Gå til innhold
Arkivverket

[#39095] Kirkeboka for Ørkedal rundt 1800 - oppslag


Gjest Tordis Trønnes
 Del

Recommended Posts

Gjest Tordis Trønnes

Jeg har prøvd å hjelpe ei dame fra Canada med å finne forfedre. Se flere detaljer i sak 39055.Nå er vi kommet til at vi ønsker opplysninger om 3 personer som vi fant i FT1801 i Ørkedal. Det er smed Anders Byefeldtr og kona Crestence Hansdtr. samt sønnen Petter Andersen. Jeg ønsker å få de opplysningene som er oppgitt ved vielsen og ved sønnen Petters dåp.Venter i spenning !Mvh Tordis Trønnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Hei Tordis!Her må det da ligge til rette for samarbeid! Jeg tror det må være samme familie som er etterlyst i DIS-Sør-Trøndelags Trønderslekt: LenkeMvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tordis Trønnes

Hei Ola !Et godt spørsmål kan ikke stilles for ofte! Slik blir det når mange 'hjelpere' prøver å vri hjernen sin.Men noe godt svar er ikke gitt sålangt. Er det ingen som har tilgang til kirkebøkene der ? Jeg bare spør !!Mvh Tordis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Jeg har jo kirkebøkene, jeg :-) Men jeg fant ikke sønnen f. i Orkdal, og heller ikke de to døtrene som nevnes på DIS-ST sine sider. Trolig hadde denne familien et kort opphold i Orkdal. Kanskje Bjørn Kempe som har lagt ut etterlysning på DIS-ST vet noe mer? Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björn Kempe

Det enda jag med säkerhet vet är att familjen kommer till Åberg i Alsens socken, Jämtland cirka 1811 och att inget av de tre barnen är födda i Jämtland. Jag vet också av Husförhörslängden för Alsen att barnen är Petter (1799), Helena (1802) och Ingeborg (1808). Om inget av barnen är födda i Orkdalen har vi en ny spännande släktforskaruppgift! Eftersom Anders Pettersson var född i Värmland 1764 och flyttade till Norge cirka 1793 bör han definitivt ha gift sig i Norge med hustrun Kirsti/Kristine Hansdatter mellan 1793 och 1798. Anders har bytt yrke från smed i Orkdalen till byggmästare när han kommer till Alsen, vilket bör betyda att han har gått i lära hos någon byggmästare efter den korta tiden i Orkdalen, varför inte i Trondheim!? Kanske också barnen är födda där? Hälsningar, Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Klefsås

Hei Björn! Jeg kan jo bidra med en kjapp orientering om stedet der Anders bodde i 1801. Han er registrert under Hof eller Hov, en storgård med mange husmenn, strandsittere, håndverkere, forretningsdrivende osv. Disse bodde stort sett på Hovsøra. Like ved, men i et annet prestegjeld, lå gården Nervik med Nerviksøra, som hadde lignende bosetting. Etter hvert smeltet de to 'ørene' sammen til det som i dag er Orkanger, tidligere Orkdalsøra. Jeg tror ingen kjenner de to stedenes og befolkningens historie så godt som Bjørn Olsen, som har skrevet sin hovedfagsoppgave i historie om 'Befolkning og økonomi, en studie av strandsitterstedene Nerviksøra og Hovsøra 1665-1801'. Han nevner også Byefeldt som en av fjernflytterne i sin analyse, men spørsmålet er om han kan ha noe mer om familien. Han kikker innom disse sidene en gang imellom...Er Bjørn Olsen her? :-)Mvh Ola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Björ Kempe

Hej Ola och stort tack för din beskrivning av Orkdalsøra. Efter svar på svenska Rötter vet jag nu dessutom att Anders egentligen hette Bönfeldt (efter platsen Bön i Skillingmark, Värmland där han var soldat) och inte Byfeldt. Det var troligen enklare att bruka detta namn än namnet med svenskt ö, eller också har de som gjorde folkräkningen hört/skrivit fel. Vi får hoppas att Bjørn Olsen har någon kommentar till denne man. Hälsningar, Björn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.