Gå til innhold
Arkivverket

[#39050] Hjelp til navn i Drammensområde


Gjest Nina Mastberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Mastberg

I juni 1822 ble Helge Amundsen Martnerød og Eli Tronsdatter Fierdingen gift i Bragernes. Forlovere var Tron Aslachsen i Fierdingen og Erich Knudsen Trætta. For å finne mer ut om disse personene skulle jeg gjerne visst hvor/hva Martnerød og Trætta er. Jeg antar at det er gårdsnavn, men finner de ikke i FT 1801 eller 1865. Er det noen som kjenner til disse navnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Rygh: Martnerød er gnr. 21 i Hof, Vestfold.Kanskje dette kan være din Helge i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60624&gardpostnr=277&personpostnr=1159&merk=1159#ovre>LenkeFS: Enkemann Helge Amundsen 61 år,(f. Hallingdal), far Amund Helgesen, ble gift i Eiker 26/6 1859 med enke Kristine Marie Fredriksdt. 47 år, far Fredrik Nielsen.Kanskje dette er Helge med foreldre i 1801

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Mastberg

Takk skal du ha. Det er det jeg prøver å finne ut av, om den Helge Amundsen på Nes i 1801 er identisk med den som gifter seg i Bragernes, og senere i Eiker. Den ene av forloverne, Tron Aslachsen er tydeligvis far til bruden. Den andre, Erich Knudsen vet jeg ikke hvem er. Hvis dette er min Helge Amundsen, så kan Erich Knudsen være onkel til Helge. Mor til Helge på Nes het Gro Knudsdatter. Hun var ikke født på Nes/Flå, og jeg vet ikke hvor hun kommer fra. Jeg har også funnet på FS en Tron Aslaksen som gifter seg med Groe Knudsdatter i desember 1822 i Bragernes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Gaardsnavnet Martnerød skrives i dag Markenrud, og gaarden ligger nydelig til ved innsjöen Eikern, helt nord i Hof kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.