Gå til innhold
Arkivverket

[#39072] Oppslag Ovenstad: Anders A Dale, Nordeide, S&F


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Finnes der en vennlig sjel der ute som kan gjøre et oppslag for meg i Ovenstads militærbiografi?Jeg ønsker vite hvor min forfar Anders Anderson Dale (1785-1867) tjenestegjorde og hvilke grader han hadde i det Bergenhusiske regiment under Ole Holck, Ytre Sogn, i 1807-1814.Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Finn ikkje nokon med det namnet i Ovenstad som liknar. Har sjekka Dale, Dahle, Anderson og Andersen, Anders. Er du sikker på at han var offiser før 1814?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ifølge Bygdebok for Kyrkjebø var han soldat i 1806, korporal i 1809, sersjant i 1811 og kommandørsersjant da han kom hjem i 1814. I tillegg var han bataljonrekneskapsfører i Bergenhusiske Grenaderbataljon og skal ha vært med i krigen 1808-1814.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

I det tidsrommet du beskriver var det et skille mellom offiserer og underoffiserer, og Ovenstads militærbiografier gjelder bare offiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk til Arnfinn og Egil,er det noe annet sted jeg kan søke informasjon om hvor han befant seg?Er det trolig, i og med han regskapsjobb, at han hadde opphold i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Arnfrid Mæland

Anders Dale skal være nevnt i en bok av H J Barstad; *Bergenhusiske Regiment 1813-1814'. (Har noen denne boken?)side 83 'Bataljonsregnskabsfører A A Dale ved kapt. O E Holck Ytre Sognske kompani',s 138 'Sergeant Anders Andersen Dale 28 aar gml, tjent fra 1806. så står det i merknadene: se 'Bergenhus nationale Grenader Bataljon',s 461 'Ytre Sognske kompani, kapt. O E Holck. Premierleutnant Hosewinckel Christie. Sergeant Anders Andersen Dale, 29 aar, kom i tjeneste 1806, korp, 1. janr 1806, serg. 1. mai 1811.', I 1809 er A. Dale nevnt som korporal i Bergenhusiske Grenaderbataljon 3dje division, Ytre Sognske kompani.I samme bok s 138 er 'korporal Berge Ivarsen Sæbø, 27 aar, tjent fra 1807' nevntog på s 462 under Y S komp.: korp Berge Ivarsen Sæbø, 28 aar, kom i tj. 1807. Korp. 1. mai 1811'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.