Gå til innhold
Arkivverket

[#39093] Jan Olsen f ca 1798 på Langestrand Larvik


Gjest Roy Kåsa
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Da skulle det være fint om vi fant når Ole Pettersen eller hustru Severine J. døde.Finner ingen av dem i Larvik i 1825-tellingen, heller ikke skifter etter noen av dem før 1812.Den eneste Ole Pedersen jeg fant i 1835, het faktisk Ole Pedersen Halle, 58 år: LenkeLitt pussig ,men det kan vel ikke være samme mann. Alder tilsier at Ole Pettersen Hagenes skulle vært ca 65 år i 1825, om han fortsatt lever i Larvik??Så har jeg igjen lett i skifteregisteret for Larvik for å lete etter navnet både til Ole pettersen og hustru Severine. Har desverre ikke funnet noen av dem der.Kan det likevel være et skifte etter dem? Og hvor kan det være mulig å finne ut når disse døde? Finnes det opptegnelser i Larvik kirkebøker over døde ( Mellom 1812 og 1825?)Håper Kristian eller ketil kan svare på dette?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

I innlegg 62 kom jeg i skade for å skrive at et skifte etter Ole Pettersen måtte søkes i Larvik sorenskriveris skifteprotokoller. Jeg satt da og tenkte på Hagenes, og hadde glemt at han bodde på Langestrand i 1801. Dersom han døde på Langestrand, er nok Larvik byfogdembetes skifteprotokoller likevel rette sted å lete.Til Gunns siste spørsmål: Ja, det er begravelseslister i kirkebøkene for perioden (Lenke). Jeg ville startet letingen fra siste tidspunkt vi vet Ole Pettersen og hustruen var i live. Hvis jeg ikke har gått glipp av noe, er vel det februar 1801 (folketellinga).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Hei Roy,Det var ikke mye å bli klok av i dag.Jeg fant ingen Jan f. i Larvik 1798, men bare David døpt 23.september 1797. Faddere: Carl Nielsen hustru Karen .....(uleselig), Maren Michalsdtr., Jan Hansen, Peter Carlsen, Anders Abrahamsen.Begravet 6.mai 1803 Ole Pedersens søn Jahn, f. 23. april og straks etter død. Litt lenger ned på samme side(119) Fattiglem (tror vi)Ole Pedersens hustru Severine Jahnsdtr. død 27.mai, begravet 3.juni. Intet skifte. Larvik mini II 1 1779-1817En annen ting jeg må nevne. I mitt første innlegg her fant jeg ikke Jahn død, men jeg så bare i Hedrum. Skal opp igjen til uka så kan fortsette da om det ikke er noen andre som har funnet noe.Jeg lurer litt på Ole Pedersen Halle, bror til Karen i innlegg 41. Der står det i bygdeboka at han er f. på Halle kvern, men er bosatt i Larvik. Tror du han kan være en kandidat? Det ville jo passe med at det under 1. ekteskapet i 1814 står Halle kvern, og i 2. ekteskapet Larvik, nå ManvigMvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på d lenken i innlegg nr.76, der er en Ole Pedersen Halle i 1825-telling for Larvik, i så fall gift igjen?Ikke lett å finne ut av dette når skifter mangler.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ta en titt på d lenken i innlegg nr.76, der er en Ole Pedersen Halle i 1825-telling for Larvik, i så fall gift igjen?Ikke lett å finne ut av dette når skifter mangler.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her tror jeg jeg har funnet den Ole Pedersen Halle som bor med kone Inger og barna Peder og Hellene i 1825 i Larvik:Her er giftemålet: LenkeBarna er født i Larvik Peder Olsen dpt 8 april 1810 , og Hellene 7 jan 1813, i følge Fam. s.Om dette har noe med den Ole Pedersen ( Pettersen ) Smeden på Hagenes å gjøre er vel heller tvilsomt. Men dette var et nytt forsøk på å kombinere Halle i Brunlanes og Jahn Pedersen . ( skifter ser jo ikke ut til å være enkle å finne etter disse folkene?)Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Takk så mye til dere som står på for å finne ut av denne gåten!! Selv, så kan jeg ikke annet enn å vente på utlagte kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Roy Kåsa

En Ole Pedersen dør 9 mai 1819 på Langestrand Larvik 67 år (Scann her på DigArkivet)Kan ikke tyde hva som står under stand/oppholdsted, ei heller under anmerkn. Kan noen mer 'drevne' tyde dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila s. Hynne

Hei RoyJeg er nok ikke så veldig dreven, men siden det ikke er noen ennå som har svart kikket jeg litt på det.Under anmerkninger mener jeg det står Alderdom.Er usikker på den andre, vet ikke helt hvilken bokstav den første er. Men noe slikt kanskje: .?agarbeider.Tenkte på Sagarbeider, men det er nok ingen S. Kanskje noen andre vil prøve seg? LenkeHåper lenken funker. Ellers kan det kanskje være lurt å opprette et nytt tema hvor du søker hjelp til tyding.mvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Hei Laila. Ser nå at det står alderdom under anmrkn. Takk skal du ha! (Merkelig hvor blind man kan være.) Tror forøvrig at du er inne på det riktige når det gjelder det andre også. Mvh Roy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.