Gå til innhold
Arkivverket

[#39064] Isach Kaal, Vefsen


Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

Søker informasjon om Isach Kaal og hans kone Emerence Reyners. Jeg tror Isach var klokker i Vefsen. Han døde før 1801, og i ft. 1801 står det at Emerence bebor klokkerenkesetet. De hadde i hvert fall 5 barn som jeg har en del informasjon om. Håper det er noen som vet litt om disse menneskene. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Skifte Hals, 1807: Hans Ulrich Koll, m, hovedperson (dvs den det er skifte etter)Emerenze Koll, k, morOlaus Koll, m, bror, tj. Anders Hendrichsen, LindsetJohannes Koll, m, bror, tj. Johan Erlandsen, BaadstøenPeter Christian Koll, m, 16 år, bror, tj Niels Olsen, HalsøenMaren Johanna Koll, k, gift, søster, Anders Iversen, Schei i HerøKilde er Svein Edvardsens 'skifter fra Vefsn 1780/1810'.Ikke skifte etter Isach Koll eller Emerenze.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

I innlegg 2 mente jeg å skrive at jeg ikke fant skifter etter Isach og Emerenze i Svein Edvardsens skiftebøker for Vefsn i perioden 1780 til 1880.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Fant dette på FamilySearch, men det har du vel fra før:Hans Ulrich Christening: 10 JUN 1781 Vefsn, Nordland, Norway Father: Isach Kohl Mother: Emerentse Reimers Maren Johanna Christening: 08 DEC 1782 Vefsn, Nordland, Norway Father: Isach Kohl Mother: Emerence Reimers Olaus Christening: 04 MAY 1784 Vefsn, Nordland, Norway Father: Isaac Kohl Mother: Emerense Reimers Petter Christian Bech Christening: 26 SEP 1790 Vefsn, Nordland, Norway Father: Isaac Kohl Mother: Emerentze Reimers - Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Johannes Christening: 19 NOV 1786 Vefsn, Nordland, Norway Father: Kohl Mother: Emerentze ReimersAndrea Kristina Christening: 19 JUL 1807 Vefsn, Nordland, Norway Father: Olaus Kohl Mother: Marit Jacobsdr- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

FS VRI:Emerense Birth: 05 Apr 1820 Christening: 30 Apr 1820 Place: Vefsn, Nordland, Norway Father: Johanes KOLL Mother: Marit STENERSDR- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Her er ihvertfall noen andre Kaal’er som kanskje kan sette deg på sporet - de kan jo være oppført med farsnavn andre steder!Skifte efter Johannes Kaal i 1857: Helgeland skifteprotokoll, bok 98, side 341b, side 349b og side 371b. I dette skiftet er det nevnt en Iver Kaal Andersen som bor på Nesøy i Rødøy eller Lurøy.Skifte efter Maren Johanna Kaal og hennes mann Anders Iversen som bodde på Nesøy i Rødøy eller Lurøy. Nord-Helgeland skifteprotokoll, bok 1, side 353, her er nevnt barn og barnebarn.I et skifte i Guravika i Lurøy i 1847 er nevnt en Isak Kaal på Nesøy som er gift med Johanna Olsdatter.Kanskje det kunne være verdt å lete efter din Isach i Lurøy, men at han er oppført med farsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Takk for mange gode innspill. Etterkommerne er forsåvidt grei (min kone er bl.a. etterkommer etter Isach og Emerence), men det jeg mangler er hvor kom Isach og Emerence fra, når ble de født osv. Tenkte at siden Emerence bodde på 'klokkerenkesetet' på Halsøy i 1801, kunne de være tilknyttet kirken, f.eks. at Isach hadde vært klokker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Vefsn bygdebok, særbind 1 (Svare 1970), innholder bl.a. klokkerbiografier. På side 128 er han omtalt. Det er ikke mer enn at jeg kan ta sjansen på å gjengi teksten i sin helhet (i original språkdrakt):'Isach Anderssøn Kohl (ca 1757-1797) vart klokkar i Vefsn i 1780 etter Carl Myhre. Han kom frå Bergen. I tilsettingsbrevet, utferda av biskop Bang, blir han omtala som 'den unge studiosus'. Det tyder på at tradisjonen har rett når det heiter at han var student. Han var ei kort tid huslærar på Vega og underklokker på Hemnes før han kom til Vefsn. Kohl budde på Halsøy, men det var ved fastskulen i Dolstadsjøen han underviste. Han verka ikkje i omgangsskulen. Han var i ombudet til han do i 1797, rundt førti år gamal. Kohl var ein stillfarande og fredsæl mann. Vi veit ikkje om at han hadde rettssaker eller krangel med folk. Han hadde godt ord på seg både som klokkar og lærar. Det hende at han vikarierte for presten, preika og sto for heile gudstenesta når presten hadde forfall. Kona hans hette Emerense Reimers. Dei hadde mange born. Ein av sønene, Hans Ulrik Kohl (f. 1780) blev då bergensjekta hans Nils Hansso i Kulstadsjøen forliste på Folla i 1806.' (Sitat slutt)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Tusen takk til Geir Tverå, det var akkurat det jeg var ute etter. Hva skulle vi ha gjort uten Brukarforumet? mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.