Gå til innhold
Arkivverket

[#39087] Hvem er gift med Anne Pedersdatter Kjelsberg f ca 1686 Røros


Gjest Rolf M Kirkbakk
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf M Kirkbakk

Hei Jeg lurer på om noen kan svare på dette .OM hva som er korrekt. Det har seg slik at jeg har to stk som heter Torber Lassesen som skal være gifte med Anne Pedersdatter. Den ene Av disse Torber lassesen Nyplass f ca 1687 og død 1764.Hans foreldre er Lasse Svendsen og Marit Solansdatter.Det samme er den andre Torber Lassesen ( PUMP)? begge er av yrke Bergesell.Denne Anne Pedersdatter er dtr av Peder Kielsen Kielsberg og Kirsten Fastedatter. mvh Rolf Magne Kirkbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det er nok en og den samme person, Rolf, Torber med og uten Pomp. Jeg så Pomp for første gang hos Roger de Robelin. I 1801 finner du Elen Torbersdatter Pomp Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Magne Kirkbakk

Tusen takk Det er ikke bare jeg som har lurt på det.Hvis jeg forstått deg rett så er Torber lassesen Nyplass og Torber lassesen Pump Den samme person og at foreldrene er Lasse Svendsen og Marit Solansdatter. Mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Torber(g) bodde på Nyplass.Lasse Svendsen døde før 1701. Det var skifte etter hans enke Marit Solansdatter i 1702. Her nevnes barna Svend (på Buset i Budal, en gård faren eide), Soland, Jochum (alle myndige), Lars 17, Torber 15 og Daniel 15.I 1709 var det skifte etter Lars Solandsen (jeg tror han var 65 i 1701), død ugift på Nyplass. Her nevnes broren Michel på Østgård i Dalsbygda i Os og søsteren Maritte Solandsdatter og hennes sønner.Skiftene er å finne på Eirik Strøms nettsted.I 1701 er all brødrene å finne på Røros unntatt Svend. Torber med to av brødrene er her Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Det finnes to Pomp i Trondheim i 1801 - Ole Michelsen Pomp 81 og enkemann og en Lars Olsen Pomp 49. skoflikker og brannsvenn). Og det er en Michel Lassesen i manntallet 1701 for Røros, kanskje en sønn av Lasse Svendsen fra et tidligere ekteskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M Kirkbakk

Hei Astrid Det er greit. Jeg må vel slette en av disse Torber da på Programmet mitt så det ikke blir tulleball med navn da. Mvh Rolf Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Rolf!Jeg vil først foreta et par rettelser i innlegg 4. Lars Solandsen var 60 år i 1701. Gården Buset oppgis å ligge i Singås sogn (Holtålen pr.gjeld).Ifølge skiftet etter Lars Solandsen (Marit Solansdatters bror) bodde en bror Michel på Østgård i Os. Michel er en av min datters aner på farssiden. Jeg har slått opp i Osboka (bind 1 side 333). Michel oppgis å være født ca 1647, Lars ca 1658 (Marit er ikke nevnt). Deres far var Solan Michelsen født ca 1604, den første kjente bruker på Gammelstu under Østgård (fødeselsårene er sikkert regnet ut etter alder i skattemanntallene i 1660-årene).Jeg antar altså at den Michel som er nevnt i skiftet på Røros er den samme som ham jeg finner i Osboka. Jeg vil i samme forbindelse nevne at fornavnet Solan er ytterst sjeldent forekommende, og opptrer i Os, videre i Røros (etterkommere etter Soland Lassesen, og videre derfra til Ålen.Jeg ville, hvis jeg var deg, sette Nyplass som bostedsnavn for Torber(g), men nevne at hans datter i 1801 kaller seg Pomp. Om Torber selv brukte dette navnet, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf M Kirkbakk

Tusen takk Er en som har Solan som fornavn som bor i Ålen, men det er i en annen sammenheng.Blir et annet slektsnavn da.Men det finner jeg vel i Ålbyggen.Jeg er 5 menning med denne persons barn da. mvh Rolf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Jeg og tror og antar at Torber Lassesen Pump og Torber Lassesen Nyplas f.1687 er samme person. Men kan det bevises gjennom f.eks andre kilder. Tar med det jeg har i mine tilgjengelige kilder:Anne Pedtr Kielsberg f 168(6), d 1747. g.m. Torbern Lassesen [Pomp], f 168(7),bergsgäsell, d.1764. I hennes skifte nämnes et tennfat 'med vaaben' ingraverat, som ârvdes av deras dotter Margareta Torbernsdtr. (Kilde: Skanke-âtten av Roger de Robelin s. 485)Torber Lassesen Nyplass f.1687 g.m. Anne Pedersdatter. År 1747 den 9 oktober ble det holdt skifte etter Anne Pedersdtr, berggesell Torber Lassesens salige hustru. Her er barna disse barna nevnt: Lars Torbersen f 1714, Peder Torbersen f 1718-1803,Jocum Torbersen f 1724,Marit Torbersdatter ,Kirsten Torbersdatter f 1711-1761 Mette Torbersdatter f 1722- 1788, Margrete Torbersdatter f 1726 , Elen Torbersdatter f 1729. (Kilde: Rørosboka V, s.349)Det ser jo ut til å være de samme folka, men jeg ville gjerne hatt mer bevis på at det virkelig er Anne Pedersdtr Kielsberg det er snakk om, også i Rørosboka. :-)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.