Gå til innhold
Arkivverket

[#39105] Hvorfor finner jeg ikke Ludvig J. Larsen i 1900-tellinga?


Gjest Ailin Benjaminsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ailin Benjaminsen

Etter å ha søkt både på landsbasis, lokalt og i diverse kirkebøker etter Ludvig Johan Larsen f. 20/9 1900, har jeg innsett at han er visst umulig å finne. Jeg vet ikke hvor han er født, men han skal ha tilhørighet til Valberg i Lofoten. Det jeg lurer på er hvordan noen som er født senere samme året i 1900 kan være registrert på Digitalarkivet, mens han ikke er blitt det. Kan det være fordi at han kanskje ikke er døpt før i 1901 at jeg ikke finner han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Om han ikke er døpt, mangler ofte fornavnet i tellingen, ja. En løsning er å søke på efternavn Larsen og gå igjennom alle som er født 1900 for å finne rett fødselsdato. Hvorfra har du fødselsdatoen? Det meste hadde jo løst seg om du visste navnet på en av foreldrene ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Ved søk på Ludv. Lars. i alle mulige varianter fant jeg faktisk en god del i 1900 f. 1900.Mellomnavnet var ikke med på de Ludvig Larsen jeg fant i de nordligste fylker, men du få nesten prøve igjen og vurdre selv om du vil satse på å undersøke noen av disse nærmere. Jeg legger bare en lenke her:LenkeJeg prøvde da på navnsøk i Digitalarkivet. ( Ludvig fornavnet kan ha mange varinater, og det samme kan faktisk Larsen / Larssøn/ Larson/ Larssen osv. )Lykke til med letingen. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Jeg har navnet og fødselsdatoen i fra et av hans barnebarn, det er hun som gjerne vil finne han. Vet også at han var gift med Alette A. Johannesdtr. f. 1897 i Salangen, og at de mest sannsynlig var gift i Lenvik. Har også fått navnene på tre av hans søsken: Harald, Arna og Olaug, vet ikke når de var født. Har søkt på begge alternativene på navnet hans, både Ludvig og Ludvik. Han døde 3/2 1974, kanskje jeg kan finne noe der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ailin Benjaminsen

Ludvig og Alette skulle vistnok være gift i Lenvik, har vært og sett i kirkebøkerne for Lenvik over gifte, men ingenting der heller. Ludvik og Alette var bosatt på Aspelund i Lenvik kommune, jeg vet ikke gårdsnavnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Bragstad

Han kan jo være døpt Johan Ludvig. Det hendte at de byttet om på fornavnene når de ble eldre. Søk med færrest mulig bokstaver på 'Førenamnet inneheld', f.eks. u eller o og merk av de som passer. Det er utrolig mange rare skrivemåter på enkelte navn, jeg ser bl.a. 13 Luvik og 1 Luvigk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.