Gå til innhold
Arkivverket

[#39133] Karen Larsdatter (ca.1795-1856?), Gildeskål


Gjest Frank Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Johansen

Min tipp-tipp var Hans Olai Christophersen på Mevær, f. 29.03.1795 på Mevær, d. 06.11.1849 på sjøen, skifte 28.06.1851. Han ble ifølge Arvid Støvers nedtegnelser gift 28.12.1821 med en Karen Larsdatter, f. 1793 på Mevær (?).I FT 1801 finnes det tre Karen Larsdøtre som kan å velge mellom dersom man legger til litt slingringsmonn på alderen.1) Den 10 år gamle Karen Larsdatter, datter av Lars Jebbesen og Kirsti Olsdatter i Storvik.2) Den 7 år gamle Karen Larsdatter, datter av Lars Larsen og Ingeborg Nilsdatter på Sør-Femris.3) Den 4 år gamle Karen Larsdatter, datter av Lars Kolbentsen og Siri Knutsdatter på Opsal.Ifølge Arvid Støvers nedtegnelser het 2) Karen Elisabeth Larsdatter, og ble gift 29/12-1828 med Hans Olai Larsen på Sør-Fugløy.Ifølge samme het 3) Karen Severine Larsdatter, og ble gift 27/10-1820 med Christen F. Svendsen på Sør-Fugløy.Vil det si at 1) er den jeg leter etter? Er det noen som har tilgang til kirkebok for Gildeskål for året 1821/22 og sjekke eksakt hva som står ved vielsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Nei, eg trur ikkje nr. 1 er den du leiter etter. Denne Karen vart døypt 31. august 1788 og gifta seg, så vidt eg veit, 20. oktober 1819 med Jens Steffensen Mevik. Han døydde i 1881.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Magne Jensen

Har også stusset på hva er som rett navn her, men på bakgrunn av gamle opptegnelser (private) er jeg 90% sikker på at Lars Larsen og Ingeborg Nilsdatter er de rette foreldre. Det er vel også slik i følge kikeboka. Helt sikker er jeg ikke pga disse giftemålene på Sør Fugløy. Hans Olai drev til havs sammen med sin datter (Karen) da de var på Fleinværs ytterside for å fiske kveite og fikk kraftig fralandsvind (SE). Han var av natur svært 'slørven' og hadde dårlig båt og årer noe folk mente var grunnen til at de forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Støver har vært motbevist før, så det kan godt hende Lars Larsen og Ingeborg Nilsdatter på Femris er det rette foreldreparet. Det hadde jo hjulpet om det fantes et skifte etter en av dem, men jeg finner ikke noe om slikt i DIS-Saltens skifteregistreringer.Har jo lest i kirkeboka at Hans Olai og dattera var 'bortkomne på sjøen', men har aldri hørt historien bak. Artig at slike anekdoter lever videre over 150 år senere!Hvis det er du som er barnebarn av Nora Henriksen, f. Johansen, så er du tremening av min far, Thor Johansen (som gjorde søring av seg for over 30 år siden).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hei igjen, Magne.Kontakt meg gjerne på frankhj (a) chello.no dersom du ønsker mer info om min gren av slekten.Jeg hører også gjerne fra deg hvis du har flere historier på lager om våre felles forfedre! Siden farfar Alf ikke hadde så mye kontakt med sin far, Wilhelm, har nok min slektsgren gått glipp av mange av de gamle historiene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Da har kirkebok for Gildeskål 1820-1837 dukket opp, og vielsen til Hans Olai og Karen kan sees her Lenke (nr. 12):Ungkarl Hans Olai Christophersen Meevæhre 29 aar gamel og Karen Larsdatter Meevære 28 aar gl., viet 28. des 1821.Forlovere var av væreierfamilien: Christopher Ellingsen Flejnvæhre og Ole Ellingsen ibid.Karen var vel trolig i tjeneste hos noen på Mevær. Fødselsåret blir ca. 1793/94, så så mye klokere har jeg ikke blitt...Konfirmasjonslistene for 1808-1810 hadde kanskje hjulpet litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Vi må nok utom Gildeskål for å finne fødestaden til Karen. Ho var fødd i Bolfjordneset i Jøssund på Fosen i Sør-Trøndelag, 10. mai 1797. Faren var Lars Persa (Pedersen) Bolfjordneset, fødd på Gjølja i gamle Stjørna kommune, den gong Ørland Prestgjeld, f. 1755, d. 1810. Første kona,Karen Hansdotter, døde i 1791, og Lars gifta seg opp att med Beret Jonsdotter, f. 1755, og dei vart foreldre til Karen. I følgje Hansen, som har skrive gårds- og ættebøkene for Åfjord kommune (som Jøssund låg under den tid), skriv at da Lars døde i 1810, flytta Beret og dottera nordover til Fleinvær, og at Beret truleg var frå Fleinvær. Der vart Karen gift og fekk fleire barn, seier Hansen. Eg har registrert at Karen og Hans Olai fekk 12 barn,men berre to har etterslekt.Karen døde 26.02.1856, men oppgjeven alder både ved giftemål og død avvik frå den reelle. Likevel trur eg at vi har med same Karen å gjere. Eg utvekslar gjerne etterslektsinformasjon, etter som Lars var bror til Anders, min 3-tipp-oldefar. Helsing Tor Stallvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker for svært interessant info.Forfatteren mener altså at dette Lenke (nr. 1019-1022) er familien vi er på jakt etter. Skal tro hvilke kilder han har benytta for å finne ut at Beret og dattera Karen flytta tilbake til Fleinvær? Det finnes kanskje utflytterlister i kirkeboka for Åfjord? Det kan jo være interessant å se om Karen rakk å bli konfirmert i Åfjord, eller om ho bleir det etter at de flytta til Gildeskål.Dersom mora til Karen var fra Gildeskål, kan f.eks. Berithe Johannesdatter, som var 36 år og var i tjeneste hos Jacob Olsen Fleinvær på skiftet til mora i 1790. Foreldra hennes var Johannes Olsen og Mali Danielsdatter på Sandnes (eller Sandvik) i Gildeskål. (se internt skiftenr. 14779 på DIS-Saltens CD-ROM). Og det er ingen 45/46 år gammel Beret Jons/Joens/Johannesdatter å finne i FT 1801 for Gildeskål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Det finst nok ikkje utflyttarlister så tidleg, dessverre. Hans Hansen var sjølv fødd på Bolfjordneset i 1860, så det er nok munnlege overleveringar han byggjer på, folk levde sikkert i hans ungdom, som kunne fortelje dette. Karen var søster til bestefar hans. Tor Stallvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Siden det er snakk om forfatterens grandtante her, så tror jeg jeg skal velge å tro på ham :-)Så da blir det vel en tur innom Deichmanske bibliotek i ettermiddag for å se om de har gårds- og ættesogene for Åfjord.Til (11): Jeg vet ikke om det var flere fra Åfjord som resite nordover, men det var slett ikke uvanlig med folk som kom langveisfra for å bosette seg i Gildeskål på dette tiden. Eller omvendt - at folk flyttet ut til ganske fjerne bygder.Men man må huske på at det på mange måter var 'kortere' mellom Gildeskål og Fosen i Sør-Trøndelag enn mellom Gildeskål og f.eks. Sulitjelma eller Øvre Rana. Folk dro mye oppover og nedover kysten, f.eks. i forbindelse med Lofotfiske, men ikke så mye inn til de innerste fjordene og dalstroka innafor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Karen er siste gong nemnd i Fosen i 1814 da ho var fadder for brorsonen. Eg siterer direkte frå Hansen: Åfjord og Jøssund Gårdshistorie, bind I side 596: '-- Lars Persen giftet seg i i 1794 på ny med enke Beret Jonsd. f. ca. 1755, som ikke var fra Åfjorden. De fikk en datter Karen i 1797. Lars døde i 1810, bare 54 år. Ved siden av sitt alminnelige arbeide drev han også skomakerhåndverket. Om hans barn kan meddeles videre: -- 3. Karen, f. 1797, nevnes i 1814 som fadder. Man vet at hun tidlig, kanskje sammen med moren, reiste til Nordland hvor hun ble gift og bodde på Fleinvær i Salten. Der var flere barn. Man kunne formode at moren Beret Jonsd. var fra den kant og at hun noen år etter sin manns død tok med seg datteren og reiste nordover. I 1801 finner vi familien i Bålfjordnes med unntagelse av sønnen Per som var på Sandnesset. Det var en tjenestepike.' Etter som ho var fadder i 1814, må ho ha vorte konfirmert i Jøssund. Helsing Tor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Jensen.

Er som tidligere nevnt i besittelse av en gammel opptegnelse som jeg mener stammer fra 'Gjømmerholmen'altså foreldreheimen til Wihelm, Nora m fl.Her står det: Karen Larsdatter, f 1794 i Sør Sirivik, døpt fastelavenssøndag samme år.Gift 28/12 1821, 28 år gammel på Mevær. Foreldre Lars Larsen og Ingeborg Nilsdatter. Har forøvrig registrert bare 8 barn etter Hans Olai og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hmmm... Kanskje var det slik at Karen Larsen fra Åfjord på Fosen ble gift med Hans Olai Larsen på Sør-Fugløya, mens Karen Larsdatter fra Sør-Femris / Sør-Sirivik var den som ble gift med Hans Olai Christophersen på Mevær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Viss det eksisterer 2 Karen Larsdotter på Fleinvær i første halvdel av 1800-talet, må ein sjølvsagt leggje stor vekt på dei lokale opplysningar/kjeldetilvisingar. Eg har stussa på at det er eit avvik mellom alderen på Karen fødd i Jøssund, og alder oppgjeve ved giftarmålet og i dødsregistreringa. Men eg har tenkt som så at etter som ho ikkje var fødd i soknet, ville dei som registrerte giftarmål og død ikkje ha nokon annan referanse enn den personen sjølv gav opp munnleg. Eg tok det som eit bevis for at det var 'vår' Karen som døypte eldste dotter si Anne Bergitte, nettopp oppkalla etter mora Beret, men kanskje også den andre Karen hadde dotter med det namnet? 8 eller 12 barn? Her er mi registrering: 1.Ane Bergitta f. 1821, d. 1821, 18 dagar 2.Ane Bergitta f. 23.03.1822 - konf. 1840 3.Lorense Marie f. 24.04.1825 - konf. 1842 4.Kristoffer Eliasf. 02.02.1827, d. 26.01.1828 5.Hanna Pernille f. 06.01.1829 - konf. 1844 6.Lars f. 12.10.1829, d. 14.10.1829 7.Karen Strøm f. 29.08.1830, drukna 06.11.1849 8.Hartvig f. 1832. d. 14.06.1832, 17 veker 9.Hartvig f. 05.05.1834, d. 12.05.1834 10.Otto f. 1835, d. 27.06.1838 falt i kogende gryde 11.Edvard f. 27.01.1838, d. 09.12.1857 – fattiglem – vaksinert 1843 12.Otto f. 25.09.1840, d. 06.12.1840 Kor mange barn hadde den andre Karen Larsdotter? Helsing Tor S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Når regnet en gang kommer her i Oslo, skal jeg sette meg ned og studere fadderene både til Mevær-barna og til Fugløy-barna. Er det noen Larssønner eller Larsdøtre blant dem, kan det være verdt å granske disse litt nøyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heidette burde utelukke Karen Elisabet Larsdtr på Sørfugløy, siden hun bor sammen med sin sønn der så sent som i 1865, den andre Karen døde jo i 1856 her er 1865 ft. LenkeEllers har presten vært så 'snill' å skrive bare Hans Olai og Karen Larsdtr som navn på foreldre så det skaper jo litt kaos siden det var to par med de fornavnene.Trolig må en vel over i skiftene fra Helgeland for å finne flere skifter fra dette området.Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Jensen.

Hans Olai Christoffersen og Karen Larsdatter ble gift i 1821 og bodde på Mevær i Fleinvær. Hans Olai var sønn av Christoffer Eliassen og Karen Sørensdatter. Hvem var så Karen sine foreldre. På samme tid (gift 1928) var det en Hans Olai Larsen og Karen Larsdatter gift på Sørfugløy. I følge Støver hadde Lars Larsen og Ingeborg Nildatter to døtre gift på Sørfuløy, Karen og Sara (2 g gift). Dette er med på å sansynliggjøre at denne Karen er rett datter av Lars og Ingeborg, selv om det strider mot andre kilder. Til (16) Manglet fire av disse barna, men ellers stemte oplysningene med hva jeg har registrert. Så vidt jeg veit er det bare Hanna Pernille (min gren) og Lorense som hadde etterkommere. De har til gjengjeld en stor etterslekt. Ellers er jo dette litt feil årstid for meg å sysle med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nå regner det i Oslo, så da har jeg kastet meg over dåpslistene.Men jeg sliter forferdelig med fadderne til Lorentze Marie Hansdatter, f. 1825, pga av utydelig skrift. De er å finne på nr. 13 her LenkeJeg klarer Simon Johsnen Han?øen og ... Thomassen, men så stopper det seg helt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ved å samtidig se på gårdene i 1801-tellingen TROR jeg at jeg kan lese:Simon Johnsen Arnøen, ungkarl Ole Thomesen Meevig, ungkarl Jacob Christensen In....Tror kanskje at det står 'hustrue' et sted. Resten er for utydelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Takker!Ja, det må nok være Arnøen, selv om jeg synes første bokstaven likner mer på en K eller H enn en A. Jacob Christensen var nok på Inndyr (Indyhr), tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Jensen.

Har gått 'raskt' gjennom dåpslistene. Av det jeg kan tyde finner jeg ingen 'Larsdatter' eller 'Larssøn' blant faddere. Gjenganger er Elias (Pedersen) Blix. Har ikke skaffet meg noen god oversikt ennå men ting tyder på at rett Karen kommer fra Åfjord (bestefar Johannes Olsen, Sandvik)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Har du skifta mening, Magne? Selv er jeg på 50/50 mellom de to teoriene.Jeg holder på med en systematisk gjennomgang av fadderne til Mevær-barna, men har ikke kommet over noen som åpenbart er nære slektninger ennå. (Elias Blix Pedersen var lensmann i Gildeskål på den tida).Fadderne til Fugløy-barna bør vel også gjennomgås, for å se om det kan finnes noen forbindelse der til Lars Larsen og Ingeborg Nilsdatter på Femris. Men i kveld er det Sverige-England på TV, så da blir det ikke tid til å bla i kirkebøker :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Stallvik

Dette blir ein spennande diskusjon etter kvart. Eg finn følgjande: Gårdmand Hans Olai Larsen Sør-Fugløy, 32 år, gift 29.12.1828 med ENKE Karen Larsdotter Vog, 34 år. Dei døper: Lavina, f. 28.12.1829 John Rist, f. 04.04.1831 Det er vel ingen ting i vegen for at dette kan vere Åfjords-Karen, men det var rart at ikkje Hansen i Åfjordsboka opplyste at ho var gift to gonger. Kven var i så fall Karen sin første mann? Ein gårdmand Tobias Nilsen Vog døde 10. mai 1827, 49 år. Han kan det kanskje vere? Eller Anders Pedersen Vog, d. 26. aug. 1827, 27 år. På Sør-Fugløya finn vi ektefolka Kristen Svendsen og Karen Larsdotter. Dei døper: (dødfødd drengebarn 14.02.1820) Maren Bergitta, f. 25.03.1822 Per, f. 20.04.1828 Endeleg finn eg Ane Dortea Jensdotter, f. 01.09.1822, foreldre Jens Steffensen og Karen Larsdotter, boende på gaarden Medvigen. Kven med lokalkjennskap til Fleinvær er flinkast i elimineringsmetoden? Helsing Tor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.