Gå til innhold
Arkivverket

[#39100] Svein Åmundsen Skjelnes / Svein Åmundsen Måge - Hardanger


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er etterkommer av Herlaug Sveinsen Skjelnes (ca 1602-1668) fra Skjelnes, Varaldsøy, Kvinnherad.Hos Familysearch og ellers i internettet finner jeg divergerende informasjoner om Herlaugs foreldre og hans kone.Jeg har to spørsmål:1.) Var Herlaug Sveinsen gift med NN Ingebrigtsdatter Skeie (datter av Ingebrigt på Skeie) eller med Ragnhild Nielsdatter Øvsthus?2.) Ifølge Familysearch er Herlaug Sveinsen sønn av Svein Aamundsen, f. 1562 (sønn av Aamund Olsen) og Ingebjorg Samsonsdatter (datter av Samson Ormsen og Sigrid Sakbjørnsdatter). Han har to søsken: Marte og Samson.Ellers finner jeg i internettet en Svein Åmundsen Måge, f. ca 1580,(sønn av Amund Olsen Skjelnes) g.m. Ingeborg Samsonsdatter, men disse hadde bare to barn: Marte og Samson, men ikke noen Herlaug.Dessuten finnes det en Svein Åmundsen Skjelnes, som kanskje er identisk med Svein Åmundsen Måge.-----Takknemlig om noen kunne hjelpe meg med denne virvar. Er det kildene som spriker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

Svein Amundson Maage Skjelnes 1575-1617 var født i Ullensvang, Hardanger og gift med Ingebjørg Samsonsdatter Tokheim 1580-? - de flyttet til garden Skjelnes på Varaldsøy i Kvinnherad. Sønnen Herlog Skjelnes 1603-68(ikke Herlaug som er kvinnenavn)gifte seg på Varaldsøy med Ragnhild Nilsdatter Øvsthus ca 1605-? Ingebjørg gifte seg 2.gang i 1618 med Knut Haldorsen fra Ryfylke, Rogaland. Herlog hadde en søster Marta f.1601-60 som ble gift 1636 med Jon Torbjørnsen Øvre Børve, Ullensvang. (Henta fra Bygdebok for Ullensvang II/1936 og Bygdebok for Strandebarm/Varaldsøy I-II/1950)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 1. Det finnes angivelig 2 samtidige Svein Amundsøner Måge. Svein Amundson Måge/ Jordal og Svein Amundson Måge/Skjelnes. Svein Amundson Måge /Skjelnes eier i 1615 1 1/2 lp. sm. 1 hud, 1 bksk. i Måge med sin mor( Birgit Amundsdatter). De eide 1 lp. sm. 1 hud i Skjelnes på Varaldsøy, like mye i Lunde i Kvinnherad, parter i Øvrehus i Kvinnherad og Grinde i i skjold. Vet du hva Herlaug eier? Og hva heter hans barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg fant et notat som også tyder på at det finnes to Svein Åmundsønner:'Notes for Svein Åmundson MågeSvein Åmundsen Måge eig i 1615 1 1/2 lp. smør, 1 hud, 1 bksk. i Måge i 1615 saman med mor si. Det må vera den ovannemnde Birgit Åmundsdatter. Dei åtte vidare 1 lp. smør, 1 hud i Skjelnes på Varaldsøy, like mykje i Lunde i Kvinnherad, dessutan partar i Øvrehus i Kvinnherad og Grinde i Skjold. HAN må vera av 'Rike-Torstein-ætta' sidan HAN i 1598 saman med SVEIN ÅMUNDSON SKJELNES og Bård Arneson Skjelnes er med og gjer arveforlik om arven etter Torstein Askelson som er den verkelege 'Rike-Torstein'(Måge br. 1)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Om 'Herlaug Sveinson' har jeg bare opplysninger fra Familysearch: Born 1602 in Skjelnes, died 1668 in Skjelnes. Father: Svein Aamundson, mother: Ingebjorg Samsonsdr. Wife: IngebrigtsdatterChildren:1. Osmund Skjelnes Herlaugson, b. abt. 1629, Skjelnes2. Herborg Skjelnes Harlaugsdatter, b. abt 1633, Skjelnes3. Svein Herlaugson, b. 1631, Skjelnes, d. 1715, Skeie, Kvam (min forfar).Dessverre har jeg ikke bygdeboken for Kvam tilgjenglig. Der finnes det sannsynligvis opplysninger om hva H.S. han eide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 8Tema 28502 Villich (Vigleik) og Peder Erlingson opprettet av Oddvar SøreideHer er en link til, opprettet av meg. Tema 38977: Hjelp til å tyde tekst , diplom fra Hardanger.LenkeSpesielt tema 38977 vil kunne bidra til å oppklare hvor mange barn Ingebjørg Samsonsdatter hadde. Hun eide i Kambestad. Ingebjørg Samsondatter hadde også flere barn med Knut Halvardson Randa/ Måge enn hva som er oppgitt i bygdeboken, bla. en datter Kristin. Knut Halvardson har sannsynligvis bodd flere steder, bla på Underhaugen i Jondal, og muligens på Gjerde i Strandebarm. Samson Ormson Tokheim har også flere barn enn oppgitt i bygdeboken. Han har sannsynligvis særkullsbarn.Jeg tror det kun er eiendomsforhold/våpen/segl som kan bringe på det rene hvor mange barn Ingebjørg Samsonsdatter hadde- og hvem Svein Amundson Måge/Skjelnes er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Tusen takk for lenkene. Da har jeg mye lesestoff i aften. Interessant at mine aner Gyrid Johannesdatter Aga og Viking Brynjulvsen Tvilde (Voss) er også nevnt i tema 28502.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.