Gå til innhold
Arkivverket

[#39088] Skanna Kyrkjebøker


Gjest Tore Ringdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Ringdal

Hei, jeg forstår det slik at scanningen av kirkebøker følger Digitalarkivets mikrofilmserier. Siden jeg ikke kan noe om denne numreringen lurer jeg på om noen kan fortelle meg om det er lenge til de neste kirkebøkene fra Vestfold blir lagt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Ringdal

Takk for (særdeles raskt) svar. Ble litt overrasket da jeg leste at scanningen skjer fra microfilm. Kvaliteten overgår i hvert fall langt den jeg er vandt med fra bibliotekets microfilmleser. Men dette innebærer jo også at enkelte sider vil være skjult bak hender som var der de ikke skulle ha vært når bilder ble tatt, det var litt skuffende. Og den tålmodigheten jeg må smøre meg med i ventetiden, sitter langt inne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Rian

Venter selv på en haug med kirkebøker. Har lært å være veeeeeldig tålmodig. Får jobbe med andre i slekta så lenge. Lykke til! Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sande

Og så Tore - hvis tålmodigheten ikke sitter langt nok inne - hva gjør du da? Hvis du ikke har noen ideer selv, så foreslår eg du smører den med litt glede over at noen har klart å få i gang dette fantastiske initiativet. Og som du selv sier - med et så godt resultat!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei :-) Visst det skulle gå ut over magen (=magesår?), så er det jo fortsatt fullt mogeleg å bestilla mikrofilmar til biblioteket, og leita der medan ein ventar :-))))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Ja, det er forsatt mulig å bestille mikrofilmer via fjernlån. Har benyttet meg av dette mange ganger. Men-, enkelte bibliotek sender iblandt disse fordømrande mikrokortene med hvit skrift på svart bunn, til tross for at vi bestiller mikrofilmruller. Heldigvis er også dette *problemet* snart over :-))Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er det ikke alle bibliotek som har leser for mikrofilm, men jeg er så heldig at biblioteket her har nytt apparat med utskriftmuligheter. Jeg har også benyttet meg av å fjernlåne mikrofilmer, men biblioteket har også selv en del av mikrofilmene jeg bruker. Jeg må vel regne med å fjernlåne mikrofilmer med kirkebøker for noen steder i Trøndelag, og til nå er det vel ikke innscannet noe for Frosta. Jeg har også sett at en kirkebok som er innscannet var bedre enn den på mikrofilm, og det gjelder noe på kirkebok for Lurøy 1825-1862.Jeg kommer til å fortsette å fjernlåne mikrofilmer selv om kirkebøkene blir innscannet, men da blir det skifter, militære ruller, manntall og kanskje andre kilder som blir studert. Disse kildene er også viktige for iallefall meg som slektsforsker. Man må ha stor tålmodighet som slektsforsker, og tålmodigheten bør ikke sitte langt inne når det gjelder denne hobbyen. Da blir en fort veldig frustrert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv Ofsdal

Heisan! Når det gjelder kvalitet på de scanna kirkebøkene - at den er bedre enn på lånte mikrofilmer - kan det skyldes at scanninga forgår fra originalkopiene. Kirkebøker på film/kort vi låner fra bibliotekene eller ser på på arkivene er også kopier av denne originalfilmen men kan være temmelig slitte etter mye bruk.Ellers syns jeg faktisk det har kommet endel ut for Vestfold, sammenlignet med andre fylker.Men som før sagt - smøre seg med tålmodighet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

En annen viktig årsak til at mikrofilm kan være lite lesbart er dårlige leseapparater!Tore: Jeg har aldri sett kopi av kroppsdeler på mikrofilm av kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig med Liv (9). Synes også lesbarheten på de skannede bøkene er bedre enn på de slitte biblioteksrullene. De er i hvert fall langt bedre enn jeg hadde forventet.Når tiden kommer, og de også blir å få på CD/DVD får vi nok enda mer glede av disse. Kvaliteten blir kanhende enda et hakk bedre?For ikke å snakke om hvor lettvindt det da blir å ha de lagt inn på PC-en. Skulle mene en DVD rommer mange rullefilmer. Gjennomsnitt lengde på en rullefilm er etter hva jeg erfarer ca.33 meter. Og når det går 24 dobbeltsider på en meter, kan vi sjøl regne ut at det blir i underkant av 800 bilder i en rullefilm.(Har litt over 2.000 lignende dobbeltsider på PC-en. Dette tar ikke mer enn i overkant av 1100 Mb. Allerede i dag rommer vel vanlig DVD-skive 4,7 GB).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ang. kroppsdelar :-) eller ikkje, det er iallfall kroppsdelar å sjå hist og her :-)))I underkant av ein halv tommel er det meste eg har sett(dette er berre nokre dagar sidan, men eg klarar ikkje å hugsa kva bok det var, kanskje Orkdal), men også berre fingertuppen, det er det eg har sett flest gongar..Eg snakkar no om dei scanna krk.bøkene sjølvsagt :-) :-) :-)Venleg helsing med ynskje om ei god helg til alle frå Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg har ikke akkurat sett så mye kroppsdeler på film/kort, men inni selve mikrokortleseren ligger de groteske, suntrivne restene av en død edderkopp! De blir forstørret mange ganger når de kommer opp på skjermen, så jeg prøver å ikke se på dem. De ligger heldigvis ikke slik til at det er vanskelig å lese skriften p. g. a. at de ligger over. Tenk om jeg måtte skrevet noe slik som: 'Jeg klarte desverre ikke å se om personen heter Mari eller Kari. Et edderkopp-bein ligger over navnet, men du kan jo prøve å låne filmen selv, hvis da ikke den leseren også har en most edderkopp inni... :-) :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen av kirkebøkene er så stivt innbundet at de nok måtte holdes oppslått den gang de ble mikrofilmet. Ettersom scanninga skjer fra disse mikrofilmene, blir fingre eller annet som ble brukt å holde bøkene oppslåtte, fortsatt med. Men de som utførte mikrofilminga, har så langt jeg kan se vært nøye med å fotografere 'vanskelige' sider to eller flere ganger, slik at alt kommer med på minst ett bilde. Det gjelder spesielt der det ligger løsark inne i kirkebøkene.På samme måte finnes det innimellom noen uskarpe bilder. Jeg har erfart at også disse sidene fotografert en gang til, slik at det bare er å klikke på 'neste'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.