Gå til innhold
Arkivverket

[#39114] Hva er Stavkopmager ?


Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

’Stavkopp’ ser bl.a. ut til å være betegnelse (sjargong?) for en type kaffekopp (bl.a. fra Porsgrund P.) hvor hanken er et stavformet loddrett stykke, med vannrette fester til koppen oppe og nede. Men hvis det er han fra Inderøy du sikter til Lenke, kan han jo ha laget slike kopper/krus i tre. Det ser man jo i annethvert husflidsutsalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Stavkopp er et kjerald av ymse storleik og til ymse bruk,det er lagga/lagget (ikkje skrivefeil) på samme måte som sildetønner av staver. Treslaga som vart brukt var tilpassa etter kva kjeraldet skulle brukast til- for eksempel lind til mjøl av di der ikkje gjekk midd i mjølet då. Navnet Stavkopp er vanlig i S og N Trøndelag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Ka dokker veit..Det var helt riktig mann i linken.Litt overaskende å høre at det kanskje dreier seg om gjenbruk av tønnestaver.Om jeg forstår dette rett så er koppen bygd som ei tønne og hanken er kanskje naglet med metall eller festet med med fletted kvist. Kanskje var det ei attåtnæring i armoden som husmann.Hjertlig takk for innspillene.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Får ikke til å laste inn bilde av de omtalte gjenstander, men gi meg E adresse så skal du få et utvalg bilder. Det var gjenstander som ikke hadde noe likhet med kaffi/tekopper men alt fra bøtter til stampekinner osv. Han Trønderen arbeide også kjiper så han var også en slags korgmaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Det blir her referert til Trøndelag, så jeg må yte mitt bidrag.Fra ”Trønderordboka” (Tor Erik Jernstad og Arnold Dalen, Tapir Forlag 1997, ISBN 82-519-1276-8) står følgende:- stave: f, liten, rund trekopp eller bøtte med ein lang stav til handtak, brukt til kalvedrikk o l (nokså vanleg). Også ’stovvo’ (Nordli, Røyrvik); ’støv’ (Lensvik, Geitastrand). Jfr ’mjølkstave’ - mjølkstave: f, trekopp, trebøtte til å ha mjølk i (Innherred, Namdal) Jfr ’stave’.Så til forskjell til tønnemakeren, vil jeg anta at vedkommende lag(g)et mindre husgeråd. Jeg håper i disse selvangivelsestider at jeg med dette innlegget ikke blir ilagt en egen koppskatt…Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Stav var utgangspunktet for produksjon av tønner av forskjellig art.Det var om jeg skal tipp ferdig skårne bod på ca 10-12 ca brede og 80-100 cm lange. 10-15 mm tykke.Hos tønnemakeren ble de høvlet slik at overflaten ble glatt, og at de fikk en antydning til sigarform i bredden.Så det er klart at man her har en som lager kopper av 'stav' i lite format.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Til Nr 8. Stampekinna var nå ikke så helt liten da- og bryggekjeret var vel heller ikke så snaut ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.