Gå til innhold
Arkivverket

[#39093] Jan Olsen f ca 1798 på Langestrand Larvik


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Roy Kåsa

Jan var husmann på Gui(Gudem) i Brunlanes og gift 1 gang med Elen Margrete Andersd fra Manvik. Hun døde 1841. Jan giftet seg så på nytt 8 Juli 1848 med Karen Handtr. Ved dette gifte står det at han var sønn av Ole Pettersen. Jan døde 3 Des 1858 på Gudem 60 år gml iflg kirkeboka. Hans far Ole Pettersen mener jeg i 1801 bor på Langestrand som smed og gift for 2 gang med Severine Jansdtr. Finner dette paret gift 12 Jan 1793 i Hedrum. Da bosatt på Hagenes og Ole arbeidet trolig ved Hammerverket der. Det som ga meg mye hodebry var å finne sønnen Jan i 1801. Tellinga viser jo en sønn Jan som 19 år fra første ekteskap og ingen 2 åring. Her tror jeg det er begått en feil,og at alderen er gal? Når Jan og Elen Margrete døper sin første datter som Severine i 1817, mener jeg det peker mot dette paret på Langestrand.(Navnoppkallingen etter sin mor) Har ikke sjekket kirkebok ved Jan og Elen Margretes gifte, men bygdeboka sier 1814 med et ? noe som er vel tidlig etter min mening. Da var jo Jan ikke mer en 16 år! Har forsøkt å finne Ole og Severine i Hedrum bygdebok under Hagenes uten hell. Finner merkelig nok heller ikke Severines foreldre som er Jan Sigvardsen og Anne Hansdtr bosatte der. Deres 5 første barn er født mens faren Sigvard står oppført ved den nye og gamle Hamer. (Kristian Hunskaar: Døpte i Hedrum 1751-77.) Undres på om mine teorier ang Jan som sønn av Ole og Severine holder vann, eller ikke. Må kansje vente på utlagte scannede kirkebøker??Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Ole Pettersen og Severine i 1801-tellingen i Larvik. LenkeHelt enig at det er litt merkelig at sønnen Jan er nevnt 19 år ( Muligens en sønn fra 1. ekteskap.) Men Jan f. ca 1798 burde vært her:Skal kikke litt nærmere på dette.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du vel da Ellen Margrete Andersdatter dpt 26 des 1791 Brunlanes.LenkeVed søk på foreldre finner jeg i tillegg Barna Nils dpt 1. jan 1795 og Anne Maria dpt 7 jan 1798Muligens også en Sara dpt 1803 og en karen 1787. ( Bør sjekkes i kirkebøker)Familien bor på Manvik i 1801. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

I følge bygdeboka kom Jan fra Halle kvern, og bodde på Gui fra 1817, så dåpen til Ole f. i 1820 og Severine i 1817 finnes nok i Brunlanes kirkebok.Ole bodde på plassen under br.no. 15 i Brunlanes. Severine g.m enkemann Isak Isaksen fra Skien.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dessverre har jeg ikke bygdebøkene for Brunlanes for hånden, men håper noen kan slå opp dette for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Ja. Gunn og Inger, dere har begge det jeg selv sitter med, så jeg er redd jeg må ha mer tålmodighet å vente på at flere aktuelle kirkebøker blir lagt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Roi, Jeg skal en liten tur til Riksarkivet på onsdag, så jeg kan jo sjekke kirkebøkene hvis ingen har gjort det før den tiden. Jans 2. kone er blant mine aner så jeg går gjennom det jeg har der, i tilfelle det kan dukke opp noe der også.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei(igjen) Gunn! Det tror jeg det er, uten å kunne si det sikkert. Har ikke fulgt Jan og Karen videre. Inger kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette. Sitter nå på jobb så jeg har ingen bygdebok for hånden som jeg kan slå opp i.Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Transkripsjonen av FT1801 inneholder visstnok mange feil. I dette tilfellet tror jeg imidlertid ikke det er noen skrivefeil når det står at Jan [Olsen] er 19 år. Legg merke til at det står 'Hosbondens søn', og ikke 'Deres søn', som det står på sønnen David. Det peker nemlig klart mot at Jan er fra første ekteskap.Jan Sigvardsen (Sivertsen) og Anne Hansdatter tror jeg er omtalt under husmannsplassen Turum under Holm i Hedrum bygdebok (sjekk navneregisteret bakerst i bind III). Familien bodde der rundt 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takker Kristian, men hvor i allverden er så 'vesle Jan'? Magefølelsen peker klart til dette paret, men den er naturligvis ikke trygg. Nei, her må kirkeboka åpnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

I 1801 står Ole Pettersen oppført med datteren Ellen Maria, 14 år. Det er kanskje henne vi finner døpt i Hedrum 1787 med far Ole Pedersen:[url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=500037010934&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=®ionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeJeg finner henne ikke igjen i FT-1801 for Hedrum.En Ole Petersen døper sønnen Jahn i Hedrum i august 1793, 7 måneder etter at Ole Pettersen gifter seg med Severine Jansdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk skal du ha Ketil, dette peker etter min mening også mot Ole og Severine som 'mine' foreldre til Jan. At Jan ved sin død 1858 står oppført med alder 60 år, så vet vi jo at dette ikke er noen SIKKER alder. Om han giftet seg første gang i 1814 som bygdeboka sier så stemmer det jo langt bedre med født 1793 enn 1798! Det er bare så merkelig at han ikke er å finne i 1801! Er han rett og slett uteglemt? Det er jo isåfall ikke den første etter hva jeg har hørt.Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Du bør sjekke om Jahn (født 1793) dør før 1801, samt sjekke FT-1801 (original) om alderen til Jahn (19 år) stemmer. Kanskje det dreier seg om samme person.Jeg finner ikke noen Jahn Olsen døpt 1780-1784 på familysearch, heller ikke Ole Pettersens første ekteskap. Du bør lete etter første hustrus begravelse (før 1793, i Hedrum?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Ole Pettersens hustrue ved Hagenæs' ble begravet i Hedrum 19. juni 1790, 40 år gml. Hun er altså ikke navngitt. (Hedrum mini 2, 1785-1807, s. 89.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Har glemt å nevne at ved Jahns annet gifte med Karen 8 Juli 1848 (Brunlanes 1846-62 mini) står det at han er 49 år og hans føde og oppholdssted er: 'Laurvig nu Manvig' Da er jeg tilbake til 1798-99 igjen. Fødested Larvik peker dog fremdeles mot Ole og Severine på Langestrand. (Beklager denne forglemmelsen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå først oppdaget jeg at Kristian H. i innlegg 14 har antydet Jan Sivertsen Turum og Anne Hansdatter. Dette er forfedre som jeg har også. Skal kikke litt nærmere på mine notater i morgen.Mulig jeg har noen data som kan være av interesse for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Jan Sivertsen og Anne Hansdatter fra 1762 i Hedrum. Jans ettenavn blir litt forskjellig skrevet.Lenke Ingen av deres barn er nevnt her, men jeg lurer på om det ikke var slik at barn under 12 år ikke var nevnt i tellingen?Jeg har i mine notaer at Jan er f. 1733 d. 1770 ( sønn av Sivert Jansen og Kirsten Nilsdatter. han var ved Hagens Nye hammer, bosatt på Turum under Holm) Kirsten er enke ved ekstraskatten 1762, Hedrum og bor med tre barn på Turum.(Anne Hansdatter var datter av Hans Ottersen)Barn av Jan Sivertsen og Anne Hansdatter: 1. Hans ( 1757-1774) 2. SEVERINE f. 1760 3. Sivert f. 1763 4. Else f. 1766 5. Ole f. 1768 6. Else f. 1769. ( Med forbehold om rett avskrift) Jeg har en del opplysninger om denne slakta fra Turum, om du ønsker dette senere , kan du få kopier på e-post.Håper du får hjelp med oppslag i kirkebøker for å finne rette personer. Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.