Gå til innhold
Arkivverket

[#39131] Johan Johannessen


Gjest Marit Nyhus
 Del

Recommended Posts

Gjest Marit Nyhus

For min fetter leter jeg etter forfedre og har funnet hans bestefar Julius Johansen født 4/1-1896 i Ringsaker av foreldrene tjenestegutt Johan Johannessen bopel Mengshoel født 1874 og pige Karoline Johannesdatter bopel Kvarbergseie født 1875. Julius ble konfirmert i Nes kirke 1/10-1911. Jeg har i skannet kirkebok for Nes funnet en Johan Johannessen født 11/3-1874 konfirmert 5/10-1890 i Nes som sønn av Johan Johannessen og Mathilde Martinusdatter. Kan denne Johan født 11/3-1874 være Julius`s far??Mvh Marit Nyhus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Går ut i fra at det er denne Julius i FT1900: LenkeHar du bosted ved Julius sin Konfirmasjon på Nes så kan jeg se om det står noe i Bygdeboka. Mulig det kan gi en pekepinn ang hvilken Johan som er hans far?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Lillian. Dessverre har jeg ikke notert Julius`s bosted ved konfirmasjon (noe jeg selvfølgelig burde gjordt). Hans mor Karoline er oppført som gift i 1900-telling uten at noen mann er oppført på samme plassen, antar han kan hete Martin. Vet heller ikke mer om Julius`s halvsøster Kristine Martinsdatter.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Litt flaks...har kirkebøkene for Nes Hedmark hjemme fra Biblioteket...tenkte allikevel at du hadde det...Julius var bosatt på Haug Nedre Nes ved konfirmasjonen.Hans halvsøsters dåp her:Ringsaker/Ringsaker Mini 17 1891 - 1902 Kort 4/11, dåp nr.38, s.117Kristine f.21/6, dpt.: 22/7 1900. Over hennes navn er påført i etterkant: Att. til Næs 9/6 14. Tjener Martin Idiussen og H. Karoline Johannesddtr. Bosted: Røhrs - Eie. Han f.1879, hun f.1875.Faddere: Snedker Even Johannessen Røhrs-Eie og H.,Tp.Julie Syversdtr. ib., Tp. Olave Johannesdtr.KvarbergEie,Johannes O. ib.Samme bok Kort 8/11 vielse nr.28, s.263Vielsesdato 13/7 1900 I/I ekt.sk. for begge. Martin Idiussen, Tjener Vengshol, f. Lilleringsaker 1879,Konf. R.Kr., far: Hm. Idius Larsen.Karoline Johannesdtr., Tjp. Røhrseje, f. Kvarbeergeie 1875, konf. R.Kr., far: Hm. Johannes Andersen.Forlovere: Gbr. Bernt O. Hagastua og Gbr. Ole A. Haavesveen.Finner ingenting under Haug Nedre på dem,men skal se om ikke Kristine også er konfirmert på Nes etterpå.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Jeg finner Kristine konf. i Nes 27/9 1914 Nes Kirke. Født Ringsaker 21/6, dpt.: 22/7 1900, bosatt Sveen v.konf. Vaksinert: 19/6 1902. Karakter Godt.I Bygdebok Andre Bind Del 2 s.405 står dette under SveenMartin Ideussen og hustru Karoline Johannesdtr bodde her i 1917. Barn: Se Einerstøen.S. 397 under Einerstøen.Martin Ideussen f.1879 gift med Karoline Johannesdatter f.1875 bodde her da de fikk barna:Sigrid f.1908, Ellen f.1911, Dagny f.1913, Sigurd f.1915, Ragnvald f. 1917 i Sveen.Brukt av skogsarbeidere senere, husene er revet.Jeg finner ingenting under Mengshol om Johan Johannessen. Den du henviser til født og konf. har 'JO' en far som heter Johan - ikke Johannes...kan selvfølgelig være han,men det skulle vært Johannes. Om han da ikke har tatt farens farsnavn Johannessen???? Denne Johan er også født utenfor ekteskap og ved konf. 1890 bor han på Helgeby...det står heller ingenting der om han.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Lillian. Tusen takk for all informasjon om Julius Johansens halvsøsken. Julius`s far het Johan Johannessen. Julius ble gift 31/7-1917 i Nes kirke med Olava Antonsdatter Olstad fra Snertingdal. Kan det i kirkeboka der stå noe mer om Julius`s far enn hans navn? Julius og Olava fikk sitt første barn Kirsten Asbjørg 16/7-1917. Bopel da Ballisholviken.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Fant en kopi av det som står i Nes bygdebok om Julius og hans familie og ser der til min forundring at den plassen Sveen du nevnte er samme sted som Julius og familien bodde på.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Jeg vet ikke hvor du har funnet dåpen til Julius, men det har blitt noe feil der. Hans far heter riktignok Johan Johannessen, men han har bosted/Adresse Vengshol - ikke Mengshol. Det er også over Julius sitt navn satt inn dette: Att. til Nes(H) 13/4 11.Anmærkninger: Anm. af Barnemoderen som hans og hendes 1ste Leiermaal. Meldt Barnefaderen.Under Sveen s.405 i Andre Bind Del 2 står det at Julius er født i Furnes - det er jo helt feil.Vengshol/Vendshoel er ikke på Nes, men i Ringsaker. Dette må selvfølgelig betraktes som adresse - ikke fødested.Det er mange Johan Johannessen født 1874 i Ringsaker så jeg vet ikke helt hvordan jeg nå skal ta dette fatt...?, for å hjelpe deg.Setter inn lenke til dem jeg har funnet aktuelle i FT1875: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f70412&gardpostnr=6&personpostnr=57&merk=57#ovre>LenkeLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Jeg finner ikke en eneste Johan Johannessen konf. i Ringsaker Hovedsogn f. 1874....!!Sender med en Link til et kartsted: http://www.hvor.no/Her skriver du Venshol...da ser du hvor det ligger i Ringsaker.Han kan jo ha blitt konfirmert annet sted, eks. Veldre eller Brøttum,men også Nes eller andre steder. Jeg sier ikke at det ikke er den du har funnet for han kan godt ha arbeidet på Vengshol/Venshol/Wenshol allikevel...Finner heller ikke Martin Idiussen i FT1900, har du funnet han?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen Lillian.Må bare få takke for din iherdighet. Maken til god hjelp skal man lete lenge etter. Har vært inne på kartsida og ser her at stedet Venhol/Vengshoel ligger 'bare' et steinkast fra Kvarberg hvor Julius ble født. Julius`s stefar Martin Ideussen har heller ikke jeg funnet i 1900. Mulig han har kalt seg noe annet til etternavn da. Har i skannet kirkebok for Nes 1887-1905 under konfirmerte funnet den Johan født 11/33-1874 konfirmert som nr 34 her [url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060316050392.jpg>Lenke Her heter han Johansen Helgeby til etternavn men i Nes bygdebok andre bind del 4 side 374 under Lisviken kalles han Johannessen. Antagelig er dette ikke Julius`s far men ingenting er sikkert. Her gifter denne Johan seg 29/12-1896 som nr 23

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Lillian. Ser du skriver at når Martin og Karoline gifter seg heter hennes far Johannes Andersen. Kan det være Johannes Olsen og at det er hos sine foreldre Karoline med sine barn Julius og Kristine bor. Se [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00412&gardpostnr=693&personpostnr=4108&merk=4108#ovre>Lenke Her er familien i 1875 på samme plassen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Jeg så det jeg også at det sto D for datter i FT, men i vielsen står det helt tydelig Hm. Johannes Andersen. Det er jo ikke første gang det er feil hverken i Kirkebøker eller FT. Skal finne hennes dåp så får du det klarlagt en gang for alle.Skal se om jeg finner datoer for dem du nevner f.år på, holder det med f.dato, dpt.dato og kildehenvisninger - det blir så mye å skrive?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Denne gangen hadde presten feil!Ringsaker Mini 11 1870 - 78 Kort 6/17 Dåp nr.26, s.166.Karoline f.18/11 1875, dpt.: Veldre kirke 6/2 1876. Ægte.Hsm. Johannes Olsen Kvarbergseie øv. Karen Evensdtr.Faddere: Nils Lars. Stensengeie & Kn., Erik Anders. Kvarberg, Berte Taalesdtr. ib., Johannes Lars. ib.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Lillian. Det holder med fødselsdatoene på Julius`s søsken. Ja jeg har selv flere ganger opplevd at både navn og ikke minst fødselsår er helt feil i folketellingene. Igjen tusen takk.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Her kommer de du lurte på.Nes/Nes Mini 14 1906 - 1929 Kort 1/12 dåp nr.15, s.10Sigrid f.2/7, dpt.:27/9 1908 Einerstøen (Grefsheimeie)Samme bok, samme kort, dåp nr.6, s.16Elen f.5/3, dpt.:25/5 1911 Einerstøen.Samme bok, kort 2/12 Dåp nr.5, s.24Dagny f.27/12 1913, dpt.:15/3 1914 Sveen Grefsheim ( I Bygdeboka er det kun Ragnvald som skal være født i Sveen - kan ikke stole på BB!!)Samme bok, samme kort, Dåp nr.11, s.29Sigurd f.10/9, dpt.:14/11 1915 Grefsheimeie.Samme bok, samme kort, dåp nr.5, s.34.Ragnvald f.4/6, Hj.d.2/8(rettet til 5/8) Sveen Grefsheimeie. Anm. Rettet 5/8 Hj.døpt av Faderen i overvær av Mora - g. Kone Ragna Ødegaard. Se døde 4/1918.Samme bok, Kort 7/12 Begr.nr.4, s.191Ragnvald død:20/7, Begr./Jordf.:27/7 1918 Far: Husmand Martin Engers Barn. Født: 1917/6/4 Grefsheimeie Sveen, Opholdsted: Sveen. Dødsårsag: Lungebetend., Lege tilkaldt, meldt til Lensmannen/Skifteretten 22/7. Kun Hjemmedøpt No 5. 1917.Der skulle du ha litt å arbeide videre med.Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen Lillian. Tusen hjertelig takk for all jobb du legger ned med å lete opp alt jeg lurer på. Jeg skal overbringe dette til min fetter og jeg tenker han blir glad for alt du har hjulpet oss med. Jeg kikker videre og ser etter søsken av Karoline som jeg har funnet i 1875 telling. Noe må jeg jo klare å finne selv også. Synd ikke flere kirkebøker for Ringsaker er scannet, men det kommer vel flere får vi tro.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei igjen.Ja det passer bra i forhold til FT1900 ang. f.år, men ikke så godt for FT1875. Uansett det er nok dem du har funnet.Deres første barn Andreas er født på Steensengeie, samme sted som morens oppgitte fødested i den begr. du har funnet. Da er foreldrene Inderster, tyder på at de da bor hos hennes foreldre. Andreas f.5/3, dpt.: Veldre 30/3 1862.Ser nå at du har rukket å svare mens jeg lette i Kirkebøkene...trivelig at du er fornøyd - da er jeg det også!! SMIL.Her er de i FT1865: LenkeHer kommer vielsen til Johannes og Karen også.Ringsaker Mini 10 1861 - 69 Kort 8/16 vielse nr.50, s.264.Viet Ringsaker kirke 1/11 1861.Ungk. T.dreng Johannes Olsen Qvarberg, f. Aanderudseie, 20 aar, far: Ole JohnsenT.pige Karen Evensdatter Qvarberg, f.Steensengeie, 21 aar, far: Even Christensen.Forlovere: Paul Larsen Qvarbergseie og Mikkel Olsen Graverstuen.Lysning: 20, 21 og 22 S. eft. Tref. Lysningsforlanger: Brudgommen. Begge vaccinerede efter Attester af 8/11 42Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Jeg får bare sagt A jeg så har du tatt hele alfabetet. Veldig snilt av deg å hjelpe til. Godt man har slike forum med hjelpsomme folk. Hadde vi funnet igjen Julius`s far nå så hadde det vært komplett. Men nå har jeg masse å jobbe videre med så det får ligge til senere. Igjen tusen takk Lillian.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Legger en lenke til Slektsforum som går hit - samme etterlysning ligger jo der...!!Er det OK eller?Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei Har fått en hyggelig mail og slektsinformasjon i dag som gjelder denne slekta til Julius. Mannen jeg har fått tilsendt dette fra har funnet en Johan Johannessen, født 8 okt 1874 i Røhr, Ringsaker, døpt 8 nov 1874 i Ringsaker kirke,uægte faddere: (utydelig) Thore Kr. Røhr og K, Kristian Gulbrandsen do, Ole Olsen do, Kristine Amundsdatter do. Det skal da være denne Johan i 1875: Lenke Han ble gift 25/10-1896 i Ringsaker kirke medEline Mathea Evensdatter født 14/7-1871 i Ringsaker.Lillian du som har hjulpet meg med dette, finner du denne Johans konfirmasjon i Ringsaker? Takk.Mvh Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillian Kristiansen

Hei Marit.Det blir nå ikke Johannessen av det heller da, faren heter Johan Johannessen - da må det bli Johansen.Du nevner ikke foreldrene hans i opplysningene dine: Tjp. Tonette Johannesdtr. Røhr og Uk. Dgl. Johan Johannessen Røhr.Denne hadde jeg også sett på før, men som en uaktuell kandidat pga av faren: Johan.Vielsen 25/10 1896 sier fødested:Røhr og Johan Johannessen f.1874 - far:Johannes Johannessen - bruden står kun som Mathea Evensdtr - ikke Eline Mathea !!Begge har opphold som Tjenere på Skredderbakken ved vielsen, hun er født på Svendhaug - Svænau som vi sier på dialekt...Ser ikke ut som at faren er død heller - oppført som Hm. Johannes Johannessen.Jeg synes denne er noe tvilsom jeg Marit, men du velger selv...Her er imidlertid hans konfirmasjon.Ringsaker/Ringsaker Mini 17 1891 - 1902 Kort 5/11 Konf.nr. 26, s.158 Dato: 11/10 1891 I Ringsaker kirkeJohan J. Holo, f. 8/10.74, dpt.: 8/11.74, f.sted: Røhr, Oph.sted v/Konf.Holo. Uk. Johan Johannessen, Pige Tonette Johannesdtr. Vaksinert: 1875. Anm.5 Maadelig i Kristendomskundskab.Det er jo godt mulig det er denne, men det finner du sikkert ut av selv - om ikke så får VI prøve å finne en annen. Jeg vet jo at Johan og Johannes og Johs(Forkortelse for Johannes) går mye om hverandre, men....Lykke til!Mvh.Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Hei igjen Lillian og takk for hjelp med denne 'nåla i høystakken'. Mulig jeg tenker feil, men siden Julius heter Johansen til etternavn bør jo hans far da hete Johan til fornavn og han heter Johan Johannessen. og hans far igjen bør hete Johannes til fornavn slik at denne kandidaten som jeg har fått opplysninger om antagelig ikke er rette far til Julius. Vi har en mulig kandidat her i 1900 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00412&gardpostnr=373&merk=373#ovre>Lenke I 1875 er Johannes som i 1900 er på plassen Skaalsveen her på plassen Røhr ugift og på samme sted ei Eline Kristoffersdatter også ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.