Gå til innhold
Arkivverket

[#39140] Rasmus Colbentsen f ca 1710 / Colbent-slekt fra Nordfjord til Røros


Gjest Per Vidar
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Vidar

På Røros var en Rasmus Colbentsen f. ca 1710. Han ble gift 23.05.1743 med Barbro Pedersdatter f. ca 1714, d. 1758. Barbro var vistnok av slekta Tørris på Røros.Rasmus og Barbro ble trolovet 21.april. Caverende: Peder Tørris og Iver Colbentsen. Denne Iver var sannsynligvis en bror av Rasmus. Rasmus var bergarbeider på Røros.Ifølge en artikkel fra 2002 av Reidun Røe/Gunn Elin Leer kommer navnet Colbent (en variant av det norrøne Kolbein) fra Colbent-slekta i Nordfjord, hvorfra en del flyttet til Røros.Rasmus & Barbro hadde bl.a. datteren Karen dpt 23.10.1746. Faddre var da Hans Hansen Smed, Knud Larsen Aalen, Hans Joensen, Lisbeth Lang, Gjertrud (Peder Knob’s Hustru)og Siren Joensdatter.Det tyder på at enten Rasmus Colbentsen kom flyttende fra Nordfjord; eller at hans far Colbent kom flyttende fra Nordfjord.Er det noen som vet mer om Colbent-slekta fra Nordfjord; og om koblingen/flyttingen til Røros? Eller har mer info om denne Rasmus Colbentsen og hans foreldre/besteforeldre.Mvh, Per Vidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Colben Olsen med sønnene Ole 6 og Rasmus 2 er i manntallet 1701: LenkeDet var tre brødre fra Nordfjord (sannsynligvis Stryn, hvor de fleste fra Nordfjord kom fra). Det var skifte etter den ene broren i 1694, Oluf Olsen Norfior. Han etterlot seg en sønn Ole og enken Lucia Svendsdatter var da gift med Peder Jonsen Commendant. Til stede ved skiftet var Oles to brødre Colben Olsen og Harald Olsen. Sistnevnte står i Manntallet som Harald Gullikstad.Colben Olsen kone var Karen Andersdatter. Du vil finne henne død i søkbare kirkebøker her i DA. Colben døde før 1727, og jeg sitter for tiden og leter etter ulike folk i kirkeboka fra 1720 og fremover, men har ikke kommet så langt at jeg har funnet ham død. Det var flere søsken som levde opp og ble gift. Ole Colbensen, Maren Colbensdatter, gift med Hans Hansen Smed (dem stammer jeg fra) , Ingeborg, gift med Jon Hansen Smed, Iver Colbensen, gift med Karen Hansdatter Kuråsen. Muligens er det flere, tar nå dette ut av hukommelsen.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

I heile Nordre Bergenhus Amt er der 8 personar som er oppgjevne å vere på 'Røraas' under tellinga i 1701, og av dei er 7 frå Stryn. Der er også eit kjerneområde for Kolbein-namnet, så eg tippar du skal dit. Her er ein som har Kolbein i namnet sitt, men han treng ikkje ha noko med dine folk å gjere. LenkeDessverre må vi heilt fram til 1750 for å finne kyrkjebøker for Stryn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei Åse!Denne Jørgen Colbensen er også i manntallet for Røros 1701. Han dro tilbake til Stryn og overtok gården hjemme. Fra midten av 1700-tallet er det to brødre Jens og Jacob Jørgensen som er på Røros. Deres etterslekt kaller seg Gudal i 1801. Det er ikke noe skifte etter Jørgen C, så jeg har ikke noe endelig bevis for at Jens og Jacob var hans sønner.Jeg har også tenkt på en slektsforbindelse til Colben Olsen på Røros, og jeg ser at et par sønner av ham er forlover/fadder for barna til Jens og Jørgen. Jeg har vært gjennom bygdeboka for Innvik uten å finne noe mer angående dette.Til Jan Vidar vil jeg si at kona til Colben Olsen Karen Andersdatter døde i 1728 64 år, og ut fra det faktum at alle deres barn har døtre ved navn Karen, er hun med en viss sannsynlighet også deres mor. Jeg tror det finnes skifte etter Colben Olsen på Røros, og jeg håper å komme meg så langt at jeg kan lese det i en nær eller fjern fremtid.De to 'sønnene' til Colben i 1701 Anders og Ole Iversen er stesønner eller fostersønner. Anders kaller seg Hånesset, for det var der Colben bodde. Rasmus overtok der senere. Videre vil jeg nevne at jeg ikke fant de tre brødrene Ole, Colben og Harald Olsen nevnt i bygdeboka for Innvik.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kirkebøkene mangler for de første ca 20 år av 1700-tallet (de starter igjen på 1720), så det er noe vi aldri får vite:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Som Astrid har påpekt, så hadde Colben Olsen en bror som het Harald. Derfor er det kanskje verdt å merkse seg at det i 1701-manntallet for Nordfjord finnes en Colben Harildsen på Hilde i Innvik ( Lenke ). Han sies å være 72 år og derfor ikke gammel nok til å være bestefar til disse karene, men det kan vel likevel være en forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jo, Knut, jeg har nok lagt merke til denne Colben H. på Hilde i 1701. Men jeg har ikke gjort noe med det videre.Til Jan Vidar: Colben Olsen (Rasmus' far) ble begravet Dom Septuagesima (1/2) 1722 og var ved sin død 63 år. Rørosboka (bind 4 under Hånesset) har feil dødsår på ham.Nå er det vel på tide at du kommer med dine kommentarer snart?? Barbro Pedersdatter - jeg er ikke så sikker på om hun er av slekten Tørres. Kunne du i så fall utdype ditt 'skal være'? Peder (Joensen) Tørres er caverende (det er ikke vanlig at fedre var det - på Røros) var sju år 1701 og ble i 1722 gift med Kirsten Larsdatter. Så skal han være Barbros far, må han ha vært gift før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessæter

Ja, det stemmer Astrid. Det er skifte etter faren Jon Torstensen Ramnum i 1696, og enken er oppgitt Barbro Olsdatter Ramnum.Barbro Pedersdatter og Rasmus Colbentsen er faddere til Jon Pedersen Ramnums sønn Peder i 1743.Barbo Pedersdatter Ramnum er fadder til Ole Nilsen Buchs datter Else i 1736.Barbro Ramnum er fadder til Peder (Pedersen) Rugelsjøens datter Marit i 1742.Jeg antar at Peder Jonsen er den samme som Peder Ramnum som dør i 1733, 44 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg tror du har rett, Jon. Har også sett litt på dette uten å ha kommet så langt som deg.Peder Jonsen Ramnum kone bør hete Siren (Rasmus og Barbro har to døtre Kare og Siren). Det er en enke Siren Haagensdatter som døde 1756 75 år (forsørger: Peder Jonsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Stolpnessaeter

Ikke dumt tenkt Astrid. Jeg fant dessverre ikke noe skifte etter denne damen. Det er kanskje mulig å finne henne som fadder hvis man finkjemmer dåpslistene, det kan jo gi en pekepinn på hvor hun hører hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg vil bare gjøre oppmerksom på Aage Henrik Irgens' bok 'Opplysninger om en slekt Norfior (Nordfjord) ved Røros kobberverk'. Boken utkom 1961 eller 1962, men jeg tror den fremdeles er å få kjøpt hos Amnéus Bokhandel på Røros.Her står det endel om folk som kom til Røros bl.a. fra Vestlandet, og det står noe om slektsnavnbruken som er helt spesiell for Røros.Som et tillegg i boken står det på s.181-183 om 'Colbentslekten på Røros' med utgangspunkt i berggesell Colbent Olsen Norfior. Her omtales flere av personene som nevnes under denne debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg lånte boka for ganske lenge siden denne boka på biblioteket, og tok kopi av de seks første sidene i den, hvor forfatteren regner opp en ca 20 personer på 1600-tallet som ifølge kildene var på Røros. Det var den eldste tiden som da interesserte meg. Men det finnes langt flere enn dem Irgens nevner.Den såkalte Colbentslekta behandles for seg, men der var det ingenting jeg ikke visste fra før. Colbents bror Harald Olsen Gullikstad er overhodet ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Amneus Bohandel har ikke boken lenger, dessverre. De henviste til Rørosmuséet, som evt. muligens kunne ha den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg bladde gjennom boka og leste litt her og der. Er det ikke slik at han følger opp først og frem dem som har Nordfjord som slektsnavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Bokens hoveddel tar for seg to brødre Anders Olsen og Ole Olsen (begge bergsknekter på Røros i 1680-årene) og deres respektive etterslekt som begge brukte navnet Norfior.I et anhang gir forfatteren en kortfattet oversikt over enkelte slektslinjer innen slektene Aasen, Bryham (bryhan), Colbent og Scot(t), og det er her vi finner tre sider om personene som spørsmålsstiller etterlyser opplysninger om. Han spør jo også etter koblingen Nordfjord/Røros, og i bokens innledning er det skrevet noe om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.