Gå til innhold
Arkivverket

[#39046] Foreldre til Johanna Magdalene Strand-født 1882 i Alta.


Gjest Kjell Kvalvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Kvalvik

Søker foreldre til Johanna Magdalene Strand, født 11.08.1882 i Alta. Hun ble i 1909 gift med Olaf Wahl i Hammerfest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Finner en Hanna Magdalene Strand, f. 1882 i Alta, som tjenestepike på Brevrud i Alta i 1900 [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2012&kenr=002&bnr=0046&lnr=00>LenkeJohanna Magdalene Strand ble iflg. skannet kirkebok for Alta gift der 11.01.1909 med Olaf Wahl, f. 1888 i Hammerfest (s. 220, ektepar nr. 2). Som brudens far synes jeg å kunne lese fjellstueoppsitter Johan Erik Strand, og da er kanskje dette Johanna Magdalenes foreldre i f.t. 1900 Lenke. Det bor riktignok også en Johan E. Strand på Strand i Alta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for svaret Grethe. Jeg fant merkelig nok vielsen til Johanna og Olaf i kirkeboken for Hammerfest, og der står ikke foreldrene oppført. Finner også to personer som kan være hennes far, men er fremdeles usikker på hvem som er den rette. Får bare stå på videre. Hilsen Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

At faren til Johanne var fjellstueoppsitter på Gargia stemmer jo helt med hva som er oppgitt ved vielsen i 1909, og passer perfekt på den Johan Strand som Grethe har foreslått. Der er bare ett problem, og det er at denne personen ikke het Johan Erik, derimot Johannes Jonassen Reipas/Strand (oppgitt ved vielsen til Gjertrud Haldorsdatter i 1852). Der står det også at faren er Jonas Rasmussen på Elvebakken.Dåp 1830: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=d&RR=115155>LenkeJohannes FT1900: Lenke (gift på ny med Elise Grete Raamba) Johannes FT1875: Lenke Johannes FT1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for svaret Odd Villy. At far til Johanna var en Johan Erik Strand kan jeg være enig i,problemet er at det var to med samme navn, så det gjelder å finne den rette. Din teori kan være rett, men å bevise det gjenstår. Får ta den tungvinte veien via Statsarkivet i Tromsø. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Jeg har sett litt på Strand - folket som bla har vært oppsittere på Gargia fjellstue og jeg kan ikke se at noen av disse har en datter med navn Johanna Magdalene Strand. Johannes Jonassen Strand var gift med Gjertrud Halvorsdatter. I 1865 var han oppsynsmann ved Gargia fjellstue. De hadde barna: Johan-E f. 1852, Haldo f. 1855, Anna-B f. 1856 og Oline f. 1861. Johannes Jonasen Strand ble enkemann i 1885 og giftet seg opp igjen med Lisa Grete Pedersdatter Roambà i samme år. Sønnen (?) Johan E. Strand var forlover. I 1900 var Johan E. Strand fisker og gift med Anna. De hadde barna Laurits f.1879 og Jenny f.1885. I 1900 finner vi Johannes Jonasen Strand og Lisa Grete Pedersdatter fortsatt som oppsittere i Gargia og de hadde der to barn: Lovise Ivara (Lisa Grete sin datter med avdøde ektemann Isak Carlsen)og Oline (Johannes sin datter med Gjertrud Halvorsd.) Som sagt har jeg ikke kommet over noen ved navn Johanna Magdalene ifm disse Strand - imidlertid er det jo en mulighet for at Gjertrud og Jonhannes fikk en datter i 1882. Johannes Jonasen Strand døde 1901 og Johan E. Strand overtok som oppsitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Vielsen til Oluf og Johanna finnes i scannede kirkebøker for Alta: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=112&idx_id=112&uid=ny&idx_side=-219>LenkeHer blir det opplyst at faren til Johanna heter Johan Erik Strand.Mitt poeng var at det finnes bare en Johan Erik Strand, nemlig Johan Erik f. 1853, sønn til Johannes Jonassen Strand f. 1830.Johannes (d.e.) het ikke Johan Erik til fornavn, han het bare Johannes, ref. følgende dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Hei. Takk til Jakob og Odd Villy. Saken virket for meg mer innfløkt enn den muligens var. Dere har kommet med gode opplysninger som jeg nå får jobbe videre med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jakob Bjørshol

Johanna Magdalena ble født 11 august 1882 av foreldre: Johan Erik Strand og Anna Malene Isaksdatter Lauri. Bosted Bossekop i Alta. Døpt 22 oktober 1882. Johan Erik Strand ble født i 1852 av foreldre: Johannes Jonassen Raipas (senere heter han Strand) og Gudrun Halvorsdatter. Døpt 24 februar 1853. Jeg har ikke sett etter Anna Malene Lauri, men dersom du ikke har kommet videre kan jeg ta en kikk.Ha en fin 17. mai feiring.Jakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Fant henne med en gang. Anna Lauri f 1859 i Kåfjord Alta Far: Isak Lauri f 1836 i Sverige Mor: Johanna Borchgrevink f 1827 i Røros De bodde i Kåfjord og arbeidet ved verketJakob

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for hjelpen Jakob. Nå kom du med informasjon som jeg trengte. Ser at du skriver Gudrun Halvorsdatter som mor til Johan Erik, her har jeg litt problemer å følge hennes aner videre. Noen plasser er hun beskrevet som Gjertrud-født 1824/1832, med fødested Foldalen (Hedmarken?). En annen plass er Alta oppgitt som fødested. Har du noen opplysninger på henne? All informasjon mottas med takk. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Ja Gertrud Halvorsdatter er nok riktig og fødested er så langt jeg vet Foldal. 1824 er fødselsår jeg også har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jakob Bjørshol

Jeg fikk dette fra Astri Ryen om Johanna Borchrevinch:http://genealogy.munthe.net/database/g0002798.htmlDet henvises til en slektsbok: Slekten Borchrevinck med sidelinjer. Det var kanskje en ide å låne den? Slekten er temmelig omfattende og springer ut fra Leonard B. som var direktør ved Røros Verk (f. ca 1699). Lenger tilbake kom den fra Danmark, og opprinnelig visstnok fra Nederland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Kvalvik

Takk for god hjelp jakob. Når det gjelder Gjertrud så får jeg bare stå på videre, en dag faller nok brikkene på plass. Når det gjelder Johanna så hadde jeg funnet denne linken, og den var ganske omfattende. Ha ei god helg i Alta. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.