Gå til innhold
Arkivverket

[#39040] Magnhild Larsdotter Ramstad - til Grytten?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

I MINI 544AO5 1818-1853 finnes følgende:Magnhild Larsdatter Ramstad af Lomb 32 år gifter seg 16 juni 1848 i Grytten kirke med enkemann Ole Pedersen Mjelva på 50 år.15 sept. eller des (vanskelig å lese) 1848 får de datteren Aagot (oppkaldt etter 1.kona?). Hun er i alle fall døpt 4 feb 1849. Finner henne ikke konfirmert så jeg får ikke kontrollert f.dato. Kirkeboka (eller microfishen) har veldig dårlig ”blekk” ført på 60 tallet, noen sider er umulig å lese så hun kan være der.Ole Pedersen døde 13 jan 1852, 53 år gammel, gravlagt 23 jan.Det er flere Ole Pedersener som kan være aktuelle. Etter bruk av eliminasjonsmetoden og står jeg temmlig sikkert tilbake med:Ole Pedersen Mon?erud på 33 år som flyttet med kone og tre barn til Grytten 26 juli 1830, han er da 33 år. De kommer fra Øier. Gaardm på Mjelva. Kona heter Agathe Vebjørnsdatter på 3? år. Det ligner mest på et 5 tall, men det stemmer ikke med de andre femtallene og det stemmer jo heller ikke med alder ved død. Dattera Kari er f. 1827 og sønnen Peder f. 1829, begge i Øier. De får en sønn Vebjørn Olaus Mjelva f 20 jan 1833.Agathe døde i 3 april 1837-35 år gml.Det finnes etterkommere med navnene Vebjørn og Olaus på gården den dag i dag.Flytter Magnhild og dattera til Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk for hjelp! Storarta!Her er Magnhild hjå systera Sigrid og verbroren Peder i 1865: Lenke Magnhild er ikkje å finne i 1875, og er då truleg avliden, eller utfløtt...Nokon ved namn Agathe finn eg ikkje...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Du seier du ikkje fann mora eller ho som fløtte ut - kven er det? Er det Magnhild du meiner, så er det nok ho som er i Skjåk att i 1865 (jmf. innlegg 4) - kven er det som fløtte ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Jeg mente at jeg ikke fant mora Magnhild eller dattera Agathe i prestens fortegnelse over de han har gitt attest når de flytter ut av sognet(Grytten). Men de listene er ofte mangelfull og noen sider er som sagt vanskelig å lese. Kanskje de finnes som innflyttede til Skjåk? Som du henviste til i innlegg 4 er jo Magnhild tilbake i Skjåk og jeg er temmelig sikker på at det er Aagot/Agathe jeg fant ved FT 1865 og 1900. Agathe er kanskje konfirmert i Skjåk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

_Eg_ får ikkje sjekka om dei finst i innflytjarlista til Skjåk før eg skal heimat til Lom (ikkje før på ei veke eller så) der eg har mikrofilmane. Same turen skal eg freiste å sjekke om Ågot (som ho sikkert heiter i Skjåk om ho er dit fløtt) er konfirmert i Skjåk - men vil kanskje ikkje finne ho, sidan ho ikkje finst i Skjåk ved ft 1865 eller ft 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.