Gå til innhold
Arkivverket

[#39037] Spanjoler o.l. i Troms


Gjest Tor L Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor L Larsen

Debatt om dette har det nå gått mye av under et tema som egentlig gjelder Vestlandet. Det begynte med ei lita setning om Harstad-området. Deretter har det vært mye tale om Gryllefjord på Senja i Troms.Jeg synes vi skal fortsette her, hvis den skal gå videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Da kan det kanskje være lurt å lage en lenke til debatten. Det er jo langt fra sikkert at 'alle' har fulgt med i den. :-)) Det er vel denne du mener: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L Larsen

Takk for det. Leita ikke etter metoden, i farta seint på kveld (seinere enn først planlagt). Men jeg regna nesten med at en fornuftig person ville gjøre slik du har gjort, hvis jeg ikke fant ut av det i dag.Ellers har debatten iallfall i dag gått videre på det andre stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Arthur Brox nevner også forliset i Sandsvika i 'Folkeminne fra ytre Senja'. I hans versjon var det bare en mann som overlevde, en spanjol. Her er det skrevet at mannen bosatte seg der og fikk stor etterslekt. Dette er ikke helt likt slik jeg kjenner historia. Jeg fikk fortalt at mannskapet overlevde, og ble værende i bygda til de fikk båt sørover. Forliset skjedde på den tida da mange av mannfolkene var på Lofoten. Det sies, med en stor dose humor, at på ett eller anna sett måtte jo bygdefolk og spanjoler gjøre seg forstått, og da mannfolkene kom hjem fra fiske, gikk flere av Sandsvikas ungjenter og gnog småpotet. Det er svært vanskelige landingsforhold uttafor Sandsvika,og yttersida er jo ikke kjent for sitt lune farvann, så forlis er vel ikke så usansynlig... Linn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Hei hei Linn. Fint du melder deg på med din spesialkunnskap. Selv om du jo ikke er fra akkurat den bygda så kan du nok regnes som like godt lokalkjent som om du hadde vært det. (Har ikke ennå kommet meg til å lese den artikkelen som bl.a. du skreiv i Årbok for Senja 1988, om et anna interessant fortidsfunn.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Linn Moan

Hei Tor. I Berg og Torsken Bygdebok står det at det fra 1633-ca 1655 bodde en mann ved navn Jon Basse eller Baski (trolig en utlending, spanjol?)i Sandsvika. Han hadde tidliger bodd i Gryllefjord. Det står forresten her om de skrekkelige landingsforholdene som er her. I mi slekt har jeg en mann herfra, som hadde dattersønnen sin som fosterbarn. 18.01.1873 var han ute på havet sammen med gutten (14 år gammel). Da de skulle hjem fikk de landvind, og klarte ikke å komme seg opp på sanda. Da gutten ikke klarte å ro lenger, pakka bestefaren han inn i det han kunne avse av klær, og la han i skotten på båten. Da han endelig fikk båten i land utpå natta, var gutten frosset ihjel. Det er bra ille når en ligger rett uttafor land, og ikke klarer å berge livet! Linn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor L. Larsen

Hei igjen!Heilt kort til slutt for i kveld: Jon er jo et svært internasjonalt navn, og Baski peiker jo mot baskerne! (Jfr at jeg nevnte den folkegruppa under det andre temaet, der jeg tror at Gryllefjord kanskje avsluttes.) En basker kunne selvsagt også være hyra både på et armada-skip og på en seinere, vanlig, spansk handelsskute. Mvh, tor l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg kan bidra med nok en historie. Under feltarbeid i Nord-Troms og Vest-Finmark i 1969 kom jeg til Seglvik i Kvænangen kommune. Seglvik ligger på yttersida og tromssida av Loppahalvøya, et par steinkast fra grensen til Finmark. Folk på stedet hadde et påfallende sydlandsk utseende og fortalte at de stammet fra portugisiske sjøfolk. Denne forklaringen ble senere gjentatt av folk på nabostedet, Andsnes, på Finmarksiden. Siden jeg den gang ikke var profesjonelt interessert i problemstillingen, nøyde jeg med å ta notater uten å gjøre nærmere undersøkelser. Det er jo mulig at historien er fanget opp i noen lokalhistoriske arbeider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.