Gå til innhold
Arkivverket

[#39036] Hestnesslekt Valsøyfjorden


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei igjen. Jeg er helt overveldet .Dette hadde jg ikke ventet. Jeg synes dette bare blir mer spennende hvis disse opplysningene stemmer. Du får ha tusen takk for hjelpen så langt.Jeg har en liten Hestnes/Otnesnøtt tilslutt før jeg leverer inn bygdebøkene fra Tusna. I 1865 tellingene finner jeg mine oldeforeldre på Hestnestrø i Valsøyfjorden. I 1875 tellingen er min tipp oldemor ildri og min oldemor havnet på gården Otnes så det må være en forbindelse her . I Tustnabok nr 3 s 183 finner jeg en Markus Hestnes som ffår en sønn Johannes født 1885 med Elisabet født 1862. hun blir senere gift med Knut Jakobsen Valsø som drev handel på Otnes. Johannes var rektor i Oslo og døde etter tortur i 1945. Min oldemors bror het Markus Hestnes og var født 1864 på Hestnestrø. Er dette samme Markus Hestnes det er snakk om og hvor ble det av ham? Er dette også slekta til Jon BRATT Otnes ? Opplysninger mottas med takk. Hilsen Anita og sønn Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Jeg er helt overveldet .Dette hadde jg ikke ventet. Jeg synes dette bare blir mer spennende hvis disse opplysningene stemmer. Du får ha tusen takk for hjelpen så langt.Jeg har en liten Hestnes/Otnesnøtt tilslutt før jeg leverer inn bygdebøkene fra Tusna. I 1865 tellingene finner jeg mine oldeforeldre på Hestnestrø i Valsøyfjorden. I 1875 tellingen er min tipp oldemor ildri og min oldemor havnet på gården Otnes så det må være en forbindelse her . I Tustnabok nr 3 s 183 finner jeg en Markus Hestnes som ffår en sønn Johannes født 1885 med Elisabet født 1862. hun blir senere gift med Knut Jakobsen Valsø som drev handel på Otnes. Johannes var rektor i Oslo og døde etter tortur i 1945. Min oldemors bror het Markus Hestnes og var født 1864 på Hestnestrø. Er dette samme Markus Hestnes det er snakk om og hvor ble det av ham? Er dette også slekta til Jon BRATT Otnes ? Opplysninger mottas med takk. Hilsen Anita og sønn Isak

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du skal ta BRATT-delen av navnet til sistnevnte med en stor klype salt. Hans tilknytning til Bratt-slekten (i Gudbrandsdalen) er vel mer eller mindre tilbakevist av Tore H. Vigerust for flere år siden. Jon Otnes ble født i 1919 og døde 16. oktober 2004. Hans slekt kom riktig nok fra Otnes i Valsøyfjord. Se ellers (http://no.wikipedia.org/wiki/Jon_Bratt_Otnes).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk for interessen . Jo jeg har funnet dette før da jeg søkte på Otnes. Hadde ikke hørt om Jon Bratt Otnes før. Men jeg tror det er mulig å knytte ham til min slekt . Er jeg av husmannsslekt? Jeg tar gjerne mott rettinger av slektssamlinga mi med takk. Jeg synger ganske bra opera jeg også. Smil fra Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Myrbostad, 25:) Isak Danielson Halse på Korsneset (f. i Halsa 1640) var først gift med Anna Cathrine Arntsdatter Hals(e), og fikk med henne datteren Barbara i 1677. (Fra 2. ektesk. m.Anna Henriksdatter Aksetvik kjenner jeg barna Lisbeth, Daniel og Augustinus).Var nevnte Anne Cathrine fra Hals på Tustna (på neset ytterst (sør) i Soleimsundet, dvs. tversover Vinjefjorden for Korsneset), mao. der mannen Isak døde i 1687 ? (Jeg har sett ham nevnt død på Korsnes).Hvem var Isak's sønn Daniel f. 1681 gift med (mor til Mali, g. Fuglvåg) ? Mali er alstå født på Tustna (på Hals ?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Jeg er glad for all hjelp jeg kan få. Jeg kan prøve å få samlet den nærmeste slekta men jeg må ha hjelp bakover. Kanskje noen kan hjelpe her også ? Min oldemor Randi Andersdatter Hestnes født 1868 gifter seg?med Markus Isaksen Hendset 1865 og får min bestefar John Markus Hestnes 1890. Jeg finner dette på FS Markus Isakse Hendset: Far Isak Torgersen Henset 1823. Mor Andrea Andersdatter Bradset 1822 Far til Isak: Torger Andersen Staurset 1797 Mor Malena isaksdatter Engdal. Far til Andrea.Anders Andersen Bradset 1796 Mor: Ildri Bradset 1800. Er det noen som har opplysninger bakover. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Finn Oldervik

Til innlegg av Anita i tråden om Sivert Ivarsson Sjøflot.Det var ikke min mening å være uhøflig, men jeg har faktisk et yrke å ta vare på. Jeg jobber som selvstendig næringsdrivende og har mer enn nok å gjøre. Spesielt er det mange rapporter med knappe tidsfrister som snart skal være ferdige. Riktignok har jeg hjemmekontor og disponerer den lille tiden som blir til overs fritt, men oftest må jeg jobbe både kvelder og helger.Jeg er altså ikke slektsforsker, slik du synes å tro. Tidligere har jeg imidlertid lagt ned mye arbeid på denne hobbyen og har ganske mange notater liggende fra den tiden. Men desverre er det slik at jeg ikke har muligheter for å gå inn i, for meg ukjente slekter, for å gjøre undersøkelser (unntatt kan være enkle oppslag i bygdebøker o.l.).Når det gjelder Haltvik, så var nok Einar Stenerson Solem gift 1. gang med ei fra Haltvik, men dette var Haltvik på Tustna, ikke Haltvik i Gjemnes (tidligere Tingvoll)som jeg skrev om. Dessuten var det jo fra kone nr. 2 du nedstammer fra regner jeg med (Nikoline Kristoffersdatter Fuglsnes). Om det er så at Einar Stenersson Solem er din oldefar, så blir du firmenning til min svigerinne, Sigrun Johanne Johansdatter Ormbostad fra Jørnøya. Hennes morfar het Stinus Solem og var vel bror til din bestemor?Når det gjelder Sjøflot, så fant jeg ingen Jens Knutssen med passelig alder på denne gården i bygdeboka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei. Det er helt greit det Finn. Jeg forventer ikke at du skal svare på alt. Men jeg har oppfattet det slik at du er den som har mest kunnskap om slekter på Møre.Det er sikkert en fordel og være lokalkjent. Skal nå starte med min oldefar Markus Isaksons Hendsets slekt. Er litt utolmodig anlagt skjønne du. Ellers får du ha takk for hjelpa så langt, Med vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest anita bakken

I folketellingen 1900 for Valsøyfjorden finner jeg min tippold Ildri Kristensdatter f1832,min oldemor randi Andersdatter f1869 og min morfar John Markussen f 1891 på en strandsitterplass under Hestnes gård Stranden. Jeg lurer på om det er noen lokalkjente som kan fortelle meg om denne plassen eksisterer idag ? hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest anita bakken

Hei Jeg må prøve meg en gang til. Er det ingen som er lokalkjente i Valsøyfjorden? Det hadde vært så morsomt å finne stedet der både min tippold,oldemor og morfar bodde. Strandsitterplassen Stranden under Hestnes gård. Jeg kan fortella at min morfar John Markussen Hestnes ble gift med Emma Soleim fra Tustna. De fikk i alt 8 barn som vokste opp i Grytdalen på Enge(valsøyfjord) Deres navn er John,Einar,Inge,Sverre,Rut,Nora,Mary og Edel.De er alle nå døde.Min morfar John Hestnes var født i Valsøyfjorden men døde så tidlig som 1938.Alt jeg har etter ham er en nekrolog hvor det nevnes at han var aktivt med i arbeiderbevegelsen på Enge. Han var medlem av arbeiderpartiet og satt i herredsstyret. Jeg lurer på om han har noen tilknytning til andre Hestnesslekter i Valsøyfjorden. Det er en slekt som er godt kjent vet jeg. Jeg har lagt inn dette også uner Halsa i slektsforum men har ikke fått noen respons. Håper det finnes noen lokalkjente som har noe kjennskap til slekta. Med vennlig hilsen anita Bakken. Kan også skrive mail til meg anita_bakken@msn.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anita;Jeg har sendt deg pr. e-mail navnet på en slektsgransker som er fra et sted som ligger mindre enn 1 km fra Enge og Grytdalen. Han kan sikkert hjelpe deg. (Jeg kjørte forresten selv opp Grytdalen på hyttetur i påsken !).Når det gjelder Strand(en) under Hestnes, så tipper jeg at plassen ligger innenfor nedenstående kartutsnitt, som dekker området rundt Hestnes gård (heimplassen til forfatterinnen Anne Karin Elstad) (ved den røde markerings-kula). Gården ligger like ved krysset mellom E39 (mellom Halsa og Kirkesæterøra) og ''den gamle'' veien innom Valsøyfjord, forbi Enge (bruk).Like til venstre for bokstaven H i Hestnes ligger et lite hus nede ved sjøen som idag benyttes som hytte av ''noen østlendinger''. Plassen het (heter ?) Strand/Strandstua (?), såvidt jeg har forstått. Tversover fjorden (Vinjefjorden) ligger forresten Soleim(sundet) på Tustna (der Emma kom fra). Øverst i bildet ligger Valsøya, midt i Valsøyfjord. Der er det campingplass og kafeteria.Lykke til !

bilete2576.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Her er et litt større kart, som også viser veien fra Hestnes inn langs Valsøyfjorden forbi Enge (bruk) (''Engan'' på kartet). Her ser du en hvit vei som går opp Grytdalen og opp til Englivatnet.På Enge var det stort sagbruk i ''gamle dager'', og en aktiv arbeiderforening. På Enge og nederst i Grytdalen var det mange arbeiderboliger. Om Enge Bruk kan du lese i boka ''Valsøyfjord i bilder'' av Kolbjørn Botten.

bilete2577.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Tusen takk skal du ha. Jeg skal ta kontakt med ham da han trolig ikke er på disse sidene. Det er godt mulig han er av samme slekt selv om jeg ikke har hørt om han før.Kanskje han er slekt med min oldemors bror john Andersen Hestnes f 1854.Jeg har ikke funnet etterkommere etter ham. Finner ham kun i telling 1865 på Hestnestrø i Valsøyfjord. Jeg synes det er morsomt å finne steder der min slekt har bodd,men har ingen kjennskap til steder i Valsøyfjord. Finnes det skrevet noe om Enge sagbruk ogarbeiderbevegelsen der.? Herredsstyret er det lik kommunestyre? Takk igjen . Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Svigerfar i Vågland kan nettopp meddele at det finnes et godt bilde av din morfar John Markussen Hestnes i Botten's Valsøyfjord-bok !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Alf Steinar Nekstad

Hei !Artig å sjå at det er fleire frå mi slekt som intresserer seg for å finne ut meire. Bestemor di, Emma var søster til min bestefar Stinus. På Soleim sida har eg opplysningar attover til tidleg 1600 tal. Eg forsøker no å få skrive ned etterslekta etter oldeforeldra mine, Einar og Nikoline. Truleg har du greie på alle etlingane etter Emma og Jon. Skulle vore artig å kome i kontakt med deg, det er no 'tjukaste slekta' trmenningar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Ja det er artig med slekt død eler levende. Ser at det kanskje er flere forbindelser til Rindal i slekta. Du skal få det jeg har samlet. Min e post er anita_bakken@msn.com. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.