Gå til innhold
Arkivverket

[#39092] Christopher Fremmen, født ca. 1744 sandsynlig Norge


Gjest Ole Selmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Selmer

HejJeg har forsøgt med et lignende indlæg på DIS Norge, men da jeg endnu ikke har fået svar, forsøger jeg også her.Jeg leder efter (Christian) Christopher Fremmen, forvalter af Westerbyegaard , Holbæk Amt, Danmark født ca. 1744. Han optræder 1. gang som Sr. Fremmen som fadder i Danmark i 1771. Forvalter ved FT 1787 og 1801 og døde barnløs 1810.Han kan være bror til Ole August Fremming døbt 14/3 1759 i Vor Frelser Kirke, Christiania, idet Ulrica Helene von Fremming (datter af Ole August Fremming) ved sin død på Westerbyegaard 1808 kaldes ”en niece af Hr. Forvalter Fremmen”Ole August er søn af Augustinus Nielsen (døbt 22/12 1709 i Nannested- begravet 6/5 1764 på Vaterland Kirkegård, Vor Frelser, Christiania) og Eli Gundrosdatter(ukendte data). Det undrer mig, at man ved søgning på Gundrosdatter på FamilySearch samt FT 1801 næsten udelukkende får henvisninger til Østfold. Kan dette være et spor?For god ordens skyld gør jeg opmærksom på, at min interesse for Christopher Fremmen skyldes, at han i sit testamente fra 1792 kalder Johan Bernhard Selmer for sin brorsøn. Johan Bernhard er døbt 6/5 1765 i København og søn af Christian Christiansen Selmer (ca. 1729 – 1790) og Mette Pedersdatter.(ca. 1739 – 1807). Begges herkomst helt ukendte.På forhånd takOle Selmer Gæst fra Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Slekten Fremming har sitt opphav i gården Fremming i Eidsvoll. Den har stor utbredelse både i Norge og i Danmark. Førstehånds kjennskap til slekten finner du i 'Slekten Fremming' som er utgitt av Arvid Fremming og Kim Bengtson på 1970-tallet. Ihvertfall var/er Arvid Fremming dansk statsborger. Ellers kan jeg godt stå til rådighet med de opplysninger jeg har om slekten fra 1500-tallet og fremover(noen av mine 'Tipper' kom fra Fremming). Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Tak - jeg har forgæves forsøgt at finde nævnte bog på www.bibliotek.dk Findes en tilsvarende søgemaskine i Norge? Eller har du supplerende oplysninger om bogen.Jeg vil tro, at Ole August Fremming er nævnt i er bogen, da jeg kan følge hans efterkommere i et par generationer i Dk. Står der noget om ham? Eller hans forældre? Tak Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Det er mange år siden jeg leste boken - eller heftet - som jeg fikk låne av gårdbrukeren på Fremming. Han er død forlengst og nye mennesker er kommet inn. Dette er nok ikke en bok (det er et hefte) som er utgitt på noe forlag, og er trolig bare trykket i noen få eksemplarer. Så det nytter ikke å søke på internett etter den. Jeg ville råde deg til å ringe noen med navnet Fremming i Danmark, kanskje er du heldig og treffer på en eller annen som har dette heftet? Alle som heter Fremming/Fremmen er av samme slekt. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Innlegg 1:) Hva er kilden til at Johan Bernhard Selmers (døbt 6/5 1765 i København) sin far het Christian _Christiansen_ Selmer ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

(Indlæg 4) Det vil jeg forsøge, det vil være synd om dette hefte gik tabt. Lykkes det kan jeg sende dig en scannet kopi.(Indlæg 5) Ved sin vielse 28/9 1764 i Holmens Kirke kaldes han Christian Christiansen, se vedlagteMvh Ole

bilete0726.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Som jeg har forstået ordensreglerne skal man holde sig til et tema - altså her Christopher Fremmen. Derfor har jeg svaret i et nyt tema. Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg kan gi følgende korte opplysninger om Augustinus Nielsen Fremming. Hans slekt begynner på gården Lynes i Eidsvoll, der første kjente bruker het Gunder, f ca. 1540. Han hadde sønnen Halvor, ca.1570-ca.1624. Så kom Gunder Halvorsen Lynes, ca. 1600-ca.1662. Deretter Anders Gundersen som ble bruker av Fremming, 1629-1715. Hans sønn, Ole Andersen Fremming, ca. 1655-1710, var gift 3 ganger. Hans annen hustru var Anne Olsdatter Venger, -1697. De hadde 7 barn, hvorav den ene var Niels (Olsen Fremming), f 1685. Niels ble gift med enken Anna Catharina Alvsdatter Eidsvoldbakken (enke etter Augustinus Enger, Nannestad). Han ble bruker av Enger 1709-1718. Så kom han til Baadshaug i Eidsvoll og ble bruker der til han antagelig døde i 1742. Sønnen var Augustinus Nielsen, 1709-1760, gift med Eli Gudbrandsdatter Tønsager. Han brukte gården Baadshaug 1744-1748, men flyttet så til Christiania (Oslo idag). Hans eldste sønn, Ole Augustinussen Fremming ble stamfar for Fremmen/Fremming-slekten i Danmark. Jeg håper dette kan være til noe hjelp! Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Tak Ola - men Eli Gudbrandsdatter Tønsager og ikke Gundrosdatter er helt nyt for mig. Så skal jeg da vist have set dåbsindførselen for Ole August efter en gang til. At Augustinus Nielsen var på Baadshaug fra 1744 er jo lige det tidspunkt Christopher Fremmen antageligt er født. Jeg har lige lavet et nyt tema om Eli og Elen, men tror du Eli kan være Elen Fremmen i FT 1801 Opsloe Hospital? Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Dersom sønnen Augustinus Nielsen som skal ha flyttet til Christiania, er identisk med høkeren (borgerskap 1753), er det enkelte uoverenstemmelser med opplysningene i (9) vedr. kone og dødsår, bl.a. mht. ektefelle mer i samsvar med Ole Selmers innlegg. Jeg må kontrollere dette nærmere imorgen (dette er fra 'arbeidskladden' min, men det meste herfra er fra primærkilder) om det skulle ha interesse.Det er forøvrig ingen andre Augustinus Nielsen i Christiania på 1750-tallet så langt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg burde ha tatt med at Augustinus etter tiden på Baadshaug flyttet til Midtre Grue og drev denne gården 1750-1752. Så var det vel han flyttet til Christiania. Gundrosdatter eller Gundersdatter? Brukeren av Øgarn Tønsaker ca. 1700-til ca. 1720 var riktig nok: GUNDRO Olsen, f ca. 1670. Så det er nok Eli/Elin/Elen/Eline GUNDROSDATTER som er det riktige. (Eidsvoll bygdebok I). Jeg hadde notert fra bygdeboken for Eidsvoll (Bind II) under Baadshaug at Augustinus Nielsens kone het 'ELI GUNDERSDATTER' - men her er igjen et eksempel på at bygdebokforfattere 'tar seg til rette', bruker en navneform de mener er riktig, uansett hva det står i de gamle dokumenter, og dermed skaper forvirring for den som skal prøve å legge kabaler i ettertiden. Når bind I har Gundro, burde vel også bind II ha det samme, ikke sant? Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Vedr. Elen Fremmen, Oslo Hospital 1801: Gundro Olsen døde ca. 1720. Av hans 3 barn er Eli/Elen den yngste. Hun kan vel da være født ca. 1720 og meget mulig i live under folketellingen i 1801. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Augustinus Nielsen og Ellen Gundersdatter (hun er én gang skrevet Ellen Gullerudsdatter) fikk 3 barn i Christiania; Maren (døpt 04.03.1753 i Vor Frelsers Kirke), Karen (døpt 23.07.1755 samme sted) og Ole (døpt 14.03.1759 samme sted). Sistnevnte er vel da stamfaren til den danske slekt ??? (selvsagt mulig at med to levende sønner med same navn). I tileflle skulle jeg gjerne vite hva som skjedde med ham.Augustinus Nielsen var som kjent øltapper og høker med borgerskap i 1753, senere gikk det dårligere og i 1759 (ved Oles dåp) omtales han som arbeidsmann. Han dør i 1765 og begraves på Vaterland Kirkegaard 06.05.1765 med fri jord.Mht. den i Opsloe nevnte Fremming, dør hun i 1803 og begraves 09.11.1803 som 'Elen Gundersdatter Fremming, 93 Aar'.Alle opplysninger er hentet fra ministerialbøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

For ordens skyld ( jeg leste første innlegg om igjen ), 'Ole' er ikke døpt 'Ole August', dette har vel kun blitt en form av Ole Augustinussen.Navnet Fremming nevnes ikke før begravelsen i 1803 i kirkebøkene såvidt jeg har oversikt over (Christiania), heller ikke andre former for slektsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. det etterlyste par (Selmer/Pedersdatter) vil jeg bare gjøre oppmerksom på paret Christian Selmer og Mette Maria Pettersdatter Piper som ble viet hjemme i huset i Vor Frelsers Menighet 20.07.1747 (jeg nevner dette da jeg ikke vet hvor sikre de data som opplyses er, årstallene stemmer jo ikke).Augustinus Nielsens begravelsesdag regner jeg med var en tastefeil i (1), 1765 er det korrekte.Kan nevnte at du også finner Aleth Fridricha Sophia Fremming i Christiania ved folketellingen 01.02.1801, gift med Johan Hendrich Meehr (om det i det hele tatt har interesse).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Tak for alle oplysningerne, det har hjulpet mig meget. Ja, Augustinus Nielsen tager borgerskab i Christiania og der er vel ingen tvivl om at Elen Fremmen er Eli Gundrosdatter og altså født omkring 1710. Jeg har hele tiden tvivlet på at hun kunne være mor til både Ole Fremming født 1759 og Christian Selmer født 1729, men med den nye oplysning har hun jo fået Ole sidst i 40erne og kan også have fået Christian Selmer som 18-19 årig enten i et tidligere ægteskab eller som et uægte barn. Jeg kender ikke til bygdebøger, men det ser ud til at Augustinus og Eli var gift omkring det tidspunkt hvor Christopher Fremmen bliver født. Og det er da mærkeligt, hvis parret først får børn i 1753, 1755 og 1759. Findes kirkebøgerne for Eidsvoll omkring 1744 eller endnu bedre for 1729? Jeg går ud fra at Baadshaug og Tønsaker begge ligger i Eidsvoll sogn. Desværre er jeg ikke hjemme for tiden, så mine oplysninger om Ole August er fra hukommelsen.AHn får en officersuddannelse i Norge og får en søn konfirmeret i 1796 vistnok Aker fundet på Digitalarkivet. Du kan finde ham (samt en søn og datter)på www.fogsgaard.net som er en database over den almindelige enkekasse Du kan også finde ham i FT 1801 www.ddd.dda.dk i Sorø Amt. Senere bliver han landfoged på St. Jan Dansk Vestindien og dør her 1804. Jeg har set dødsannoncen i Adresseavisen efter henvisning fra Richters: 100 års dødsfald. Jeg finder meget gerne ud af mere i weekenden. Tjekker ligeledes Aleth Fremming i weekenden. Mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Både Tønsaker og Baadshaug ligger i Eidsvoll sogn, men dessverre finnes det ikke kirkebøker fra den aktuelle perioden: Alle kirkebøker gikk tapt under en brann 17. juli 1883. Om Niels Olsen Fremming/Baadshaug/Grues barn:I skiftebrevet for Niels Olsen fra 1742 er disse barn nevnt: Ole, Augustinus, En datter, Dorthe og Anne. Etter Arvid Fremmings slektsoversikter var Augustinus født i 1709, Ole f 1712, Anne f 1715, Dorthe f 1718 og 'en datter' (-ikke angitt fødselsår). Det er ikke usannsynlig at Augustinus tok offisersutdannelse; samtlige hans onkler på Fremming ble offiserer - en av dem (Hans) var kommandant på Kongsvinger Festning. Hilsen Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Ole Ljødal, 10:) Hvordan kan Ole Augustinussen Fremming være f. i 1712 når faren skal være f. i 1709 ? Hva er det jeg misforsår her ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

... og hva er kilden for at Ole Augustinussen Fremming var Augustinus Nielsen's eldste sønn (innlegg 9) ? Hva het de andre barna ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Beklager to forvirrende opplysninger: I innlegg 10 skal det selvfølgelig stå Ole NIELSEN - ikke Augustinussen. I innlegg 20: Det riktige her skal være Niels Olsen Fremming/Baadshaug - stryk Grue. Godt at det er NOEN som er våkne! Takk for det! Skal prøve å skjerpe meg. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Selmer

Ærgerligt at kirkebøgerne er tabt. Var der ikke noget om at en slægtsforsker midt i 1800tallet havde skrevet nogle kirkebøger af? Ole August Fremming (som han kaldte sig) er født 1759 og må være yngste og indtil nu eneste kendte søn af Augustinus Nielsen (Fremming) og Eli Gundrosdatter - hun var trods alt ca. 49 år gammel ved hans fødsel. Han er jo sikkert opkaldt efter farbroren Ole født 1712. Augustinus Nielsen (Fremming) tog ikke officersuddannelsen, men det gjorde Ole August Fremming. Kan man finde et skifte efter Augustinus Nielsen død 1765 selvom han begraves i fri jord eller muligvis Elen Fremming død 1803? De andre børn hed Maren og Karen jævnfør indlæg 15. Desuden har jeg fundet et barn død også i Vor Frelser, men mærkeligt hvis ikke parret skulle have fået børn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.