Gå til innhold
Arkivverket

[#39094] Peder Povlsen født 1752 - noen som har foreldre?


Gjest Kathe T. Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe T. Røed

Peder Pålsen,eller Povlsen og kona Marthe Gulliksdatter bor på gården Ingebo i Flesberg i 1801-tell. I bygdeboka om Sigdal og Eggedal av A.Mørch står det også mye om familien. Men jeg kan ikke finne noe om foreldre, hverken til Peder eller Marthe. Om noen vet noe, mottas det med stor takk. Alt godt mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Marte var født i Sundseie i Sigdal i 1757 I ministerialbok nr 1 for Sigdal side 77 finner jeg blandt døpte: 13 Novembr Gullich Taastens. Sundseies B. Marta Fad: Marte Olsd. Halvorsæth, Mari .?. Rudstan Gunild Taastensd. t. i Hiiaas. ( Tjener i Hiåsen ) Hans Taastens. Neggen, Biørn Joens. t.p Ramstad ( tjener på Ramstad )Jeg er ikke sikker på hvem Gullik Tostensen var men jeg lurer på om det var han som var i Grimesund under Hiåsen. Se Sigdal og Eggedal bind II side 558. Han var nok fra Flesberg. Mørch har lagt inn kildehenvisning her (10) Hans Kilde er Flesberg bind III side 33. Du bør kanskje undersøke dette.Mvh. Olav Åge Strøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Men uansett så var dette utrolig fine nyheter. Det er vanligvis nesten håpløst å spørre om noe som ikke allerede er digitalt (om man ikke vet, eller har bygdebøkene) Tusen takk Olav Åge. Alt godt mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Jeh har notert det samme som du Olav, men i tillegg har jeg Peder Poulsen Porten (Ingebueie)f. 1751. Men det er trolig samme kilde. Var lite flink med kilder tidligere, og er usikker på om Porten er synonymt med Ingebueie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

De fikk kontrakt på at de hadde plassen Porten til odel og eie fra 1811(eller på livstid) som det står i bygdeboka. Porten er en plass under Ingeboe gård i Flesberg. De er også oppført der i 1801-tell. Alt godt mvh Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Åge Strøm

Det er den Marte som jeg før har nevnt. Marta var datter til Gullik Tostensen Enterud.f. 1727 g. 1752 m. Kari Jonsd. Emrud. Gullik var sønn til Tosten Hansen Enterud f.oml. 1694 g.m. Ingebjørg Eriksd. f. oml. 1692 Tosten var sønn til Hans Enterud d. 1735 69 år gl. g. m. Jøran d. 1769 78 år gl. se S. Eg. side 374 Kari Jonsd.f. 1726 var datter til Jon Ellevsen Rustand fra Emrud f.oml. 1701 d. i Lindbu i 1772 g.1724 m Mari Helgesd Rustand. S. Eg. side 491 Lindbu. Gullik og Kari bodde i Lindbu. S. Eg. side 419 står å lese: Gullik Tostensen Enterud f. 1727 g. 1752 m. Kari Jonsd. Emrud.f. 1726. De bodde før i Sundseie. Alle barna er født der. Gullik døde i 1810, Kari i 1805. Det er nevnt 6 barn. Det står om barn nr 4: Marta f. 1757 g. 1782 m Gullik Pålsen i Porten av Ingebu. (Gullik er trolig en skrivefeil. Han skulle vel hete Peder.) I Sigdal og Eggedal bind II finner du mye mer. Bl. a mange søsken til hver familie. M.v.h Olav Åge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe T. Røed

Tusen, tusen takk. Jeg lånte bygdebøkene (2/3) i påsken, men må nok låne dem igjen, skjønner jeg. Det er nok skrivefeil med Gullik- det var Marte og Peder som giftet seg 1782.Dette var veldig snilt av deg Olav Åge! Alt godt fra Kathe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.