Gå til innhold
Arkivverket

[#39090] Aner i Sigdal


Gjest Kari Andresen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Andresen

En av mine tippoldemødre kom fra Sigdal og het En av mine tippoldemødre kom fra Sigdal og het Åse Andersdatter. Hun var født i 1789. Hennes far var Anders Torstensen, f. 1796, og moren, Eli Ellingsdtr., f. 1797, men så kommer jeg ikke lengre tilbake. Kan noen hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Se 'Sigdal og Eggedal - bind II*, utgitt 1953. Forfatter Andreas Mørch. På side 346, under Velstad finner du ei Åse f. 1833. Men intet mer om henne. Hennes foreldrene var Anders Tostensen f. ca.1796, g1820m Eli Ellingsd. f. ca.1797. Deres barn var født forskjellige steder. De var sist i Velstadeie. Barneflokken på 9 navngis. Åse var nr.7 av disse.Mer om foreldrene finner jeg ikke, i boka. Dersom du låner boka, anbefaler jeg at du også låner bind III. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I følge familysearch var barneflokken:Elling (1821)Berit (1822)Aase (1825)Knud (1826)Ingeborg (1828)Erich (1830)Aase (1833)Truls (1835) (oppkalling av morfars far?)Birte (1838)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei igjen. Familien som lenket i innlegg (3) peker til, finner du i *Krødsherad - bind I, utgitt 1974*. Forfatter Andreas Mørch. Se side 302. Men her tar boka mulig feil. Det opplyses at Eli (Ellingsdatter) f. 1797, døde samme år. Får det ikke til å stemme. Her har enten boka, eller 1801-tellingen feil. Ikke godt å si hvem som har rett. Ingen bøker er feilfrie. Ei heller folketellinger. (Døde personer har før blitt registrert i slike).Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Denne gangen har trolig folketellingen rett, og bygdeboka feil.Det ble riktignok begravet ei Eli Ellingsdatter Bjøreje den 25.mai 1797 i Krødsherad. Men hennes alder var 5 år. (Kirkebok nr.3 fra Sigdal, side 336 - Rullefilm HF 402).*Din* Eli ble først døpt 24.Dec. 1797. (Kirkebok nr.3 fra Sigdal, side 56. Denne gang HF 401). Ingen Eli ble gravlagt 1798 heller.Faren til Eli, Elling Trulsen døde 1802. Familien bodde på Tjærebrennerplassen av nordre Bjøre. Elling var også bygdevekter. Ståtarkonge som jobben ble kalt på den tid. Jobben besto også i å stoppe vestlandspakket som kom rekende nedover Hallingdalen, og krysset grensa til Krødsharad. Disse jaget ståtarkongene tilbake over grensa til Hallingdal.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hvisomatte *Krødsherad - I, side 70*, denne gangen har rett, ble kandidaten som lenket i innlegg (7) viser til, gift i 1812 med ei Anne Halvorsdatter. Han og familien bodde først i Vassendrudeie. De var i Steinsrud i 1865. Boka nevner ingen datter Åse.Sveivet raskt i rullefilm HF 401. Bok nr. 2. fra Sigdal, side 323 viser at UngK. Elling Trulsen og Pige Aase Eriksdatter ble trolovet (8?).mars 1788. Caut: Fingar Glesne og Guul Glesne. På side 364 finner du vielsen 12.juni 1788.Derettet undersøkte jeg litt i bok nr. 1, samme rull. F.o.m. 1736 - t.o.m. 1743 fant jeg kun en Elling Aslesen døpt i Sigdal, inkl. Eggedal og Krødsherad. Han er ført helt nederst på fol.38a. Og av alle ting var akkurat denne innførselen veldig vanskelig å lese. Han var i alla fall døpt i Olberg kirke i Krødsherad. Dåpsdatoen 1.nov.1739 fremgår ved innførselen av den første som ble døpt denne samme dag.*106. S.D. Ulb. Truls Aslesen Raaens B. Elling. Fad: Gjertrud Olsd. Raaen, Kari JensD Raaeneie, ??? Knudsdtr Raaen, Ole Olsen Nore, Even Aslesen Schinneseie*Atter engang, hvis Krødsheradboka har rett, finner du Truls Aslesen på side 163, under Slevika. Boka forteller at Truls Aslesen Slevika var på Råen fra han i 1722 ble gift med Eli Olsdatter Vassendrud. Og at han overtok Slevika (rundt 1741 da faren døde).Alle 14 barna til Truls og Eli nevnes. Som nr.13 i barneflokken: Elling f. 1739, g1788m Åse Eriksdatter, i Bjøreeie.Du kommer langt bakover ved hjelp av *Krødsherad - I*. Røttene brer seg også til naboprestegjeldene, bl.a. til Eggedal. Derfor lønner det seg å ha *Sigdal og Eggedal - bind II og III* for hånden samtidig.Vær oppmerksom på at kirkebøkene fra Krødsherad 1743 - 76 ikke er funnet igjen. Således en periode på nærmere 34 år som ikke dekkes. Enkelte er sikkert både født, har giftet seg, fått barn, og dødd, uten å etterlate seg noen spor for ettertiden.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til Kari: Du har kanskje datoen Åse Andersdatter var født i 1833? I Sigdal, inkl. Eggedal, var der kun født ei Åse, med foreldre Anders Torstensen og Eli Ellingsdatter dette året.I Kirkebok nr.5 fra Sigdal, side 251, er det registrert at Aase Andersdatter var f. 15.sept. 1833 og døpt 6.okt. Foreldre: Anders Torstensen og Eli Ellingsd. Greenseie.Gjør for ordens skyld merksam på at dette er fra rullefilm HF 402. Døpte i Krødsherad er ikke ført så langt frem i denne filmen. Men-, sjøl om det er små muligheter for at det der var født ei Åse, med samme foreldre og i samme året, skader det allikevel ikke kontroller Krødsherad, for sikkerhets skyld. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.