Gå til innhold
Arkivverket

[#39082] Skifte etter Lasse Lassesen Støldal, Lavik


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for hjelpen.Forvirringen er fortsatt tilstade.Det er de samme barna som ble nevnt etter Pernille Torstensdtr. i 1797 i tema 39075.Den gangen var datteren Orlaug 12 år. Nå, 27 år senere er hun 28år gammel.Noe er galt, men jeg håper fortsatt at det er en og ikke to familier med samme navn det er snak om. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tone Årtun

Hei Rune. Det ser ut for at me har interesser i den same familien. Eg er etterkomar etter Lovise Lassedotter Støldal og har opplysningar om henne og etterkomarane hennar.Når det gjeld foreldra, Lasse Lasseson og Pernille Torsteinsdotter, så gifte dei seg 25.juli 1779 Gaular prestegjeld, men det veit du sikkert. Lovise er fødd i september same året og døypt i Indre Holmedal. Faren er då kalla Lasse Lasse. Steien.(Mora er ikkje nemnd.) Det betyr altså at familien har flytta til Støldal etter den tid. I følge bygdeboka for Lavik er Ola fødd i 1789 og Orlaug i 1798. Viss Pernille døydde i 1797, er dette feil fødselstal for Orlaug, eller ho har ei anna mor.I følgje listene over døde i Sogn og fjordane var Lasse Lasse.Støldal ein gift mann då han døydde i 1823. Dette er kanskje feil, sidan det ikkje er nemnt nokon ektefelle etter han i skiftet. Men det er forvirrande at det finst eit skifte etter Pernille i 1797, medan ho tilsynelatande er levande og i full vigør i folketeljinga for 1801!Mvh. Tone Årtun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Tone.Jeg er ikke hjemme for tiden, og har ikke tlgang til slektsdatabasen min. Jeg kan komme tilbake til tilbudet ditt senere.Når det gjelder Pernille og 1801 tellingen så må det være feil. Hun døde i 1797 og en Lasse Lassesen Stødal giftet seg senere samme år med Sigrid Knudsdtr. Det er nok hun som skulle ha stått i tellingen.Se forøvrig temaet mitt i brukerforumet ang. Lasse og Pernille.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.