Gå til innhold
Arkivverket

[#39102] Martha Maria Olsdatter f. ca 1759 i Hadsel


Gjest Frank Robertsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Jeg søker foreldrene til Martha Maria Olsdatter.Hun ble konfirmert i 1777, 18 år gammel. Bor da på Haug i Hadsel. I 1790 giftet hun seg med Anders Davidsen fra Haug i Hadsel. De fikk til sammen minst 7 barn.mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Det finnes ingen Martha Maria som blei døpt i Hadsel i det aktuelle tidsrommet. Hun var trolig innflytter, men ingen kilde sier hvorfra. Et spor, kanhende: Da hun gifta seg med Anders, kalles hun Martha Maria Olsdtr Røgh. Røgh-navnet er kjent fra blant annet Sør-Troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Takk Johan. Røgh-navnet var ny og sikkert nyttig informasjon for meg. Hvor i Sør-Troms finner en dette navnet ?mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Røgh-navnet er først og fremst knytta til Trondenes, muligens også Kvæfjord. Problemet er bare at det ikke er nevnt noen Ole Røgh, men Martha Maria kan godt ha arva Røgh-navnet fra mora. Sånt var ganske vanlig på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Siden Johan Borgos deltar her kan jeg vel ”slenge” ut noen tanker, så kan Johan Borgos evt. Avkrefte el. Bekrefte spekulasjonene?I 1764 er det en Ole Olsen og hustrue nevnt på ”Houe”, de var borte i 1765, men da var det en Martha Olesdatter som var ført opp under rubrikken ” Bøndernes Børn og Tjener som haver únder 10 rD: Løn, samt fattige..”.Kan hun være datter av Ole Olsen, og den samme som ble konfirmert i 1777? (det er også registrert en Martha uten farsnavn).MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Robertsen

Konfirmationen finner du her: http://trekilen.com/xls/Hadsel_konf_fornavn.xlsNår det gjelder giftemålet så har jeg en gang notert 1790 (sannsynligvis fra kirkeboka), men Johan B. har tydeligvis kirkeboka som kilde (se innlegg 2).Gjennom ekstraskatten i 1764 og 1765 peker Knut på Ole Olsen som en sannsynlig far til Martha. Martha var ca 6 år i 1865 - er det normalt at så små barn ble nevnt i denne ekstraskatten ? I og med at Ole Olsen ikke nevnes i ekstraskatten etter 1764 kan det tyde på at han døde dette året (eller har flyttet fra Haug) ? Det ville vel i så fall være naturlig at hans hustru var nevnt i 1765-skatten ? En sammenligning av årene 1764 og 1765 for Haug viser at det foruten Martha Olesdatter, er tilkommet to kvinner på Haug: Karen Cathrina og Maren Pedersdtr. Kan dette være et spor i søken etter Marthas mor ?mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Siden noen har spurt: Ja, jeg bruker kirkebøkene (i søkbar database). Jeg har sett denne Ole Olsen på Haug i 1764/65, men Ole er det vanligste mannsnavnet på den tida, og er et skrøpelig spor for slektssammenhenger. Gårdene på Hadseløya, ikke minst storgården Haug, er godt belagt i kirkebøkene, og Martha Maria er som tidligere sagt ikke nevnt der.Ole Olsen Haug gifta seg i 1758 med Kristine Knutsdtr Lund, og de fikk disse barna: Andreas (1759), Erik (1762) Kirstine (1764) og Jens (1767). Alle døde som småbarn. I 1767 bodde Ole og Kristine på Steilo, jeg veit ikke hva som skjedde med dem etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.