Gå til innhold
Arkivverket

[#39093] Jan Olsen f ca 1798 på Langestrand Larvik


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Jan kan også skrives på denne måten ( Ian), det har jeg ikke søkt på til nå?Legger ved et skfte her, der en annen Ian Olsen er arving:LenkeHar ellers lett gjennom Larvikskifter og ikke funnet flere spor der heller.Gir meg heller ikke så lett. Får håpe du får eksperthjelp her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Vedrørende Ja(h)n Olsen så er han omtalt i Brunlanes Bygdebok på side 91 som husmann med jord, på plassen Lien under Gui Nedre. Hans 2. kone Karen Hansd. døde Sjyllist i Tjølling 1888.LenkeKjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Fra Brunlanes En Bygdebok III del I Tanum sogn.LienFesteseddel 1849 fra Nils Olsen på br.nr. 15 mot 4 spd. i årlig avgift til Jahn Olsen, d. 1858, 60 år, fra Halle kvern. Husmann med jord 1849-58. Han hadde bodd på Gui siden 1817.g. 1. 1814 m. Elen Margrethe Andersdtr., d. 1841, 42 år, fra Manvik. g. 2. 1848 m. Karen Hansdtr., f. 1816 d. 1888 på Sjyllist i Tjølling, fra Gusland Store bruk 1.Barn i l. ekt.: 1. Severine f. 1817 g. m. enkemann Isak Isaksen, Skien. Bodde tilleie i Fjerdingen u/Torsrød. 2. Ole f. 1820 d. 1900, nedenfor. 3. Kirsten f. 1823 g. m. Andreas Halvorsen, Omsland. 4. Helene f. 1827 d. 1829.5. Anders f. 1828 d. 1853. Ugift. 6. Nils f. 1834. Barn i 2. ekt.: 7. Anne Marie f. 1849 g. 1874 m. Ole Henrik Hansen, Fredriksværn. 8. Hans Jørgen f. 1852 d. 1853.9. Anders f. 1855, nedenfor.Anders Jahnsen, f. 1855, sønn av forrige. Kjøpte huset av moren i 1876 for .50 spd. og husvær.Plass under br. nr. 15 Ole Jahnsen, f. 1820 d. 1900, sønn av Jahn Olsen som bodde i Lien.Dette skannet med O.C.R.Jahn og Ellen Margrete ble viet i Brunlanes 1814 og Halle kvern og Manvik er oppgitt som deres bosted. De var vel i tjeneste der og født et annet sted.Ellen Margrete døde 1841, 42 år, - hun ville da være en barnebrud på ca. 15 år. Har sett litt i K B over fødte 1797 – 1800 og finner ingen Jahn og Ellen Margrete født i Brunlanes i perioden.Siden de giftet seg i 1814, skulle det være rimelig å tro at det ble født et barn innen kort tid. Nå er det slik at kirkebok og klokkerbok fra 1814 stort sett er uleselig med henblikk på faddere og, for kanskje finne en ledetråd.F.T. 1801 burde vel også hatt med Ellen Margrete.Kjell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har slått opp dette, Kjell!Ellen Margrete Andersdatter er nok muligens født i Brunlanes,1791, (se innlegg nr. 4.) Hvis det er henne jeg har funnet da?Her er det også noe merkelig siden det står at hennes alder ved død er 42 år ( 1841)I 1801-tellingen kalles hun bare for Ellen og bor på Mandvik hos foreldre.( se innlegg nr. 6.) Hun er i så fall ikke så uvanlig ung i 1814?Synd det ikke står alder ved ekteskapsinngåelsen. Det er vel lite trolig at ektemannen skulle være såpass mye yngre? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Døpt 26. des. 1791, Anders Nielsen og Kirsti Nielsd. Mandvig, deres ægte datter Ellen Margrete.Test: Ane Nilsd. Gusland, Inger Nilsd. Gusland, Søren Sørensen Berg, Halvor Nilsen Gusland og Cornelius Nilsen Gusland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at du har funnet dåpen til Ellen Margrete også. For meg ser det ut til at det er den eneste som passer med navn i 1801-tellingen, selv om hun bare kalles Ellen.Har derimot ikke funnet noen Ellen Margrete Andersdatter f. ca 1798 i noen av nærområdene. i 1801.Kan det så være at hennes alder ved død 42 år, er ført feil? Kan hende ektemannens alder er ført feil også? Her må nok flere kirkebokoppslag til er jeg redd!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Flott at du har sjekket Kirkeboka over f/døpte i perioden 97-1800 i Brunlanes Kjell.At Jahn skulle være f ca 1798 er da endelig utelukket! Har ikke hatt noen tro på det heller,til tross for alderen oppgitt ved hans død og 2 gifte tilsier det. Merkelig at også Ellen Margretes oppgitte alder ved død er så ung som 42 år.Har notert henne som datter av ovennevnte Anders Nielsen og Kirsten Nielsdtr f ca 1792. Siste innlegg gir meg det korrekte. Takk for det. Tror som Gunn nevner heller ikke at Jahn skulle være såpass mye yngre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det da være den sønn av Ole Pettersen som heter jan og er ført 19 år i 1801-tellingen. ( Han som er oppført som husbonds sønn) innlegg 3. Han kunne passe bedre i alder med Ellen Margrete Andersdatter ? Ca 10 år eldre?Ved vielsen er jo hans far nevnt ved navn. ( Ingen alder på brudeparet)Ellers har jeg lett både i Vestfold og Telemark etter en passende kandidat med far Ole Pedersen ( Pettersen) Jeg fant en døpt i Botne ( Hillestad, 5 april 1779, foreldre Ole Pedersen og Karen Ingebretsdatter. Tror ikke han passer . Litt for langt unna skulle jeg tro.Neste gang jeg kommer til Larvik bibliotek, kan jeg lete i det som finnes av kirkebøker fra denne tiden. Desverre har jeg ingen mulighet til dette før etter 17.mai.Får komme tilbake til saken senere om den ikke blir løst før. ( Jeg har også prøvd å lete i skifter for Larviks området, til nå uten hell) Trodde jeg skulle finne et skifte etter Ellen Margrete Andersdatter siden mannen giftet seg på nytt, men hennes navn fant jeg ikke i skifteregistrene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her fant jeg en Jahn i Fredriksværn i 1801 tellingen, som sønn av en enke. Han er ikke ført opp med etternavn, men han kan være i passe alder. Eldste bror er ført opp som en Olsen, så det er en svak mulighet her?Lenke ( Skal se om jeg finner flere mulige, i 1801 tellingen i vestfold er ikke alltid barna ført opp med etternavn, og da er det mulig at en Jan ( Jahn Olsen ) likevel kan være nevnt i folketelling?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Nå har det blitt en del innlegg her, så det er mulig det er nevnt før, men: Er det gjort noen innsats for å finne Ole Pettersens dødsfall, og deretter et eventuelt skifte med oversikt over arvinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Han er ikke nevnt i Larvik 1672 - 1812 så han døde vel senere.Så var det å finne senere skifter og hvor finnes dette mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Databasen 'Larvik 1672-1812' er Larvik byfogdembete, som dekket Larvik by, og et eventuelt skifte ville neppe hørt hjemme der uansett. Rette instans er Larvik sorenskriveri, som dekket grevskapet for øvrig.Skifteprotokollene finnes på Statsarkivet Kongsberg, men er mikrofilmet til 1800, og muligens noe videre.Et annet alternativ er dødsfallsmeldingene i lensmannsarkivene, også på Kongsberg. Hvor langt bakover i tid disse strekker seg, er jeg usikker på, da jeg aldri har benyttet dem selv.Uansett må år (og gjerne dato) for dødsfallet letes opp først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg bladd igjennom de registrerte skiftene som ligger på denne lenken:http://www.rhd.uit.no/skifter/skifter.aspxHer har jeg lett etter Ole Pedersen som det kunne være skifte etter i noen av disse områdene.Det var heller magert resultat, Det var en Ole Pedersen som var registrert på Staalaaker i Tjølling , i 1832, hustru Elen Severine Nielsdatter.Men her er ikke nevnt annet enn navn og hovedarving, så det må nok søkes i originale skifter.mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte å si at dette skifteregisteret for Larvik som jeg har bladd gjennom er følgende: 1813-1827 1813-1834 1813-1833 1839-1877 1828-1834 1827-1836 1833-1843 1839-1858 Rekkefølgen er slik, og innholder skirfter fra Larvik, Brunlanes, Hedrum, Sandeherred og Tjølling. Om du finner et navn av interesse kan man sikkert få låne film av skiftet.Litt vrient å finne fram i dette registeret, man må først klikke på Aker i øverste linje, da kommer menyen med alle som er med i registeret. Så er det å gå gjennom Larvik , systematisk.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette er ikke til å bli klok på. I Scannede kirkebøker for Brunlans fant jeg nå i Brunlanes Ministrialbok nr. 4 , vielser 1748 , nr. 17 ( Juli 1748 ) Vielsen mellom enkemand Jahn Olsen , Larvik under Manvik , og Karen Hansdatter , Gudem . Han alder er ført opp med 49 år, og hennes alder 37 år. Hans far Ole Pedersen og hennes Hans Olsen.Da må Jahn Olsen vært ca 15 år ved 1. vielse om da han ikke har løyet på alder ved 2. ekteskap.Fram og tilbake er vel like langt. Du kan jo se om du ikke finner vielsen i de kirkebøker som ligger under scannede på Digitalarkivet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel som allerede slått fast, ja Lenke. Jeg tror forresten det står 32 år på Karen Hansdatter, noe som rimer bedre med opplysningene i Brunlanes bygdebok (innlegg 53).I margen til høyre er det forresten opplyst at det ikke er holdt skifte etter Jan Olsens første hustru.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er mulig hennes alder skal være 32 og ikke 37 år, som jeg leste i farten. Hans alder er vel 49 om jeg ikke leser også dette feil?Jeg lurer på hvordan du får til lenke fra disse kirkebøkene? Har prøvd et par ganger men ikke lykkes.( Skulle gjerne fått oppskriften!)Kristian?Det gjør henvisningene enklere. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er mulig hennes alder skal være 32 og ikke 37 år, som jeg leste i farten. Hans alder er vel 49 om jeg ikke leser også dette feil?Jeg lurer på hvordan du får til lenke fra disse kirkebøkene? Har prøvd et par ganger men ikke lykkes.( Skulle gjerne fått oppskriften!)Kristian?Det gjør henvisningene enklere. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Velg 'Bildeinformasjon' og kopier og lim inn 'Permanent sidelenke' (eller eventuelt 'Permanent bildelenke').

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Håkestad

Jeg fant ingen barn med Ole Pettersen som far i Brunlanes 1790 – 1800.Så langt har kirkeboken vist at Ellen Margrete’s alder var feil i Bygdeboken.Så er vi tilbake til en Jahn født ca. 1798, et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for info om lenke fra kirkebøkene. Skal se om jeg får dette til neste gang.Fint at du har sjekket Brunlanesbøkene , Kjell. Jeg har lurt litt på om Jahn kan være født i Telemarksområdet?Har sjekket Langestrand døpte i dette tidsrom. (Heller ikke passer alder med den Jan Olsen som Kolbjørn fant dåpen til i Hedrum . 1793, med far Ole Pedersen, Hagenes)Flott at dere som er spesialister på kirkebøker for denne tiden, hjelper til så bra her.Kan det være andre kilder som er tilgjengelige tro?Kan det finnes noe på Halle Mølle ( I Brunlanes Historielags arkiver?) som kan klargjøre hvor Jahn Olsen og hans far kom fra. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen, Ketil! Om vi ser tilbake på innlegg nr 3 med folketellingen for 1801 Larvik, så er Ole Pettersen og Severine ført opp med kun Daniel som fellesbarn.Det må da vel bety at den Jahn Olsen som Kolbjørn, innlegg 32, har funnet dåpen til i 1793,Hedrum, døde før 1801? ( Om han ikke befinner seg et annet sted ved tellingen?) Det er litt merkelig at det kun er funnet to barn døpt av dette paret, Jahn 1793 og Daniel 1798, de andre står oppført som husbonds barn. ( Innlegg 3.) Sikkert fra 1. ekteskap?Om den Jahn Olsen som er bruker på Gui fra 1817, skulle være sønn av dette paret, må han enten være glemt i tellingen,eller født i 1801 i Larvik, etter tellingen. Da vil han ikke kunne ha inngått ekteskap i 1814??Vi må nok fortsatt lete etter en Jan Olsen f. ca 1798 med far Ole Pettersen. ( Kan han være født utenfor ekteskap, og ikke nevnt i kirkebøkene?) Det hendte vel at det forkom? Jeg vet ikke hvordan det ble ført i disse kirkebøkene? ( Hva med Brunlanes og 1801-telling, er den fullstendig?) I folketellingen 1801, burde han vært med, om han da ikke var fra et område hvor tellingen er mangelfull? ( Her vet sikkert ekspertene noe?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ettersom det tross alt er mange indisier som peker mot Ole Pettersen på Hagenes, vil jeg fremdeles framholde at det klokeste vil være å først undersøke om det er et skifte etter ham. Hvis et slikt skifte sjekker ham ut av saken, kan vi lete etter andre Jan Olsen med far Ole Pettersen, men først da. Har vi riktig flaks, kan et slikt skifte løse hele saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.