Gå til innhold
Arkivverket

[#39078] Hans Nilsson Storbråten - til Harstad?


Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

  • 2 uker senere...
Gjest Steinar Olsen

heidet er ingen i Harstad (Trondenes) som er fra Sjåk med det navnet ifølge 'Folk og slekt' fant heller ikke noen i folketellingen. Står det i utflytterlistene at han flytter til Harstad?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei og takk for innlegg!Nei, det er Ættebok for Skjåk som oppgjev dette... I utflyttarlista står det at han fløt til Amerika - 25 år i 1869.Finst det nokon Hans Nilsen frå Amerika som kom til Harstad - eller er det berre tull det som står i Ætteboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidet var ingen Hans nilsen som var født med årstall som passer, det var noen uten årstall men da var det også uten fødested så sikker kan en jo ikke være. de fleste av dem hade heller ikke andre opplysningerdet kan jo være at han var innom Bjarkøy og/eller Ibestad siden deler av Ibestad (noen få gårder) og Sand(Bjarkøy) var under Trondenes pretegjeld. (Se skannede kirkebøker og sognehistorikken)Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Hans står på s. 248 spalte 2 i Ætteboka Band I. Det står ikke der at han dro noen steder - verken til Nord-Norge eller til Amerika.I Ættebok Band II s. 203 spalte 1 står det at han giftet seg med Anna Rasmusdtr. Meland f. 16/7 1850 i Hafslo, Sogn. De står oppført med 13 barn, de fleste med amerikanske/amerikaniserte navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei, dette stemmer bra Torgeir! Eg var nok ikkje kjeldetru nok når eg kom med den bastante uttalinga i innlegg 3, om at det var Ætteboka som oppgav at han flytte til Harstad, det er _mi_ Ættebok som oppgjev det... Bestefar har ført på Harstad bak namnet hans, men det ser ut til å ikkje stemme, når det da er slik at han står oppført i utfløtjingslistene for Skjåk at han fløt til Amerika, og at han seinare dukker opp i andre bandet av Ætteboka. Slurv av meg - takk for korrigeringa og oppslaget i Ættebok II!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir D. Teigum

Når vi først prater om denne enestående ætteboka som vi er så glade i, til tross for eller på grunn av sine skavanker, har jeg lyst til å nevne, for oversiktens skyld, at den består av:'Ættebok for Skjåk Band I''Ættebok for Skjåk Band I' (opptrykk inkl. 20 sider med rettelser og tillegg)'Ættebok for Skjåk Band II' (en videreføring av Band I samt av tillegget til opptrykksversjonen av Band I)'Særtrykk til Ættebok for Skjåk' (nytt etternavnregister og diverse rettelser, samt videreføring av opplysningene i både Ættebok I og Ættebok II)'Namneregister for Skjåk Band II' (kryssregister mellom etternavn i Band II eller særtrykket, og ættenavn i Band I.+ alle opptegnelsene som bestefar og andre har gjort...(Mulig dette skulle vært adressert til Arkivforumet?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Tusen takk, då veit vi det! Eg har visst om særprenta o.l., men har ikkje fått hand om dei enda, men det må eg nok når eg kjem attende til Lom og bokhandelen der...Har du også opptegningar frå ein bestefar? :-)Arkivforum? Kanskje ei dobbelposting?Atle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.