Gå til innhold
Arkivverket

[#39116] Når og hvor døde Sally Elise Olsen født i Drøbak 1900


Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Sally Elise Olsen ble født 10.6.1900 og døpt 2.9.1900 i Drøbak. Hun var datter av Carl Otto Olsen Boden fra Hurum og hustru Martine Johansdt Follestad fra Røyken.Familien flyttet til Drøbak på 1880-tallet og ved FT 1900 bodde familiem i Tamburbakken i Drøbak.I følge opplysninger fra hennes søsken døde Sally Elise bare 18-19 år gammel, men jeg har ikke lykkes i å finne ut når og hvor hun døde.Håper det er noen som kan gi meg et tips om hvordan jeg skal finne ut dette.Mvh.Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Rune Folkvord

Hei! Henter opp denn debatten på nytt da jeg fremdeles står uten holdepunkter hvordan jeg bør gå videre.Sally Elise finnes ikke over døde i Drøbak i den aktuelle perioden, (ca. 1918-1920).Jeg finner henne ikke død i skannede kirkebøker for Frogn kommune.Jeg konkluderer derfor med at hun IKKE døde Drøbak.Etter henvendels til Statsarkivet i Oslo er tilbakemeldingen derfra, (som vanlig),at de desverre ikke kan hjelpe, men henviser til Digitalarkivet! Kirkevergen i Frogn kommune kunner heller ikke gi noen opplysninger om hvor og når hun døde.Det som er bekreftet av nå avdøde søsken er at hun døde 18-19 år gammel, (ca.1918-1920) uten at noen av disse kunne fortelle om årsaken eller hvor hun døde.Dette virker på meg noe 'mystisk', da det ikke var noen som ville fortelle noe om dødsårsaken / sted for dødsfallet til Sally Elise Olsen-Håper noen kan gi meg en ledetråd...Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Har sjekket konfirmasjoner (går ut fra alder = 15 år) i skannet klokkerbok, men så langt ikke funnet Sally der. Vet du navn om søsknene ble konfirmert i Drøbak/Frogn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Skarpås

Festet meg litt ved 'ikke var noen som ville fortelle '. Kan hun ha dødd på en psykiatrisk institusjon eller fengselsanstalt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Legger for sikkerhets skyld inn lenken med familien i Drøbak i 1900 Lenke. Har skummet konfirmasjoner, men hittil ikke funnet noe på søsknene Thorvald og Marthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kanskje ho var gravid, vart 'sendt' til ei tante e.l. for å få barnet, og døydde på barselseng?Det er mange vegar til Rom :-))Venleg helsing Mariann.PS:kanskje du skal prøva å finna ut kvar andre delar av familien budde? Og sjekka om ho døydde der..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kanskje et skudd i blinde? Men var det ikke et misjonærpar som arbeidet hele livet som misjonærer i Sør Afrika og som hette Sally og Walter Olsen? Så vidt jeg kan huske så kom de fra de kantene.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Hei! Til innlegg 3: Etter en ny gjennomgang av microfilm av kirkebøkene for Drøbak har jeg funnet konfirmasjonen til Sally Elise. Hun ble konfirmert den 6.desember 1914 i Drøbak.Til innlegg 4&7: Så lenge jeg ikke vet noe mere konkret vedr. dødsårsak/sted/dato holder jeg 'alle' muligheter åpne. Etter hvert syntes jeg denne saken blir mer og mer 'mystisk'..Til innlegg 6: Faren til Sally Elise, Carl Otto Olsen døde på Kavringen, Nesodden og ble gravlagt i Drøbak 14.januar 1924. Moren Marthine Johansdt. døde i Drøbak 23.mars og ble gravlagt der 30.mars samme år. Det står desverre ikke noe her som belyser spørsmålet vedr. Sally Elise.Til innlegg 8: Sally Elise døde som nevnt 18-19 år gammel, så det er vel neppe noen forbindelse til misjonæren Sally Olsen som jo levde et langt liv på misjonsmarkene..Vennlig hilsen Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.