Halsa i alle fall i perioden 1592-1626.Så tilbake til Eli Abrahamsdotter Løvik. Ho var dotter til Abraham Jøstenson Løvik, Utigard, f. 1758, død 1806, og kona Eli Andersdotter Ulvund fra Stangvik, f. 1762. Tilknytninga til Ulvund er uklar.Foreldra til Abraham Jøstenson var Jøsten Kristofferson Løvik og kona Anne Isaksdotter, opphav ukjent.Foreldra til Jøsten Kristofferson var Kristoffer Jøstenson og kona Anne Jakobsdotter, opphav ukjent. Kristoffer er nevnt med namnet Gammelgård i 1772, men mye tyder på at han er sønn av forrige bruker i Løvika, Jøsten Bårdson, f. 1665 og kona Anne Isaksdotter.Far til Jøsten Bårdson var trolig sønn til Jøsten Løvik som er nevnt i kvegskatten i 1657, men sikkert er dette ikke.Det var det grøvste så langt, og jeg garanterer ikke at det er uten feil, særlig når det gjelder de eldste ledda i Løvika, men det er i alle fall det jeg mener er troverdig.Beste hilsen Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.