Gå til innhold
Arkivverket

[#39068] Daniel Kiøstolvsen - Flesberg / Kongsberg


Gjest Solveig Sørbø
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sørbø

I Flesbergboka bind 7 s. 22 står det at Daniel dør på Kongsberg i 1797. Og at enken (Anna Simonsdatter) 46 år bodde i Kjennerudgrenda på Kongsberg med barna.I følge folketellingen for Kongsberg i 1801 er det Daniel som lever som enkemann sammen med barna. (Reg.nr. 6235). Men han har betegnelsen husmoder, og 1. gang enkemann.Er det noen som kan sjekke disse opplysningene mot kirkeboken for 1797 eller en annen avskrift av folketellingen.Takknemlig for svar. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette var mystisk, enten må vel bygdeboka eller folketellingene være feil. Jeg legger en lenke til 1801-tellingen:LenkeSkal se om jeg finner flere opplysninger.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den yngste av barna som er nevnt ved 1801 tellingen, er Johannes Daielsen. Leg legger en lenke til dåpen hans: LenkeOm Anne Simensdatter døde før ektemannen Daniel, bør du kunne finne hennes dødsfall mellom 1795 og 1801?Håper noen kan hjelpe deg med oppslag her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg finner muligens sønnen , Simen Danielsen i Avskjedigelsesmantall Kongsberg Sølverk 1805.Han er oppført som Simen Danielsen Konningen, arbeider ved Sieben Bruder Grube, som Ledesprenger, bor Kongsberg, f. 18-11 1781, er ugift.Foreldres ekteskap og barna Karie Danielsdatter og Halvor Danielsen har jeg ikke funnet noe om i digitale kilder.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om dette kan være Anne Simendsdatter født i Ø. Eiker? Ikke langt unna Kongsberg, dette? LenkeJeg har ikke funnet noen andre Anne Simensdøtre i passende alder i nærområdene?Skal se om jeg kan finne flere opplysninger om denne damen fra Dynge .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er den samme Annes dåp i kirkebokavskrifter. Du kan jo se om du finner noen spor hos faddere?LenkeAlder på denne Anne skulle passe bra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Siden du nevner Flesberg i overskrift og i første innlegg, kunne det kan det muligens være lurt med en henvendelse til dette historielaget?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Takk for opplysninger så langt. Når det gjelder Anna Simensdatter er hun iflg. Flesbergboka opprinnelig fra Ringebu (f. 1756.Jeg fant hennes dåp der. Men hun bodde på Årnes i Rollag da hun ble gift med Daniel Kiøstolvsen. At det er henne som er kona til Daniel stemmer også med andre opplysninger i Flesbergboka - med navnet på hans svigerfar. Så det er nok ikke Anne Simensdatter fra Dynge.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

For sikkerhets skyld har jeg i dag kontrollert Flesbergbokas opplysning om Daniel Tjøstølvsons død og begravelse i 1797. Den finnes i kirkebok nr 7 for Kongsberg fol. 248a og lyder: '1the Iul: Daniel Kiøstelsen Aasen, gift Mand, ej Pens: gl. 50 Aar'. Navnet Årnes (innlegg 12)sikter ikke til noe sted i Rollag, men til Anna Simonsdotters opprinnelige hjemsted i Ringebu (Fåvang). Hvis mine løse notater er riktige, kom det tre søstre av Anna Simonsdotter Årnes flyttende fra Eidsvoll til Kongsberg i 1783. (Navna på disse kjenner jeg ikke til. Jfr. note 16-20 i Flesbergboka bd 7 s. 79.) Med hilsen Sigurd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hei! Hjertlig takk for at du sjekka kirkeboka. Da skulle en tro at de som har ført folketellingen i penn har gjort en feil. Det synes noe rart at en mann blir kalt 'huusmoder'. Da får jeg sjekke videre - å lete etter Snna Simonsdatters død, da ant. på Kongsberg.HilsenSolveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ivar Lie

Daniel kjenner jeg godt til siden jeg skriver litt om foka i Kjennerudgrenda. Det stemmer at Daniel dør i 1797, og at 1801-tellinga er litt upresis. Som det framgår av siste bin av Flesbergboka, er Daniel født i Uvdal, kommer til Konningen (konfirmeres derfra), gifter seg og blir boende litt på Konningen (Sigurd og jeg er muligens litt uenige om når han flyttet derfra). Daniel og familien flytter så til plassen Åsen (egentlig øvre Åsen) i Kjennerudgrenda. Åsen er en plass som knapt er synlig lenger, men jeg har tegnet opp grensene på mitt kart (som er tilgjengelig via Byhistorielaget på Kongsberg). Anne Simonsdatter opphav er greit nok, foreldrene hennes bodde på Sundgården i Eidsvoll i tiden 1774-76, og kom flyttende til Flesberg (og senere til Kongsberg).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sørbø

Hei! Dette var greit å få bekreftet. Når det gjelder Daniels opphav i Uvdal har jeg leita i Nore-Uvdal i Forn og nye. Der finner jeg navnet Daniel Kiøstelsen på gården Grekvar og ingen annen sted. Men jeg finner ikke den rette Daniel. Det står om en Daniel Kiøstelsen som ble f. ca 1666, som har en sønn som heter Kiøstel og jeg gjetter at det må være bestefaren og faren. Noen som kan bekrefte det? I siste bind av Flesbergboka står det at Daniel var 'støson' til Halvor Olson Konningen. Når en er stesønn betyr vel det at moren er gift med Halvor Olson Konningen, men jeg finner ikke forbindelsen.Når det gjelder kart over Kjennerudgrenda - er det noe som selges?MvhSolveig Sørbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Ivar Lie

Det er riktig at det står 'støson' av Halvor Olsen Konningen. Det som er ment er nok fostersønn. Foreldrene er etter all sannsynlighet døde en stund før Daniel konfirmeres, og jeg vet ikke hvorfor Daniel kom akkurat til Konningen. Det kan jo være gamle slektsforbindelser, 1732-manntallet sier bare at Ole Knudsen Konningen, Halvor far, kom fra Numedal. Når det gjelder kartet mitt over Kjennerudgrenda, så kan jeg lage en kopi, bare send meg en e-post med adressen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solevig Sørbø

Hei! Det blir nok vanskelig å komme videre på dette. Men som sagt i innlegg 18 tror jeg det må være en forbindelse til Grekvar. Pga. av navnekombinasjonen.Tar mer enn gjerne imot kartet e-post: solveigsoerboe@yahoo.noMvhSolveig Sørbø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.