Gå til innhold
Arkivverket

[#39132] Ansatte ved Frogner gård i Oslo.


Gjest Bjørn Dahler
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Dahler

Er det noen som vet hvor man kan finne opplysninger om personer som arbeidet på Frogner gård i Oslo omkring 1900?Dette skal være gården hvor Frognerparken har sitt 'opphav' fra og ligger vel i Vestre Aker sogn i FT 1900. Jeg kan imidlertid ikke finne Frogner under Vestre Aker og lurer på om det er noen som vet hvor jeg kan finne gården i FT 1900.Er det ellers noen andre registre hvor en kan finne opplysninger om gården?Mvh Bjørn Dahler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her kan du lese litt om Frogner gård: LenkeEllers står det en del gårdshistorie i Akes historie ved Dr. Edv.Bull, Kristiania, Olaf Norlis forlag 1918.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Takk for innspill, Gunn.Jeg begynner imidlertid å få en mistanke om at personen jeg er på jakt etter sluttet sitt arbeide på Frogner gård før 1900. Hennes navn var Mathea Martinsdatter og i 1900 var hun 21 år. Hun emigrerte til USA og jeg kan heller ikke finne henne i emigrantlistene til Dig.arkivet eller Ellis Island.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om du har flere opplysninger om damen du leter etter? Hvor hun er født og om hun var gift? Det er mange muligheter for navnvarianter her. Om du søker på 1900 RHD så kan du prøve med fornavn begynner på Ma og etternavn begynner på Mar, du får du nok fram en del f. 1880.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Jeg vet litt om 'damen'. Hun var født 30 august 1879 i Spydeberg eller Våler (Østfold) og ble konfirmert i 1894 i Våler kirke, Østfold. Hun emigrerte etterhvert til USA og Chicago, men vet ikke når. Antakelig døde hun rett etter 2. verdenskrig. Hun var så vidt meg bekjent aldri gift.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det være at Mathea har et fornavn til? Jeg finner et par Mathea Med et ekstra fornavn i 1900-tellingen i Oslo: LenkeHer er lenke til en av dem. Har heller ikke funnet noen Mathea Martinsen på emigrantlistene. ( fra Kristiania ) Om hun har to fornavn, kan hun ha brukt det andre?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Det er i allefall ikke oppgitt noen flere fornavn hverken i 'dåpslisten' eller 'konfirmasjonslisten' i kirkeboka.Det er heller trolig at hun benyttet et annet etternavn feks Martinsdatter, eller fra et sted hun hadde bodd. Bosteder var Braarødplass, Sundbyplass (Rødkleven), Skovdalplass. Jeg har forsøkt med flere tenkelige etternavn, men det hjelper ikke.Takk for innspill, det er fint å ha en å 'samtale' med.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer på om jeg kan ha funnet dåpen til Mathea i Spydeberg, under scannede kirkebøker. 1879 , post 74 finner jeg døpt en Mathea , datter av Hans Martin Johansen, Braarud ( Om jeg tyder navnet rett?) Morens navn begynner med Anne ( Krystense?) Hansdatter. Mellomnavnet hennes har jeg ikke klart å tyde.Her er nevnt flere faddere, noen av navnene er også her litt vanskelig å lese: Olea Hansdatter , ----- Grethe Pedersdatter (Nordbyplass?) Hans havn Dalen Anthon H.B. (J?) -- Pedersen. ( Mulig dette er din Mathea?) I så fall kan hun likegodt ha brukt Hansen eller Johansen som etternavn, eller plassnavnene som du er inne på.Jeg prøver med en lenke til denne daåpen, men om du det ikke går, finner du det under Scannede kirkebøker, Østfold, Spydeberg 1879.LenkeDa har du flere navnvarianter å søke etter?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Opplysningene du refererer til er riktige og det er min Mathea. Anne (Krystense) heter Anne Kirstine og er min oldemor. Du har også tolket faddernes navn riktig. Hans havn Dalen het Hans Havnedalen. Jeg er rimelig godt lokalkjent derfor kan jeg si dette med ganske stor sikkerhet. Jeg har også lest 'konfirmantlistene' i kirkebok for Våler (hun ble konfirmert der 14. oktober 1894) og der står det at hun het Mathea Martinsdatter.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Fint at jeg hadde funnet den rette Mathea Martinsdatters dåp.Har prøv igjen med søk i 1900-tellingen. Den eneste jeg fant er denne damen f. i Tune: Lenke( det er vel ikke rett dame?) Da er i så fall hennes fødested skevet feil i folketellingen?Har ikke funnet noen Mathea f. 1879 i emigrantlister for Kristiania ( heller ikke på Ellis Island)Jeg lurer på om du kan få noen til å slå opp i folketellinger for USA ( 1910-1920-1930) Kan hende noen eksperter på dette kan hjelpe deg med dette? Lykke til med letingen. Skal fortsatt se om jeg kommer over noe.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en dame med samme navn og ca fødselsår død i USA så sent som dette, men om hun er norsk født står det ikke noe om her:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Dahler

Jeg er rimelig sikker at dette (FS) ikke er den rette Mathea. Fødselsdato stemmer dårlig og dødstidspunktet er nok ikke riktig. Det er ganske sterke indikasjoner på at min Mathea døde rett etter 2. verdenskrig ca 1945 - 1950.Det ville være rart om hun var i Tune i 1900 da opplysningene om henne sier at hun arbeidet som budeie ved Frogner gård i Oslo før hun emigrerte ca 1900.Takk for hjelpenMvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan hende det vil lønne seg å legge en eterlysning på DIS Slektsforum. Her ere flere spesialster på emigranter til USA.LenkeHer har du en av dem.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.