Gå til innhold
Arkivverket

[#39047] Ekteskap i Bergen 1742 og 1745.


Gjest Thorleif Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Thorleif Solberg

Ingebrigt Thronsn giftet seg 7/11-1745 i Nykirken med Synneva Nielsdatter. Thorbjørn Nielsen giftet seg 15/4-1742 samme sted med Karen Pedersdatter. Kan noen hjelpe meg å finne herkomsten til noen av dem? Datteren Inger Ingebrigtsdt ble gift med en sønn i det andre ekteskapet, Peder Thorbjørnsen. En linje fra dette ekteskapet går gjennom Ål i Hallingdal til Gran og Jevnaker på Hadeland, om noen er interessert i den. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Kanhende om du ber om oppslag i originalen via arkivforumet, så vil du får foreldrenes navn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Blant fadderne til Torbjørn Nilsens datter Inger ved hennes dåp i Nykirken finner jeg Gudmund Nilsen og Nils Nilsen [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp13011700nk&gardpostnr=7953&personpostnr=64458&merk=64458#ovre>LenkeI Nykirken er det en enkemann, los Gudmund Nilsen som gifter seg i 1756 LenkeI basen over døpte uektefødte barn m/faddere i Nykirken, finner jeg Torbjørn Nilsen og Gudmund Nilsen blant fadderne til lille Jens Olai i 1754 LenkeBlant faddere i basen over døpte m/faddere i Nykirken finner jeg Torbjørn Nilsen som fadder ved dåpen til gutten Anders i 1751, sønn av Nils Nilsen Angleviken og Ane Lisbeth Mathiesdatter Lenke og ved en barnedåp i 1752 LenkeI 1754, Nykirken, dukker både Torbjørn Nilsen og Nils Nilsen opp som faddere for Birthe, datter av Jens Nilsen Syllesvigen og Karen Torsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Her tenker jeg på Angleviken i Fjell kommune på Sotra, utskilt fra Sund prestegjeld. Syllesvigen - dagens Solsvik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

I 1739 konfirmeres en Giertrud Nilsdtr. Anglevigen: Lenke Databasen strekker seg fra 1736, om de ovennevnte er brødrene til Giertrud, er de sannsynligvis konfirmert før dette.Anglevik ligger på Litle Sotra, mot Askøy. Solsvik (Sollesvig) ligger helt på vestsiden av Sotra/Fjell, på grensen til Øygarden (hvis du har kart).Vi får sjekke om det kunne være mer å hente i databasene derfra - jeg vet det er mange med god kunnskap om Sotra her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Dette skiftet etter Nils Nilsen Anglevik i Sartor 44 1a 1702-1704, kan du kanskje ha nytte av: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=skifnhor&gardpostnr=9&merk=9#ovre>Lenke Be om oppslag via arkivforum!En Gudmund Nilsen Syltøyna f. ca. 1681 er i 1701 i tjeneste på Rong i Øygarden, hos Erik Jensen, like nord for Solsvik. Han er ellers ikke nevnt på Syltøy i bygdebok for Fjell som foreløpig favner bruk 1-19.Barbara Nielsdaatter Anglevigen begraves 1743, 32 år gammel. Martha Nilsdtr Anglevigen begraves 1732, 73 år gammel.I manntallet 1663-1666 finner du Nils Joensøn f. +/- 1628 og sønnen Joen i Angelvigen.I 1701 finner du Niels Nielsen Angelvig i sitt 58. år og sønnen Niels Nielsen i sitt 6. år samme sted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

'Skiftet er datert 4. august 1702 og nevner enken Marte Nielsdatter og barna Niels N., Helge N., og Marte Nielsdatter. Moren var formynder for sine barn, men under tilsyn av Henrich Waage. Boets netto var 25 daler 3 mark. 'Dette er vel da far til Nils Nilsen Angleviken, som var seks år i 1701 (9), og som senere ble gift med Ane Lisbeth Mathiesdatter (eller var dèt hans sønn igjen?) og fikk sønnen Anders, døpt i 1751 hvor Torbjørn Nilsen var fadder (5).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Heidi. Jeg er imponert og svært glad for den innsats du gjør for å hjelpe meg. Tusen, tusen takk for det. Jeg er fortsatt i tvil om hvor jeg skal plassere Torbjørn Nilsen. Fullbror til Nils Nilsen Angleviken, 6 år i 1701, kan han i hvertfall ikke være. Dette er vrient. Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Halvor Skurtveit

Hei!Har fått eit brev frå Thorleif Solberg med spørsmål om denne saka.Nils Nilsson frå Anglavika i Fjell (6 år i 1701) var ganske sikkert identisk med den Nils Nilsson som vart gift 1745 med Anna Lisbet Mattiasdotter. Både Nils og Anna Lisbet hadde vore gift før, men eg har ikkje funne ut med kven. Kona til Nils døydde i 1740, men det står ikkje i kyrkjeboka kva ho heitte. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=bedo1668&gardpostnr=44004&merk=44004#ovre>LenkeNils og Anna Lisbet fekk borna Anders (1745), Nils (1747) og Anders (1751), alle døypte i Nykirken i Bergen.Nils Nilsson gjorde i 1711-20 teneste som matros i den dansk-norske flåten under Den store nordiske krig. (Fødselsåret er då oppgjeve til 1689, men eg reknar med at det er same karen.) Eg har ikkje funne kjelder som viser at han var busett i Anglavika som vaksen. Garden vart i 1703 overteken av Per (Peder) Rasmusson, som truleg var stefar til Nils Nilsson. Men det kan jo tenkjast at Nils og første kona budde i Anglavika ei stund, før dei flytta til Bergen.Det er mogleg at Nils Nilsson døydde i 1760 eller 62, jfr. denne lenkja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Halvor Skurtveit.Takk for at du i en travel hverdag ga deg tid til å svare på spørsmålet mitt.Vennlig helsing, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det lar seg nok kanskje aldri bevise, men eg legg likevel ut det som kan vise seg som sammentreff av like navn.Me finner Niels Knudsen Vaage i 1663. Våge er nabogarden til Anglevik. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=58&filnamn=bd20mt60&gardpostnr=852&merk=852#ovre>LenkeHer finner me Niels Knudsen Våge i 1666, det står her Foldnes, men det må være feil i prestemanntalet, det skulle her stått Våge. Foldnes er da nabogard til både Anglevik og Våge. Like over Nils K. finner du husmannsønene Niels (dette er mulig Nils N. d.e. i 1701 på Anglevik), Anders, Knut og Joen. LenkeVidere så finner me drengene Gudmund Knudsen og Jacob Knudsen (Jacob er riktig oppført på Foldnes). Dei er mulige brødre av Niels Knudsen. Lenke LenkeVidere så finn med i 1701, Niels og Ole Gudmundsen Kobbeltvedt, der Ole er tjener på Foldnes Lenke LenkeEg vil videre spekulasjonsmessig tru at Marta Nilsdatter, som er enke etter Niels Nilsen d.e. kan være datter av Niels Joensen Angelvik, nevnt i 1666.Da har du ett grunnlag av navn til å sjå gjennom tingbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Mulig jeg er på viddene, har heller ikke satt meg inn i problemene, men jeg har ført opp Christina Nilsdtr, fc..begr.1740 Nykirken, som Nils Nilsen Anglevigs første kone. Hun var enke etter en Peder og hadde da skiftet ble holdt, en datter Marta Pedersdtr fc1719. Tror nok jeg har dette fra Sollied, men får sjekket dette nærmere i Bergen i desember ! mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Slurv og hastverk, det jeg mente å si var at Peder nn og Christina Nilsdtr hadde en datter Karen Pedersdtr, dernest at Nils Nilsen Anglevig og Christina Nilsdtr hadde datteren Marta Nilsdtr fc1719. Bopel i Knøsesmuget 1740-47.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg

Oddvar Søreide og Svein Rindedal.Ja, nå fikk jeg noe å arbeide med og studere på. Og tusen takk for det. Vennlig helsing, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.