Gå til innhold
Arkivverket

[#39106] Tyding av kirkebok 1814-26 Ringsaker


Gjest Anne Lise Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Johansen

I kirkebok 1814-26 for Ringsaker s. 244 står det følgende under dødsfall: 04.01.1823; Michel Syversen 76 år. Under 'Stand, håndtering, oppholdsted' står det noe jeg ikke klarer å tyde. Kan noen hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Lise.Er det denne Mikkel Syversen du mener? Alderen stemmer ikke helt da, men....LenkeDet du spør om blir etter min tyding dette og jeg tror(99%) at det er rett:Enkemand. Føderaadsmand paa Lunden/ Stolpestadeje. Dødsårsagen er vel noe med Lunge...Svaghed?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei igjen lillian!Ja, det er naturligvis disse folka på Lunden jeg fremdeles styrer med. Takk også til Thor Bøhmer, Furnes for tips med permene på biblioteket. Har kommet et hakk videre. Hvorfor står det Stolpestadeie? Ligger Lunden under Stolpestad? Jeg har nok funnet den rikige Michel død, men at han er 76 år stemmer ikke med fødselsåret hvis det er denne Michel som er født i august 1752 på Samsaleie,- sønn av Siver Michelsen og Margrethe Christensdatter. Har du noe erfering med at kirkeboka kan ta feil med så mye som 5 år? Jeg fant også en Michel fødti oktober i 1745, foreldre Syver Syversen og Lisbeth Olsdatter. Men da er folketellingenveldig feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Lise.Ja det ligger et Lunden der også, det finner du ut ved å bruke kartene. Det hender at det er noe slingringsmonn på alder i begravelsesprotokollene,men jeg kan ikke si eksakt hvor mange år. Det er imidlertid GODT kjent at Ft opererer med noen år i begge retninger...Uansett så er det helt tydelig 76 år som står i orginalen her på den du henviste til.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Ja, ja, Lillian, da var vi plutselig tilbake til oppkallingsteorien min da! Uten at vi ska ta den debatten igjen. Du skjønner denne Michel som er gift med Inger Olsdatter får følgende barn; Syver, Mari(e), Margrethe - som jeg har funnet foreløbig,- og det passer jo bra med hans foreldre. De mangler en Joen da,- og da er formelen min i boks! Uff dette var vanskelig, Siver Siversen Jemtlands Michel fra 1745 passer bedre i alder, men ikke mors navn. Jeg får se hva jeg finner etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Lise.Den debatten er sikkert bra den, men jeg har aldri brukt den for den stemmer dårlig for mitt vedkommende. Jeg bruker derimot faddere - for i veldig mange tilfeller er det slekt som er det. Selvfølgelig unntak i begge tilfeller. Dette Lunden/Stolpestadeje er ihvertfall ikke det Lunden du holdt på med...om ikke han bodde hos noen av sine barn eksempelvis...alle muligheter er 'Åpne' vet du!!Lykke til!!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Jeg tror du har rett i det med Lunden, og ved nærmere ettertanke så tror jeg ikke den døde Michel jeg har funnet er den samme som i 'min' Lunden. Jeg har igjen å finne kona hans Inger,- og vil da trolig finne den riktige Michel. Grunnen til at jeg er enig med deg, ser jeg på bostedene til Michels foreldre Syver og Margrethe. De bor på Mælum når de gifter seg, flytter til Samsal ved Michels fødsel, senere til Stor-Staf der neste barn Dorthe blir født, så til Wolds(?)-Ødegaard der Christen blir født. Så familien holder seg i omtrent samme område hele tiden. Mora dør alt i 1760 kun 40 år gml. Ja, jeg bruker også mye faddere, men her i Ringsaker har jeg liksom ikke helt fått dreisen på dem. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Jeg tror du har rett i det med Lunden, og ved nærmere ettertanke så tror jeg ikke den døde Michel jeg har funnet er den samme som i 'min' Lunden. Jeg har igjen å finne kona hans Inger,- og vil da trolig finne den riktige Michel. Grunnen til at jeg er enig med deg, ser jeg på bostedene til Michels foreldre Syver og Margrethe. De bor på Mælum når de gifter seg, flytter til Samsal ved Michels fødsel, senere til Stor-Staf der neste barn Dorthe blir født, så til Wolds(?)-Ødegaard der Christen blir født. Så familien holder seg i omtrent samme område hele tiden. Mora dør alt i 1760 kun 40 år gml. Ja, jeg bruker også mye faddere, men her i Ringsaker har jeg liksom ikke helt fått dreisen på dem. Vi snakkes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Lise.Om du bruker den kartinngangen jeg mener jeg ga deg en gang, søker på Lunden så sser du Lunden ovenfor Bolstad og nedenfor Bolstad. Du holder vel på med de ovenfor, gjør du ikke?http://www.hvor.no/Du får opp 5 Lunden, men det er bare to i Ringsaker.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Nei, den sør for Bolstad,- i samme området som Kolstad, Farberg, Stav etc. Kjære Lillian,- ikke fortelle meg at det er feil Lunden, for da gir jeg snart opp! Jeg mener det passer med alle navn jeg har,- både der folk bor og der fadderne er fra. Jeg har vært klar over at det er 2 Lunden, men den nordligste har liksom ikke passet, da den har ligger for langt nord i forhold til som sagt navn og steder som dukker opp i kirkebøkene. Det ser ut som jeg må avlyse utenlandsferien min i sommer og heller leie meg inn på campingplass på Ringsaker m/guide!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Anne Lise.Holdt ikke du på med noe i Åsmarka da? Er kanskje jeg som blander sammen? Har hatt flere som har fått hjelp ang. Lunde gård på Ring og Lunden i Næroset så det er mulig jeg blander sammen hele greia?Du drev ? med ei Lisbeth og dette navneoppkallingstyret ditt...unnskyld ordbruken! Gjorde du ikke? Jeg husker at vi kom til Saud/Saug området....Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U Vilhelmsen

Hei Anne Lise ! Hvis du er sikker på at det er Michel Syversen og Inger Joensdtr som i 1801 bor på Lunden ved Kolstad og Farberg som er dine aner, så ligger fremdeles denne Lunden der i 1865 og 1875 tellinga,gardsnr er 86. Den Michel Syversen du har funnet død kan jo være den rette allikevel, Lunden/Stolpestad eie kan jo bety at han var føderådsmann på Lunden men døde på Stolpestadeie, men det blir gjetting. Du ser ved å sjekke antall Michel Syversen i Ringsaker i 1801 at din Michel faktisk er den eneste.Alderen ville jeg ikke lagt så tung vekt på,verken i tellingen eller oppgitt alder ved dødsfall i kirkeboka.Når det gjelder navneoppkalling har min slekt som 90 % stammer fra Ringsaker vært veldig flinke til å følge den 'regelen' men ingen regel uten unntak. Faddere derimot har ihvertfall i min slekt ofte vært naboer og ikke nødvendigvis slekt.Lykke til videre ! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Johansen

Hei damer! Jo da Lillian, jeg drev oppi Åsmarka for å finne Ole Pedersens foreldre,- fordi jeg var på utkikk etter Lisbet og Peder. Men siden jeg ingen ting vet om dette, så fant jeg det fornuftig å heller finne Ole Pedersen død, slik at jeg kunne se hvor gammel han var og dermed også når han var født. Men så langt har jeg ikke kommet ennå, da jeg har drevet med Inger Joensdatter og MIchel Syversen,- i tillegg til kirkeboka for Vågå som er helt forferdelig. Else Kari; Ja, jeg ser det er bar 1 Michel S. i 1801. Likevel har jeg et problem fordi det ble født en Michel Syversen Jemtland i 1745 i oktober og jeg må forsikre meg om at det ikke er han jeg har funnet død,- han passer mye bedre med alder. Så hele løsningen på dette håper jeg å finne når jeg finner ut når og hvor Inger Joensd. døde. Det er bra du støtter opp om oppkallings-teorien min. Lillian er litt ekkel akkurat der........ Men jeg har fått masse nyttig hjelp av henne da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.