Gå til innhold
Arkivverket

[#39056] hvor / hva var 'Mønsterpladsen' på Engen (Bergen)


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

I Norkse Magasin II (s 641 f) fortelles det om et voldsomt tordenvær i september 1669 i Bergen. Lynet slo ned i Cornelis Richardssøns hus på Mønsterpladsen på Engen. Hans kone lå i 3 uke i barsel og et elde barn lå i røde hunder.Noen som vet hva og hvor Mønsterpladsen på Engen var og lå?Og hvem var denne Cornelis Richardssøn og hvem var konen? Jeg har funnet en Cornelis Reytzer i Rode 6 i ved Koppskatten i 1675, men det mener jeg er Cornelis Jansen, gm Gierke Richersdtr. Cornelis og Gierke fikk barn fra 1670 og utover.Engen lå i Rode 11.Arnfrid på Trappen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg vet ikke hvor Mønsterplassen lå på Engen, men mønstring, også munstring er avledet fra lat. monstare ”vise”. På 1600 tallet, og senere, brukte man betegnelsen ”å mønstre” om oppstilling og kontroll av at militære mannskaper, eventuelt slaver, var tilstedeværende. Mønsterskriveren (munsterschriffueren) sto ansvarlig for rulleføringen og mønstringen. En mønsterplass må derfor være en (militær) oppstillingsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Leif Kåre,jeg fant også denne forklaringen på en side fra Fredrikstad ' Mønsterplads var sesjonsplassen for den lokale variant av landets forsvar.' Også føere danske sider har denne forklaringen, men også et sted står det at det var det vi kaller en 'kirkebakke'Tro jeg fant den her på dette kartet:En annen ting, Leif Kåre, har du mulighet til å oversette noen setninger fra NM for meg? Legger de i tilfelle inn som egne debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det er vel da plassen rundt Exerceerhuuset, der det i dag skal reises nye høye bygg til borgernes store forsrgelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du får bare legge inn setningene dine fra NM så vil jeg og andre, etter evne, bistå med ”oversettelsen”. Det er greit å legge dem ut som eget tema, men du kan også sende meg en e-post.Apropos oversettelse vil jeg tro at oversettelsen på Fredrikstad-siden er noe innsnevrende. Mønstring ble ikke bare foretatt ved sesjon før innrykk av mannskapene, men et hvert opprop, gjerne daglig, var en mønstring. Se Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til 5: I følgje Byleksikonet var det sjølve Engen (Sukkerhusengen) som var mønstrings- og ekserserplass frå 1624 (til 1827).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Bjørn,ja jeg ser det nå, også i BBL og BL, her på Loretnzens maleri fra 1790 illustreres det godt (kopiert UB, UIB)

bilete0719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Victor Dahl

Engen ble brukt som ekserserplass for Bergens Borgervæpning (Borgergarde). Da Engen ble bebygget flyttet eksersisen til Årstadvollen. Borgergarden er en forløper til dagens buekorps i Bergen. Hilsen 03739

bilete0869.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.